Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 559 ggr
Mli.H
0

Mat till råttor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, två st frågor. 

1. Är denna mat bra att ge till råttor. 2/3 fylls med Müslin och 1/3 med rat-complete. Är detta bra basmat för råttorna? (se bild)

2. Jag har hört att vissa ger deras råttor maten dom äter. Är all mat okej eller finns det något man bör akta sig för?

Zolah
0
Mapel
0

Vet inte riktigt om det var detta du menade, men jag anser att man SKA ge råttor färskmat varje dag. Och med färskmat menar jag allt sånt som vi människor äter. Typ sallad, grönsaker, kanske pasta eller potatis, kött, frukt mm. 

Om frågan bara var om man kan ge mat som vi tillagat typ med kryddor skulle jag svara ja, sålänge det inte är väldigt starkt, salt osv. I länkarna du fick finns en tråd om vad som inte är bra att ge :)

Mli.H
0

Vet någon om råa vanliga kastanjer är farligt? Mer som leksak tänkte jag

Mli.H
0

Undrar också, fast det inte har något med mat att göra, hur man kan förhindra att råttor biter sönder sladdar? Daisy bet just sönder sladden till högtalaren? Och kan jag ha dom lösa i rummet?

Mapel
0

#5 tror inte kastanjer är bra. Är inte sånna vanliga man hittar ute typ giftiga? _Nej, jag vet faktiskt inte, hoppas någon annan vet. 

#6 Vi har råttsäkrat alla sladdar med petflaskor, vet dem som köper något slags rör och stoppar de i eller sladdkåpor. Du kanske kan smeta nått äckligt på sladdar som är extra utsatta, typ chilli eller nått. Vi har sett till att hela vår lägenhet är råttsäkrad så de springer runt i hela lägenheten. Och ja, du kan och bör ha de lösa i rummet. Att bara sitta i buren är inte tillräcklig aktivering för en liten tott :)

Mli.H
0

Nej, precis men jag har ganska stora sladdar i mitt rum. Till datorn, pianot och diverse lampor. Jag är rädd att dom ska bita sönder någon och dö. Dessutom har Dixie kommit på hur man klättrar längst upp på bokhyllan och jag är rädd att hon kommer trilla ner :s

marsala
0

Vi hade en guldhamster på rymmen ett tag. Han bet i några sladdar till adventsstakar, men bara genom skyddet på den ena så det blev aldrig någon kortslutning och hamstern var vid god vigör när han hittades. Det är ju inte bra varken för apparaten eller råttan om båda sladdarna går, så skydda sladdarna så gott du kan!