Råttor iFokus

Råttor

Etikett: buren-boende-inredning
Läst 873 ggr
mullsi
2

Hur tätt bör gallret vara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! håller på att bygga om en bokhylla till en bur, har köpt galler och börjat fästa det.  Sedan snubblar jag förbi ett inlägg om att råttor kan ta sig igenom hål på 20 mm, det galler jag har fäst är exakt 20 mm. 🤔
Jag får hem småttingar snart så hade tänkt att göra en tillfällig lösning tills de är stora men nu verkar det inte fungera alls med mitt galler någon som några ideer??

Är i stort behov utav ideer och lösningar då småttingarna kommer om några veckor.. 😓

Såhär ser det ut änsålänge..

Pixie Dust
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ingen koll på minimått på gallret för råttor. Men du kanske kan använda myggnät av aluminium kanske. Det är rätt billigt och går att klippa i med vanlig sax. Har satt i det i min bur jag bygger av bokhylla till mina dvärghamstrar. Köpte det på rulle på Hornbach. En av tjejerna som jobbade på deras djuravdelningen sa att hon byggt flera burar med myggnät, fast vet inte till vilken typ av djur.

Blodfot
0

en tumregel är att kommer det ut med huvudet så kommer det haha! hört att de tar sig ut på 2m. Men det beror även på hur stor själva råttan är!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

mullsi
0

ja det var smart #1 :) vet du vad en sådan rulle kostar? en annan kille tipsade om Jula där dom hade 13 mm hål, kanske är för stort det med när det är små.. 

#2 jag prövade hålla Twitch bredvid gallret och det såg ut att gå igenom :S

Hur många veckor måste de minst vara för att sälja? mina kommer iallafall vara så små.

[VampireGirlElvira]
0

Snygg bur. ^-^ Blir lite avis på dom som är kreativa med burar.

mullsi
0

tack:) det är inte alls svårt:) men det tar sin lilla tid..

Pixie Dust
0

#3 Rullen jag köpte kostade 89 eller 99kr. De fanns rullar i flera längder, tror den längsta kostade kanske 199kr. Kom på att en råtta kanske kan bita igenom aluminumnätet? Kan inte så mkt om råttor.

mullsi
0

vart köpte du den? Jag ska köpa en 1,3 och sedan ha myggnätet över nu när ungarna är små. :)

Jo säkerligen men det är väldigt många som har det.. Men i praktiken kan råttor gnaga sig igenom betong..

Pixie Dust
0

#7 Antar du menar var jag köpte myggnätet? På Hornbach, fanns på samma avdelning som gardingrejer och persienner.

mullsi
0

ja oj det var till dig # 8 :) 

Jaha tack det ska jag kolla upp :)