Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 638 ggr
Svartvik
0

Säkra fågelburen

Jag har en fin stor bur till mina två råttor som landar efter helgen. Jag har ett problem som jag inte har ngn bra lösning på. Hur "stänger" man öppningarna för fågelmatskålarna? Ngn som har något bra tips? Jag har testat med att vira ståltråd två miljarder varv, men det blir ändå små luckor :/

KastKatt
0

Har du testat att vira åt båda hållen?

Annars tror jag det kan fungera att ta en glasslåda och klippa ur bitar i bra storlek som du surrar fast!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Garm
0

Jag använde mig av såna där nyckelringskedjor och virade runt lite. Fungerade fint och det blev inga större luckor för små råttor att klämma sig ut genom.

Finns säkert mycket smartare knep, men jag använde det jag hade hemma som passade burens utseende.

Svartvik
0

Jag har virat åt alla tänkbara håll, men det blir ändå en del glipor. Vore ju bra om man hade en metallplatta att fästa vid öppningarna. Tack för tipsen! Jag ska se var jag kan hitta hemma som funkar.

[mitzylinnea]
0

Vi tog o sågade ut små träbitar och borrade i hörnen och satte fast 🙂

Svartvik
0

#4 Smart! :)

Svartvik
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick en idé när jag virrade omkring på Biltema och hittade små golvbrunnar, 10x10 cm för 20kr/st. Dom passade perfekt över matöppningarna. Satte fast med buntband.

Gahich
0

#6 om jag var du skulle jag ta några mer buntband. Tar bara nån minut för dom att gnaga av ett om dom skulle vilja, så försöker dom ta sig ut en natt går det superfort :) annars va de en riktigt snygg lösning!

Svartvik
0

#7 Jag virade först med ståltråd, men det känns lite obehagligt med trådarna som sticker ut. Får kanske köra på det ändå, inge vidare om dom tar sig ut. Tack för tipset!

marsala
0

Det finns buntband/slangklämmor av metall om du går på en järnhandel. Det blev ju riktigt snyggt!

Nymphadora
0

Vi brukar utnytta det faktum att det finns sådana hål, och sätta balkonger på utsidan som råttorna kan krypa ut på. Lite extra krypin och potentiella mysområden. Om det är sådana öppningar du menar alltså, som är stora nog för dem att klättra igenom om de inte täcks för.

Emmieline
1

buntbaaand <3