Skänka/sälja billig burinredning?
Hej! Jag är just nu en otroligt fattig student som lade mina sista sista sparpengar på veternären när min ena kille rosslade. Är det någon som har råttsaker/bursaker som du inte använder/inte behöver som jag kanske skulla kunna få ärva alt. köpa för en billig peng? :) Vill göra om i buren till grabbarna men har verkligen inte råd att köpa något just nu..
Instagram (storyof.cinnamon). ✍️
Lite spartips för den fattige som vill ha inredning:
Ta en gammal tröja eller en tygbit du inte använder längre och gör den till hängmatta. Råttorna kommer inte se skillnad på en trasa och en dyrt inköpt hängmatta ;)
På second hand kan det finnas brickor du kan göra till hyllplan genom att borra hål och använda S-krokar (5 kr på IKEA).
Bag in box! Ta ut påsen och använd det som hus, eller random lagom stor kartong du råkar ha hemma.
Du kan även köpa en filt på IKEA för 10 kr. Den räcker till flera hängmattor och du kan klippa långa smala remsor, fläta ihop dem och vips så har du ett rep! :) (det kan du göra med längre tygrester också, ex armen på en långärmad gammal tröja)
Även fast det kanske inte är säsong nu så kan du leta efter pinnar de kan få gnaga och klättra på. Se bara till att barken är borta och kolla noga efter håligheter, det kan finnas ohyra i dem.
Och som sagt: kolla lite på second hand! Gamla badrumshyllor för schampoflaskor fungerar också som hyllplan. Bara fantasin sätter gränser!
Ikea som loppis är en guldgruva.
Men var bor du? kan va smart att skriva ut om du kan hitta nått nära dig. Kan annars bli lite mycket med frakt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tack för tipsen! Brukar springa på loppis och titta. :) just nu har jag fyra "hyllor" som nog är till för flaskor i duschen, får inte plats med fler, haha. Men jag fattar inte riktigt hur jag gör hängmattor av ärmar och hänger upp dom? Har ingen symaskin heller och inte skills alls, hahah. Jag bor i Östersund. :)
Instagram (storyof.cinnamon). ✍️
För att göra en hängmatta av en tröja (det kan vara ett linne eller en långärmad så gör du såhär:
Linne: Du klipper av axelbanden på linnet, då får du två trådar du kan knyta fast i gallret med så har du ena sidan klar. Sedan klipper du bara rakt, exempelvis i sömmen på båda sidorna längst ner i midjan på linnet så har du två delar du kan hänga upp med. Det är inte snyggt, men är funktionsdugligt för en hängmatta.
Långärmad: Du gör samma sak med sömmarna nere vid midjan och ärmarna kan du göra två saker med. Antingen tar du igenom ärmen och knyter den på utsidan av buren tills bullen blir för stor för att ta sig igenom gallret eller så klipper du remsor av dem, samma som linnet. Eller så klipper du av armarna helt.
Ärmar: Klipp upp dem i sömmen så att du får en hel platt tygbit. Klipp dem sedan i remsor, ca 3-4 cm tjocka. Sedan tar du (remsorna måste vara långa) och flätar dem. Då får du ett rep du kan hänga upp, men tänk på att spara en bit så du kan fästa dem som jag beskrev ovan :)
Du kan göra samma sak med vilket tyg som helst egentligen, klipp långa remsor bara ^^

Skoaffärer ger ofta bort gamla kartonger, när bag-in-boxen blivit för liten. Tyg/gamla tröjor/filtar är ofta jättebilliga på loppis. Ca 2x30 cm.
Biltema säljer "fire starter sticks" för 20 kr. Någon här hade med limpistol gjort tjusiga saker. Går säkert ännu bättre med trälim, men då tillkommer torktid.