Äter från samma bestick, farligt?
Hej! Mina grabbar har precis börjat fatta det här att när jag äter i soffan så vill dom gärna smaka. Jag har faktiskt kommit på mig själv med att ge dom ifrån samma bestick som jag sen äter med… Rätt äckligt när jag tänker efter, men min fråga är om det egentligen är farligt för min del? Kan jag bli sjuk av det?
Instagram (storyof.cinnamon). ✍️
KAN kan du nog, precis som råttorna även kan bli sjuka av dig. En vanlig förkylning kan ju t ex smitta, men även ovanligare saker. Men jag skulle vilja påstå att det är extremt ovanligt och att du skulle ha en väldans otur då. Under mina 6 år har jag och vänner till mig delat bestick med våra barn flera gånger, och aldrig blivit sjuka/smittat dom vad jag vet! :)
Jag tänker att eftersom vi redan lever så himla nära dom och gosar med dom så ofta, så borde man nog märka ganska fort om dom hade något (generellt sett).
Men det kan som sagt vara bra att hålla sig borta lite från dom när man är förkyld!
Det är absolut ingen fara, våra sitter bokstavligt talat i våran mun, på våran tallrick och hängande från våra bestick när vi äter 😂
Det pratas otroligt mycket om det här med att man kan smitta sina djur med förkylningar, men det är mest bara myt.
För att vi ska bli smittade av bakterier på tassar eller förkylningar från tottarna så krävs det att det är en zoonos som råttan blivit smittad av. En zoonos är en sjukdom som smittar mellan arter. Det finns otroligt få sådana som smittar mellan människa och råtta(såvida de inte fått pest, men det tvivlar jag på, hehe. Men det finns ju den här "nya" hantaviruset(?) men risken är väldigt liten). Förkylningar är näst intill aldrig zoonoser och jag skulle säga att det är näst intill omöjligt att smitta sin råtta med förkylning eller tvärt om.
Vi har haft våra tåtar hängandes från näsan och som skuttat iväg med våra snorpapper när vi varit förkylda och det har aldrig hänt någonting. Att förkylningar ska smitta till något annat djur i din närhet är otroligt ovanligt, så jag tror inte du behöver oroa dig för någonting, det gör iaf inte jag.
Men sen kan man ju såklart ha fruktansvärd otur, jag kan ju inte svära på att du aldrig någonsin kan bli sjuk från dina råttor eller att dina råttor blir sjuk från dig, men varför oroa sig känner jag, det ska verkligen vara otur ifall det händer.
Mina tåttar får nästan alltid smaka på det jag äter, ibland får dom ta tuggor från min macka, en banan eller liknande jag äter ifrån, ibland smaka glass eller så från skeden, och det har aldrig hänt nått ^^
Men det är som #2 säger, har man extrem otur så kan man överföra nån smitta
#1 och #2, tack så mycket för så snabba svar! :) Då behöver jag inte vara orolig eller känna mig äcklig, haha..
Instagram (storyof.cinnamon). ✍️
Jag och mina råttor brukar äta från samma banan…. Haha. Och efteråt vill min ena kille gärna djupdyka in i munnen efter mer.
Mina råttor har käkat från min mun o vi har slickat på samma tallrik,glass osv i över 50 år. Jag har aldrig blivit sjuk på något sätt av det.

Det är större risk att du smittar råttorna med något än tvärtom. Eftersom du rör dig mellan olika potentiella smittkällor, medan råttorna bara är hemma hos dig. En god idé är att tvätta händerna ordentligt när man kommer hem eller innan man skall vara med råttorna. Då minskar risken att någon blir smittad av något.