Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 2437 ggr
MoaL
4

Söker råttflicka/uppfödare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hopp!
Varning för långt inlägg. 🤪

Jag söker med ljus och lykta efter en liten råtthona. På en gång kan jag säga att min tanke är att ta en kull på henne när hon kommer upp i lämplig ålder, så temperament och hälsa är prio 1. 🙂 Men visst är jag intresserad av utseendet också.

• Färg får inte vara varken agouti eller mink, då den tilltänkta hanen är agouti (Aa), och mink är jag helt enkelt inte särskilt förtjust i. I övrigt är färgen av ringa betydelse.

• Vad gäller teckningar så är jag inte intresserad av hooded eller striped/husky roan, i övrigt spelar det ingen större roll.

• Pälsslag får gärna vara rex eller, i andra hand, velveteen.

• Toppörad eller dumbo spelar ingen roll.

Det är mycket viktigt att honan kommer från en stabil släkt med god hälsa. Den planerade hanen är ett osäkert kort på båda dessa punkter, så jag vill att hon "uppväger" dessa svagheter i möjligaste mån. 

*

Hanen heter Vilde, är en Agouti irish, slät, toppörad (dumbobärare). Ett år gammal i dagsläget. Anledningen till att han är ett osäkert kort är för att han är avkomma till en tam råtthona och en vild råtthane. Vilde har därför förstås betydligt mer nerver än mina andra tre råttkillar, men inte så att det stör. Hans namn har alltså ingenting med hans beteende att göra, utan anknyter till hans genetiska bakgrund. 

Som sagt, mer nerver och inte lika framåtbjudande i osäkra situationer, men så fort han är säker på att det är jag så har han inga tveksamheter överhuvudtaget. Han är väldigt intensiv, på ett sätt som jag inte har upplevt hos någon vuxen tamråtta tidigare. Jag vill förtydliga att jag mycket starkt uppskattar just den egenskapen hos honom och hoppas att den nedärvs. 

Han är mycket kvick, alert och spänstig. Stor närvaro, väldigt uppmärksam, väl använda sinnen och snabb reaktionsförmåga. Greppar alltid ett stadigt grabbatag med tassarna i ett finger/hela handen för att lukta på den, särskilt om jag har hälsat på honorna, om så bara genom gallret. Och med stadigt tag så menar jag att det vissa gånger går att dra honom med sig för att han håller så fast och är så fokuserad på lukterna. 😛

En stor skillnad jag har upptäckt mellan honom och alla "rena" tamråttor är intresset för honor. Han går bokstavligt talat över kaktusar (ja, jag blev inte nöjd, han dödade en av dem🤓) bara för att hälsa på en av tanterna genom gallret. Hav dock ingen oro för kaktusmarodören, han gjorde sig inte illa.

Han föddes i en kull på 16(!) ungar, varav alla överlevde fram till avvänjning. I den åldern påminde de mycket om musungar i beteendet; popcorn! ^^

Alla eventuell avkomma till honom (och såklart honan) kommer att stanna kvar hos mig som sällskap, förutom -kanske- en unge då personen som födde upp Vilde bad att få köpa en om jag någonsin tog en kull på honom. Det kommer alltså inte att annonseras ut några bebisar, ingen kommer att hamna på blocket eller djuraffär eller dylikt. Detta är också anledningen till varför jag inte vill para honom med en hona i samma färg och hårlag - det är helt enkelt inte så jätteroligt när alla råttor ser likadana ut, för att inte tala om besväret att skilja dem åt…

Uppfödaren till honan kommer naturligtvis att uppdateras om hur hon mår; hälsa, beteende, och så vidare. Helt enkelt det som krävs för att hålla uppsikt över sina linjer. 🙂 Dock kommer jag inte, jag upprepar; INTE, acceptera att uppfödaren på något vis tror sig ha någon ägande- eller/och bestämmanderätt över en råtta som jag köper. Den råttan är min. Skötseln är mitt ansvar. Att jag följer Svensk Djurskyddslag är självklart. Jag kommer med andra ord inte att skriva på något köpeavtal/-kontrakt som innehåller paragrafer och instruktioner som ska reglera all skötsel, utfodring, avel och så vidare i detalj. Säljer du en råtta är den inte längre din, punkt slut. Ta inte detta på något sätt negativt, jag håller gärna kontakt med uppfödaren och jag går naturligtvis med på att uppfödaren ska kontaktas i första hand vid eventuell omplacering, men det är bara ren pro forma då mina långsvansar alltid stannar hos mig livet ut. 🙂

Mina råttor bor i en Royal Suite 95 Double, går på StL-strö och äter ett hemblandat foder med bland annat müsli, olika fröer och bra pelletsfoder från djuraffären. Fräscht vatten, Torrfoder och grönsaker dagligen. Hantering och kärlek flera gånger per dag (såklart). ^^ 

Själv är jag 24 år. Har haft råttor i drygt 10 år, och har varit aktiv på råttforum sedan jag var femton. Har inte varit särskilt aktiv här alls de senaste åren helt enkelt för att jag inte känner att jag har lika stort utbyte av det längre, tråkigt nog. Därav har jag inte heller någon stor koll på privata eller reggade uppfödare.

Jag bor i Skellefteå, Västerbotten. Har ingen bil, men min kära mor har erbjudit sig att skjutsa för att hämta ett eventuellt nytt barnbarn. 😉 Hur långt hon är beredd att köra vet jag inte, några närmare detaljer har vi inte diskuterat ännu. Jag är i första hand mest intresserad av vilka möjligheter som finns.

Så --- Vet du om någon som har eller snart ska få råttungar, eller om du själv har eller snart ska få, och dessutom inte har ett kontrollbehov som motsvarar Mount Everest, skriv gärna ett par rader. 👍😉

Bidrar också med en bild på min Vildeskrutt. Jag önskar bara att jag kunde posta en bättre bild, men jag har lyckats slarva bort batteriladdaren, så det fick bli en mobilbild istället. 😊

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Fjordell
7

Jösses, vilken snygging han är!

Jag har för övrigt en kull planerad på min tös Fala, som är en agouti ambk mm rex db, och kommer från Vintaz. Den tilltänkta pappan är min egenuppfödda Björn, som är en black capped db. 

Väntade färger är främst agouti och black, men det finns chans på annat så som cinnamon, mink, chocolate och beige. Troliga teckningar är eubk, ambk, variegated, varieberk, capped och ev hooded. Både släta och rexade ungar, toppörade, dumbobärare och dumbo.

Första tanken med den här kullen är föra vidare både mammans och pappans underbara personligheter. Mamman är framåt och nyfiken, väldigt busig och påhittig av sig. Har funkat alldeles ypperligt vid introduktion, avslappnad vid hantering, men fortfarande lite sprättig utanför buren, men så är hon ju bara 5 månader gammal än så länge.

Pappsingen är den perfekta råttan. Han är så fantastiskt, det har han varit från första stund! Han är rätt låg i rang och hanterar introduktioner utan problem. Han är en fredsmäklare som går emellan om det finns någon som tjafsar, eller är irriterad. Han gör sig låg och trycker sig under stressade/oroliga råttor, och där stannar han tills den andra råttan lugnar sig och går sin väg. Han är fantastiskt social och klok. Han är så avslappnad vid lyft att han till slut glider ur greppet. Tonåren har bara svischat förbi helt obemärkt. 

Anledningen till att jag sökte efter en hona som Fala, var för att jag ville ha en hona som skulle komplettera just denna underbara grabb, som jag bara visste skulle hålla måttet för att gå vidare i avel. Jag har båda hans föräldrar kvar här hemma, som även de är friska och krya än idag. Björn har ärvt både mamma Månes och pappa Vincents positiva egenskaper. Två av Björns systrar har redan gått vidare i avel.

Dock, så måste jag tillägga att linjen som Björn kommer ifrån är ny. Hans mamma kommer från Shannaras, och hennes pappa är engelsk import, vars uppfödares uppgifter om kullen försvunnit efter en massa strul, medan hennes mamma har en hel del info bakom sig att tillgå. Men bakom Björns pappa finns inte supermycket information om exempelvis färger och precis livslängd. Det enda jag vet är att han kommer från en linje enbart baserad på temperament, och givetvis hälsa. Men jag har bara koll några generationer bakåt. Linjen är rätt medelmåttig. Inte mycket sjukdomar, utöver några fall av rossel och juvertumörer vid hög ålder. Men överlag friska och stabila råttor.

Givetvis ställer jag krav på mina avelsråttor. Är då eller har varit sjuka, visar tecken på stress genom att gnaga galler och liknande så avlas de inte på. Överdominans och osäkert beteende går också bort.

Jag lägger även stor vikt vid just råttornas storlek, form och vikt. Jag vill ha mina råttor lagom stora, välmusklade och utan överflödigt fett. De ska helt enkelt vara i bra form, vara relativt aktiva och inga säckar med potatis som bara hänger hela dagarna.

Denna kull planeras komma i slutet av februari, då jag mest bara inväntar att Fala ska hinna bli 6 månader gammal vid parningstillfället.

Jag kan babbla på i evigheter, men nu vet du iallafall litegrann. Det är bara att du hör av dig här via PM eller min Facebooksida https://www.facebook.com/RebellionsRattery om du vill veta mer.

Ja just det, jag bor i Piteå, knappt 7 mil ifrån dig!

Bilder på tilltänkta mamma Fala hittar du här: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.619328298120552.1073741854.413748095345241&type=3

Bifogar en bild på underbara blivande pappa Björn. Han ÄR stor, men inte fet som bilden kan antyda😃

Lancia
7

My five cents: Jag skulle absolut inte korsa en 50% vildråttas gener med den engelska importen som finns i linjen i #1. En hane som är halvt vildråtta är på tok för odokumenterad för att beblandas med den.

Jag lägger i övrigt ingen vikt i varken att avla vidare på Vilding eller linjerna efter den engelska importen. Vad jag ville få fram i detta inlägg är bara att jag tror det vore en väldigt farlig kombination.

Jiqsaw
2

#2 Varför säger du så? Det med 50% vildråtta förstår jag, men vrf inte den engelska importhanen?

Fjordell
4

#2 Lät ju mindre trevligt. Du får gärna PMa mig, med tanke på att det verkar som att du sitter på information som jag inte vet om?🤔

Lancia
1

PMar er båda när jag kommer hem från jobbet. :)

Fjordell
0

#5 Kanoners! Till mig får du gärna skriva på Facebook förresten, för då finns det ingen risk att jag missar det :)

wintermynta
0

*2 Nu känns det som om jag missat nåt?

Fjordell
5

#7 OT - Lancia skrev åt mig i morse vad hon syftade på, och jag förstår henne, mycket pekar mot att den hanen sitter på en del tråkigheter, men samtidigt är det inte helt solklart. Jag har kontakt med uppfödaren till honom då jag försökt få tag på informationen som fattas bakom honom, men hon säger att det inte skulle ligga några stora problem med överdominans bakom honom, därför ska jag forska lite mer i saken. 

Nu finns just den hanen bakom min Måne, och inga av problemen importhanen sägs ha haft har dykt upp bland ungarna efter Måne, och de är nu 1 år gamla. Visst, det kan ju bara ha varit ren tur, men det lär visa sig då 3 av Månes ungar har gått vidare i avel för sina många goda egenskaper. Jag kommer självklart att ha koll på det hela, men jag tror inte att det finns någon större anledning till oro. Problemen i kullarna som haft importhanen i stamtavlan tror jag mer hänger på själva kombinationen, än just hanen i sig. De goda egenskaperna som Måne sitter på är alltför många för att jag skulle utesluta henne och alla hennes avkommor ur avel. Så länge man har koll på vad man gör, och vet vad man vill ha fram med sin avel så ser jag inga hinder. Så länge man faktiskt har bra belägg för sina kullar. Men det är ju iofs sådant som gäller alla som avlar.🙂

Ursäkta mig TS för trådkapningen!

[kerstinthemilklover]
1

Kan du inte köpa en Labråtta från Vännäs med väldigt kända egenskaper?
Där har du ju dokumenterat aggresionsfria honor med dokumenterad bakgrund.
Jag har fått för mig att de flesta råttor med stamtavla i SRS i västerbotten har i hop det med importerad variant från england. Jag hoppas innerligt att jag har fel med denna uppgiften.

Gizza
0

Jag har en s/ba hona här hemma som nu är 3v.
Kommer från lugna stabila och reggade föräldrar!
Dock bor jag i Uddevalla så det är en bra bit…
Vid intresse så får du gärna skicka mig ett PM här på rif lr till min fb (säkrast) så berättar jag allt jag vet om föräldradjuren och deras historik!

Med vänlig hälsning Nathalie Drapkin

marsala
0

Intressant… Blir spännande att höra fortsättningen, om det blir nån!

Grodan
1

#9 Vilken stam har de?

Labråttor är väl bra så länge man inte tar ut dem ur labmiljö och parar med tamråttor. Då blir det 100% utavel och kan gå precis hur som helst. 

Jag har erfarenhet av Wistar och Sprague Dawley och skulle inte säga att det är speciellt mjuka råttor. Det dyker upp råttor med problematiskt temperament i kullarna, men selekterar man för det så kan man få bukt med problemet på 2-3 generationer.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

dandelioness
0

Det var mig första gången någon förespråkar inavel.

Lancia
0

Honan i #10 har den engelska importen jag varnar för i #2 som mormorsfar.