gravid råtta
vid storstädning av buren upptäckte jag att min lilla Einstein var jättestor om magen, så hon fick åka till vetrinären för att kolla om det kanske var en tumör eller nån slags förstoppning / inflammation. bäst att vara på den säkra sidan tänkte jag men det visade sig att det var bäbisar i magen istället,.
har fixat hit en till bur hon kan vara i och bunkrat upp med barnmat etc.
men nu kommer frågan. läste här nånstans att hon skall sitta ensam 1-1½ vecka innan hon föder.. men hur vet man när detta är om man inte ens visste att hon haft en affär? vetrenären visste ej exakt heller.
har aldrig haft en råtta få barn tidigare. så är det jätteviktigt att hon skall vara ensam innan? alla tips förutom detta är varmt välkomna.
Är du osäker så sätt henne i bebisbur direkt, bättre att vara på säkra sidan. Ge henne mycket att boa med och varma fleecefiltar, kan du klippa till strimlor så bebisarna håller sig varma.
Se också till att ta bort hyllplan som de kan trilla ifrån så mamma råtta inte lägger ungarna där utan på bottnen till en början. Och använd mjukt och dammfritt bottenmaterial, ex. tidningspapper som du kan byta ut successivt även när ungarna har fötts :)
Är väl det jag kommer att tänka på nu iaf, hoppas allt går bra och lycka till :D
you can't face the problem, if the problem is your face……
Fleece är inte så bra :o det kan tråda sig på deras fingrar så de stryps. Jag skulle köra på toapapper och tidningspapper :D
Fleece trådar sig ingenting alls, vad har du fått tag i för tyg som dom kallat fleece? handdukar?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Dålig tyg :o det kanske inte var Fleece utan vanligt
Fleece är bra till att boa med men innan diskussionen fortsätter.
En råtta är dräktig, inte gravid
och hon ska få ungar, inte barn.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Tänkte väl, har aldrig någonsin varit med om att fleece har trådat sig minsta lilla
men toapapper och tidningspapper är också bra. Fördelen med fleece är att det blir varmare
Helt OT men vill bara inflika att fleece som det är gnagt hål i kan bli som en fälla som råttor kan fastna i med huvudet eller tex en tass. Har varit med om det, så helt ofarligt är inte fleece även om det inte trådar sig. Men icke söndertuggade bitar i en bebisbur är helt ok.
Ge vanligt toapapper annars som hon kan boa med. Så slipper du tänka på trådar.
Ge mycket näringsrik mat och mycket lugn och ro. Ställ buren på ett lungt ställe.
Min blogg: SweGizmo.se
#7 Man kan väl ta å strimla till fleece bitar? :)
Precis #9 vad jag tänkte, strimlar man smalt borde det ju gå.
Får man fråga hur hon blev gravid? :o

#11, står att hon inte vet
Fleece är ett av dom snällaste tygerna, just för de inte trådar sig. Så det kan ni gott bädda med. :)
Men vadå inte vet? :o har hon haft ngn kontakt med hanar eller är det en jungfrugraviditet? XD
förlåt.. dräktig..
nej einstein är inte den nya maria. Har inte endast tjejer ;) så på något höger eller vänsterprassel måste det hänt… och hänt är ju tyvärr hänt så nu får man göra det bästa av situationen.
har iaf strimlat upp en sjutusan massa fleece och även lagt in toapapper, så hon får ju välja själv.
tack för att ni alla svarade! känns mycket bättre nu!
<3
#14 Okej då förstår jag:) Gör en extra koll på buren ifall dem rymt och sen gått tillbaka, eller dem kanske råkades på dejt utanför buren? XD
Orkar vara sån ordmärkerska. Låt folk säga gravid om dem vill. Vem giter leka ordpolis på nätet…
Har inga tips o råd eller så, men önskar dig o mammaråtta lycka till! ^^
Tråden är tre år gammal.
haha oj, note to self: kolla inte trådar då du är trött, lär dig kolla datum!
men då kanske jag kan göra om min kommentar till hoppas det gick bra med allt ist? :) Om nu ts fortfarande är aktiv här dvs ^^
Lätt hänt att man inte kollar datum när tråden hamnar på senaste inlägg. Kände väl mest varför man puttar upp en tre år gammal tråd för att kritisera någon för att leka ordpolis. Att önska att det går/gått bra är ju bara trevligt. :)