Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 623 ggr
porche91
0

hjälp fort. bebis!!!

Herregud vet inte alls vad jag ska göra. Jag fick 2st honor utav min vännina som hämtat dom här i Falkenberg och jag har hört pip halva natten och kollade hela tiden men alla råttor låg var för sig och sov. Men nu på morgonen såg min sambo att det låg en bebis under bella.!!!! Hella har nu blivit flyttad till egen hamsterbur för tillfället utan hyllplan. Hon har fleece strimlor. Strimlat papper. Borris matta mat vatten och sin favvo hängmatta som ligger platt på golvet. Min lilla bella är född 20e november!! Hon är för liten för bebisar. Min välkomna har ingen aning om hur det hänt och jag har hjärtattack nu. Kan en råtta få bara 1bebis?? Hon verkar vara klar men hon kanske har ätit upp dom andra öga att de andra honorna stressat henne?? Vad ska jag göra?? Aldrig haft bebisar förut. Massa tips behövs. Tack mvh carro

porche91
0

Ser lite stavfel. Jävla mobil.. Ska i te stå min välkomna. Ska stå min vännina. Sen ätit upp dom andra pga . Inte öga!

zickan
5

Andas :-)

Du hittar massa artiklar här inne och med sökfunktionen kan du hitta fler i samma sitts som massa råd. 

Låt henne vara, du kan även hänga över buren lite med en handduk eller liknande. Skydda lite och ge henne lugnt och ro. Se om det kommer fler ungar. Om hon lämnar boet och börjar äta/dricka osv så har hon inget på gång. De brukar sluta äta/dricka när de skall föda. 
Då kan du känna igenom hennes mage. Se om du känner några knutar, rörelser, blöder hon osv. 
Är det nått hårt eller nått som rör sig är det ännu ungar kvar i magen. Antingen kommer hon få ut som själv eller kommer de troligen dö i magen. Kejsarsnitt går men stora risker med det. 
Kan tänka på att ge henne lite mer kalk i maten. Typ krossa äggskal, eller kokt ägg, knäck skalet lite så hon lätt kan komma åt ägget. Så kan hon själv välja om hon vill tugga lite på skalet som är mycket kalkrikt. 
Eller om du är reptil ägare kanske du har nån kalkpulver hemma du kan slå lite över hennes mat. 
Ge näringsrik mat. Gärna blodmat. Blodpudding, leverpastej och sånt. Hjälper hennes kropp att få lite näring och stöda mjölk produceringen.

Lämnar honan boet frivilligt, kan du ta ut henne och sedan kolla hur det står till med den lille. Har den lille något vitt streck på magen är det mjölkband och den äter :-)

Mest att tänka på är att inte stressa henne så mycket nu. Hjälpa henne med att ge nyttig mat. 

Har hon nått som kan va bebis kvar i magen så håll koll på hennes allmäntillstånd. Börjar hon se lite seg/trött ut, betee sig som hon har ont/mår dåligt, ev börjar bli kall. Så måste hon in akut till veterinären, eller de skriva ut medicin via telefon. Då kan hon ha åkt på likförgiftning av de som inte kommer ut. Inte så vanligt ändå och flesta honor brukar klara av att absorbera fostren i magen utan att bli dåliga. 
Haft ett par sådana fall själv och ingen har behövt medicinerats.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zolah
2

du kan ju kika så det inte är så att dom andra gömt bäbisar

porche91
2

Zickan: im breathing huuuhaaa haha. Har så dåligt samvete att jag inte såg bebis inatt så hon fått egen bur i tid :( Ska iväg till affären och fixa massa nu. Hört att man kan ge hundmat (blötmat) stämmer det?? Och lättmjölk? Ska köpa hem blodpudding massa ägg och leverpastej och så nu. Hon ligger i ett eget rum nu med en filt över halva buren så hon kan se ur också. Har inte sett henne äta eller dricka än. Men bebisen diar och smaskar och piper och hon ser ut som hon inte vet hur hon ska ligga. Så kanske finns fler bebisar då. får sätta mig och söka massor nu.. Jag som hade tänkt hinna lära mig massor om avel och bebisarna och ha kontakt med en uppfödare som stöd osv innan det skulle bli bebisar här hemma.. Tji fick jag. Eftersom hon är så ung (eller är det bara jag som känner så?) är det något som kan skada henne pga hennes ålder? Äger inga reptiler så får bli massa ägg och liknande :) Huuh chocken börjar släppa iaf. Zolah: kollat igenom varje vrå av burens alla hörn och gömställen. Flyttade de andra 2 till en mindre bur medans jag kollade men finns ingen mer bebis. Usch stackars bella. Kanske fått kämpa hela natten för o skydda sina bebisar mot de andra :(.

Zolah
0

det kan ju vara så  att det inte var så många då hon var ung?

så ta det bara lugnt ^^

har för mig att andra honor brukar vara 'medhjälpare' om dom föder i samma bur ( eller i det vilda ) så det behöver inte betyda att dom ätit upp bäbisarna.

porche91
0

Zolah : kanske är nått sånt. Får hoppas det. Måste vara hemskt för henne annars :/ är väl alla mina hormoner som rusar upp nu haha. Är ju själv mamma och gravid :p. hoppas att den klarar sig om det bara är den. Annars får man hoppas alla klarar sig. Är jobbigt att inte veta vem pappan är. Bella är iaf en super go råtta. Älskar att leka men är aktiv också. Flocksmart och inte ranghög. Min 1åring har gosat här hemma med henne. Så än sålänge har bella ett jätte bra beteende. Inte vart sjuk eller nått men hon är ju bara 3 månader så kan ju uppstå saker. O så vet man inte vem pappan är :/ irriterande.

zickan
1

Akta mjölkprodukter. Är hon inte van med laktos så kan hon få problem med magen, diaree osv istället.

Kattmjölkersättning finns på ica, färdigblandat. Det kan du hellre ge till mamsen. kan hjälpa produktionen av hennes egen mjölk och ger lite mer näring. 

Vet man inte om att de kan ha varit parades så är det inte alltid så lätt att se, eller ens man tänker på. 

Sedan kan du ju fråga dig på när skulle tjuvparning ske. hur länge varit hos dig. Har du haft henne senaste ca 25 dagarna?
Hur ser hanarna ut. Sticker nån ut ur mängden med typ att vara rexad? Isf kan man chansa att den är pappa till alla om det kommer rexade, eller andra om alla blir släta. Eller oturen att det är två pappor och både hunnit para sig med mamsen.

porche91
0

Zickan: hon har bara smakat på grädde 1 gång på en semla och sedan är det bara i t.ex. Pannkakor osv. Så köper kattmjölk till henne. Hon har vart hos mig i 20 dagar precis idag. Vänninan hade henne bara någon dag. Så för mig är det endast hos uppfödaren det kan ha skett. dom kommer från den som finns på blocket i Falkenberg med råttor och möss. Mina 2 hanar här hemma fick vi för 13 dagar sedan och dom har bara träffats 3 gånger i våran säng med oss sittandes där. Mina hanar är en pew och en som jag inte har en aning om. Ansikte och hela ryggen är grå med beiga hår som syns i det gråa. båda släta i pälsen. Kan inte lägga in bilder förräns den 20e februari då det inte verkar funka för mig att ladda upp här via min mobil :/ bella har ätit och druckigt för en stund sedan. Hon går Runt lite i buren. Så tog nyss ur henne och kände på magen. Den känns tom tycker jag. Så är nog ingen mer bebis. Tror jag. Lyft upp bebisen och kollat och den har ett tydligt mjölkband på magen så änsålänge verkar det gå bra. Så får hoppas det fortsätter åt det hållet. Den har många spenor/tuttar för sig själv iaf. Lilla mirakelbebisen :)

zickan
1

Ah ja då är det hos uppfödaren detta skett. De går normalt 21-22 dagar. Men ibland kan det dra ut på det nån dag. 

Fast tänk på det att inte låta hanarna träffa honorna övh, inte ens under kontroll i sängen. Om det var det du mena att de möts i sängen. Parning kan gå blixtfort.

porche91
0

Zickan : okej då får dom inte träffas mera för säkerhetsskull. Nu har lag haft in ett ägg och lite blodpudding. Ska jag lägga in kattmjölken nu med eller blir det för mycket på en gång?

JoySurrender
0

Ställ in lite kattmjölksersättning så hon får välja. Sen märker du vad hon tycker bäst om :)

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

porche91
0

Fixas på direkten :)