Råd ang barbering
Jag har kommit i kontakt med en tjej som har en hane som behöver nytt hem med kompisar. Pga att han har börjat plocka päls på sig själv. Tjejen praktiserade på en veterinärklinik och det hade kommit in en kvinna med en råttunge som skulle avlivas pga tidsbrist. Lille råttpojken var då bara 10v gammal. Tjejen besluta sig för att ta hand om honom. Råttan Åke är nu 11 månader och har aldrig haft några kompisar och börjat barbera. Jag vill gärna veta lite mer om barbering och hur ni tycker om att placera honom i min grupp på 3 små pojkar. Vilka risker det innebär osv. Tack på förhand. Ps. Jag har läst artikel om barbering.ds
Barbering kan ju bero på understimulans så jag tror att det kan vara värt att han får flytta in i din grupp. Har råttan en gång börjat barbera kan det vara svårt att få bort men förhoppningsvis kanske de accepterar varandra och kan bli en liten flock.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Jag håller med #1,det kan absolut vara värt att testa med kompisar! Barbering kan bero på mycket, med oftast är det understimulans.
Tror TS vet att det beror på understimulans och frågar om hur lätt det kommer bli att introducera en så gammal ensamråtta in i en flock.

TS ville veta mer om barbering står det…
"… och hur ni tycker om att placera honom i min grupp på 3 små pojkar." "Vilka risker det innebär"
Låter mycket som introtips lika mycket som barberingstips tycker jag. Kan förstå att det finns en oro att ta en en äldre stressad råtta som varit ensam i princip hela sitt liv med en ny flock.
#5 Jag tolkar det som "och om ni tycker att placera honom i gruppen.. (osv)", det är bara ett annat sätt att skriva den meningen. Jag tolkar det inte heller som att TS ber om introduceringstips utan snarare mer om barbering.
Ptja. TS får väl svara på den frågan, men jag tycker att "vilka risker det innebär" är lite som introduktionstips i den meningen att TS undrar om de kommer att kunna fungera ihop öht.

Hon undrar väl antagligen om båda delarna då? Förstår inte vad det är att börja dilla om.
Alla tolkar vi på olika sätt. Men Fridborg är inne på rätt spår :) Jag vill veta mer om barbering, tex hur man kan arbeta bort det, om det ens går. Tillägg: finns det risk för att Åke skulle börja barbera på de andra pojkarna? Om nu intron skulle lyckas. Och jag vill veta, om ni tror det blir svårt att introducera Åke i min grupp som består av 2 pojkar på 9veckor och en pojke på 8veckor.
För att kunna arbeta bort barbering måste man hitta Orsaken till barberingen och det är där man ofta fastnar för det är otroligt svårt att hitta rätt.
Men jag tror att det kan bli bättre endast med en hopsättning till en flock och eftersom dina andra är så pass unga så borde det inte vara några större problem alls.
Var lite försiktigare bara eftersom denna vuxna hane inte varit i flock tidigare och troligtvis tappat språket. Så om jag ska överdriva det lite så menar jag helt enkelt; håll extra koll på honom än vad du skulle göra med en flock-van råtta.
Följ introduceringsartikeln som finns på RiF så har du en bra start :)
Öhm.. hur läser ni?
Detta får jag av vad ts skriver
* Bakgrundsfakta
* Önskar mer information om barbering och troligen råd?
* Önskar veta på hur det skulle det gå att sätta en hane som bott hela sitt liv ensam, ihop med 3 andra. Och troligen önskas nog lite tips om detta.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Med så unga råttor bör det gå bra. I och med att Åke bott ensam länge så kanske han glömt hur han pratar råtta, men jag tror det kommer gå fint. Nya kompisar kan gott vara nyckeln till att få slut på barberandet.
Oj hoppla, ber om ursäkt. Jag är bombad av folk som skriver just nu, segade lite med att uppdatera fönstret innan jag hann svara. Blev att jag missade sista två inläggen.
Vad får råttan att äta.
Vad får råttan för stimulans i buren som utanför. Har något förändrats sista tiden?
Har det synts nått gallertuggande eller ökat tuggbehov på saker?
Hur har råttan varit i psyket. Stressad, osäker, lugn, social, mysig, aktiv, reagerar mycket på ljud, lugn med div plötsliga ljud.
Har något skett runt råttan. Tänker på förändring. Har något i buren ändrats om mycket. Har något tagits bort ur buren som råttan kanske gillat. Har miljön ev överlag varit stressad i hemmet.
Ok, men då känns det lite bättre iaf. Det väcktes lite varningsklockor nämligen, när jag prata med tjejen som har Åke. Finns det någon bra tråd eller artikel om råttans kroppsspråk? Vill vara 100% förbered, innan jag beslutar mig för att ta lille Åke.
Det finns en här inne. Dock skulle jag nog behöva formulera om den lite. Oavsätt så skulle du ju kunna fråga om du kan ta åke på prov. Funkar det inte med lite intro försök så funkar det inte helt enkelt :-)
Då kanske personen som har honom kan ta han åter. Och då vet ni om det går eller inte.
#14, Mycket bra frågor! Det jag vet än så länge är att råttan ska vara mycket social och nyfiken, och tycker om att vara med. Och att han bor i en tillfällig bur, som är för liten egentligen. Jag citerar ägaren ".. Han är underbar på alla sätt och vis! Världens snällaste och nyfiknaste!.." Jag lånar gärna dina frågor Zickan så jag kan bomba ägaren med dem imorgon.
Barbering kan va så mycket. Så jag vet inte riktigt på vad jag kan säga mer än vad som står i artikeln. En del råttor verkar kunna ärva anlag att ha enklare att börja barbera, andra kanske hamnar där efter längre tid. Men orsaken bakom kanske är det samma.
Bara att råtta 1 har större risk att hamna där fortare pga nedärvt risk för stereotypt beteende. Och råtta 2 har inte ärvt anlag för att enkelt få stereotypiskt beteende, men denne kanske har varit utsatt för något under så pass lång tid att den börjat utveckla.
Därför jag frågade lite om miljö, hur råttan verkar vara osv.
En råtta som har enklare att få sterotypiskabeteenden kan va mer känslig för småsaker.
Skett nått i miljön, som att råttan fått för mycket färskmat under en tid. Färskmat är oftast godare och äts oftast före Torrfoder. Så stimulansen som tidigare kom från att knapra hård mat, kanske försvunnit under en tid när man gett mycket färskmat. Som innehållet i maten kanske ändrats. Tänker på som socker till småbarn… weeeee.
Majs är en ingridiens som kan strula till det. Setts hos många hundar. Kanske samma för råttor? krävs inte alltid så mycket för en råtta med anlag, att börja barbera.
En råtta som inte har lätthet till sterotyp beteende. Kanske har blivit utsatt för något under längre tid som drivit den fram till den punkten att det skapats ett dåligt beteende.
I detta fallet tänker jag på det som nämnts. 11 månader att vara ensam råtta och en åsikt om att buren är för liten. Nått av detta eller både kanske har på 11 månader lyckats skapa beteendet som nu fått råttan att börja barbera.