Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 488 ggr
Mli.H
1

Råttor som kuttrar

Hej, idag hörde jag en av mina råttor "kuttra". Med kuttra menar jag inte gnissla tänder som dom gör när dom är nöjda eller stressade utom kuttra som en brevduva. Vet någon vad det betyder?

Zakaraa
0

Låter de som en kaffekokare?
I så fall är det rossel och bör tas om hang om hos veterinär innan det blir vätte och i kroniskt

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

mimmiåmaja
0

Ja kan vara ett tecken på infektion. Kolla upp. Behövs antibiotika isåfall. Kan slippa det om bra immunförsvar

Mli.H
0

Är det säkert att det är Rossel? Jag tyckte hon lät mer som en duva. Finns det mer än bara kuttrande som avslöjar om hon har Rossel?

Mapel
0

http://www.youtube.com/watch?v=tXLXKy-AKIk

Här är ett youtube klipp på en råtta som har problem med luftvägarna. En kraftig förkylning eller rossel skulle jag säga. (Eller vad säger proffsen?:) 

Tycker själv det låter lite som en duva, men tyvärr är det ett sjukdomstecken och som ev kommer behöva behandlas. Man kan testa själv att ge lite roiboste, extra filtar, se till att det inte drar och är varmt och gott hos råttorna. Så har vi lyckats bota våra råttors mildare förkylningar. Men blir det inte bättre på några dagar eller om det är ett ihållande läte så behöver det behandlas av en veterinär.