Råtta+Katt= ?
Hur fungerar råttor med andra djur, som katter och hundar?
Hundar verkar råttor gå bra ihop med… Katter är väl lite värre.
Vi har katter hemma men jag ser till att ha dem i olika rum, för säkerhets skull!
Man ska dock passa sig för att ha råttor ihop med andra smådjur eftersom råttor kan vara rätt aggressiva mot dem.

okej, eftersom jag gillar katter och hundar också så kanske de händer att jag köper de också :) vill bara vara säker på att de inte händer nått :)
Tack :)
jag har alltid haft råttorna o katterna ihop. det är ju bara att tvinga dom va polare =) dock är det ju bra om det finns en råtta omkring när katten är unge.
en av mina honor springer alltid runt o letar efter katterna.. när hon hittar dom så gosar hon in sej i pälsen medans katthonan brukar ligga o tvätta henne. men om katterna går ifrån henne blir hon skitsur o brukar oftast hugga tag i svansen.. haha det är circus här hemma på kvällarna.
men mina hanar är av någon anledning livrädda för katterna. därför vill dom aldrig springa runt på golvet. rätt skönt på ett sätt.. men tråkigt på ett annat.

Våra katter vågar jag inte ha i närheten av råttorna. Vi provade att låta vår äldsta katt komma in i rummet där råttorna stod förut medan vi var i rummet (hade även datorerna där). Till att börja med verkade hon nästan lite rädd för dem, men blev sen mer och mer intresserad tills hon tillslut fick chans på en svans som hängde utanför. Sen dess fick hon inte gå nära, och visste det så väl, man behövde bara titta på henne så vände hon om. Men så fort vi vände ryggen till sprang hon glatt dit och satt och spejjade med svansen viftandes. Nu får hon aldrig komma in i rummet där de står ens. Vi har satt för kompostgaller för dörröppningen och det räcker.
Vi märkte också på råttorna att de blev otrygga. Redan innan hon hoppade mot den hängade svansen. De var väldigt mycket stilla, kom bara fram för att äta. Och när jag skulle ta ut dem och hade stängt ute katten var de väldigt vaksamma innan de kom till mig, så om än vår katt inte hade brytt sig om råttorna hade hon inte fått vara i närheten…
Nu har vi även en kattunge och hon verkar glömma bort att råttorna står där inne ibland, men får hon väl syn på dem är hon väääldigt nyfiken och skulle gärna springa in där. Dock vågar ingen av dem försöka ta sig över/förbi gallret tack och lov :)
Huruvida det går eller inte beror ju dels på katten/katterna, men också på råttorna. Blir de otrygga av katten/erna kan man ju inte låta den/de vara nära… Råttisarna måste ju få känna sig trygga där de är :)

mm :)

Jag har råttor, hund och katt och det funkar bra. Men jag skulle aldrig låta dem träffas, även att jag är säker på att hunden aldrig skulle skada dem. Jag är faktiskt mer rädd att råttorna skulle bita hunden. Men jag tycker att det är onödigt att låta dem träffas eftersom att de faktiskt kan skada varandra och så kan råttorna bli rädda.

mm det är ju smart, men var i huset har du råttorna?

Råttorna är i mitt rum.

okej :)

Jag hade en katt(fick tyvärr avliva henne i torsdags pga sjukdom),men hon hatade först när jag köpte de killar jag har nu,jag råkade i början ha deras bur bredvid kattens matskål och då matvägrade katten tills jag tog bort buren!Men när jag senare köpte en albino då var hon direk framme hos henne,det blev kattens råtta.De kunde sitta och pussa på varandra genom buren i tammar och flera gånger om dagen.Katten älskade att ligga och titta på den råttan och de blev verkligen riktiga kompisar,och nu ser man på råttan att funderar på vart katten tagit vägen,hon har aldrig förut velat ligga i mitt knä(hon ska helst vara överallt och ingennstans samtidigt),men nu kan hon ligga lugnt i mitt knä och undra varför hon inte kan hitta katten någonstans.Och katten lärde sej att om hon nu ville vara ifred fårn råttor så hoppade hon upp någonstans ditt råttor j tog sej upp (tex sängen).Så jag tror det funkar,min katt var vuxen när jag köpte henne och det har aldrig varit något problem,men det finns ju inga garanier att det funkar,men jag tror att de flesta katter kan lära sej att dessa råttor man har inne tillhör familjen.
Hade förut för x antal år sen en ute katt(han kom och gick som han ville) och han rörde heller aldrig råttorna,fast han tog råttor och möss ute,men de som var inte tittade han bara på.

vad synd att du behövde avliva katten, även om det var det bästa för den. Men det va roligt att dom kom så bra överrens :)

#11 Ja det var verkligen synd,men vi kunde ej göra mer för henne och jag tror hon visste det efterom hon matvägrade i fem dar.Så det var det sista vi kunde göra för henne ar att låta henne slippa lida mera.
Men om råttor och katt ska komma överrens hänger lika mycket på råttorna som på katten.Det är inte bara den ena det hänger på om man säger så.Jag tror mycket väl att det går bra,men det gäller i början att ha uppsikt på både vad katten gör mot råttorna och tvärt om.Sen när man ser hur det funkar så kan man ju släppa lite på uppsikten,men man ska alltid vara försiktig.Katter är ändå rovdjur och har i instinkt att ta råttor.

Här funkar det med hunden iaf. Hunden har inte tillgång till att öht peta på de utan att jag är med och när han får hälsa brukar han mest pussas, tills han tröttnar och smackar till de med tassen :P
Hade kanin och marsvin förut också och mina råttor, som på den tiden var små, klämde sig lätt in i buren hos de. Marsvinet var det inga problem med, kaninen däremot fick nog en dag och sparkade till, nån millimeter från ögat på Rex…
Och så katter - har ingen själv men katter jag mött på promenad har fungerat finfint när jag varit ute med Anders (GP-råtta). En har som mest stirrat och slickat sig runt munnen :P Men det har iaf gått bra varje gång, katterna tittar lite men gör ingenting, sen om det beror på hans storlek vet jag inte.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#15: I sitt stilla sinne tänker katterna "OMG WTF?! 0_0" x'D

*dubbel*

Jag tror det beror både på katten och råttorna. Men jag har 2 kompisar som har katt och råttor.
Första kompisen har råttorna i ett eget rum, katterna brukar komma in ibland men blir mer eller mindre "överfallna" av råttor så de springer oftast bara ut igen. Sitter och jamar vid dörren om hon råkar stänga in dem där. Nångång när råttorna varit instängda har katterna kommit för nära och fått några jack i öronen eftersom råttorna försvarar sitt revir. En av katterna och en av råttorna brukade dock leka och putsa varandra.
Samma råtta som putsar katten flyttar sedan till min andra kompis där hon äger hushållet. Katten springer undan så fort råttan visar sig och gör hon inte det brukar råttan nafsa katten lite i hasorna för att visa att, här kommer jag flytta på dig. Antagligen fungerar det delvis så bra eftersom råttan inte beter sig som ett bytesdjur och springer undan. Hennes andra mindre råttor brukar katten tycka är intressantare men efter ett bet i tassen insåg hon att dessa borde man också passa sig för.
http://www.zen-rats.dk/zen-rats/default.asp
Under bilden har hon små videor på henne katt och en råtta som leker.
#16: Tja, det skulle då jag göra om jag såg nåt gott som nästan är i storlek som mig själv x)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

här funkar det med både hund, katter & råttor lösa tillsammans.