drar upp borrismattorna
Hej. Jag har borrismattor i botten på mina burar och nu har ena tjejen börjat dra upp dom och gnaga på dom. Gör era det med? Något tips hur jag ska få henne o sluta? eller något tips som gör att mattan inte går att få upp haha.
Har du något de får tugga på i buren? :)
Jag har också borrismattor men mina brukar inte göra så
Ja dom har några bollar (kattleksaker) som e gjorda av snöre o sedan 2 rått nallar hehe. Är bara ena råttan som gör så. Hon e omplacerad hos mig.
jag har en hane som gör så samt ena honan. Honan finner de bara roande att dra upp dom, hanen gör de för att han alltid vill se om de ligger nåt under den.
Men på mina funkar de att inte byta alla mattor samtidigt utan bara byta en vid varje städning. Bara den helt rena som är spännande då
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Jag skulle ställa något tungt på hörnen där dem håller på eller lägga något mumsigt på ovansidan för att få dem att glömma bort att riva upp dem, som t.ex lägga mjölklinser invirade i papper och sånna grejer
Stig Elvis Rufus Långsvansar <3
#2 Låter som om dom är understimulerade, kattleksak och nalle låter lite lite i mina öron. Testa pinnar så dom går gnaga ordentligt, de ligger i deras natur.. Jag har papplådor också i min bur och de älskar mina :P
Lägg in lite toarullar med godis i och vik kanterna, häng upp tamponger åt dem för det gillar dem att gnaga på. Ställ in en stadig skål med vatten och ärtor i så får dem fiska lite ärtor. Du kan lägga in kartong hus och plast lådor, Man kan köpa kattgräs i matafärerna och vattna det tills gräset vuxit och sedan får dem krafsa runt i det.
Kokt Egg kan man oxå lägga in så får dem greja lite med det
Kokt Egg kan man oxå lägga in så får dem greja lite med det
Mina brukar också bitar lös ludd, och ibland större bitar, från mattorna. De har allt (utom gosdjur, en del av mig är typ fem år fortfarande och pallar inte sönderbitna gosdjur) ni räknat upp där i sin bur plus att de är ute längre stunder varje dag. Dvs jag tror inte de biter på mattan av understimulans utan mer för att det är kul att bita. Kul bita på matta och kul bita på pinnar/tamponger/kartonger osv. (Tamponger är för övrigt en supersucce här!).
Kokt ägg med skal får dom ibland. Dom är ute mellan 5-7timmar per dag o leker och påbörjat lite träning. Väntar just nu på en del bollar man lägger godis i och en konstig träboll. Toarulle är inget intressant för dessa damer haha. Dom är mer för sina pappersatrimlor.men funkar säkert när det är godis i dom :) Ska absolut prova det där med vatten och ärtor det kan bli skoj. Det är bara ena honan som gör det och alla mina råttor får samma stimulans men kan ju vara att just hon kräver lite mera stimulans. Alla är ju olika :) Får åka å köpa tamponger också då hehe. Är gravid så har inget lager henne :p Dom har 2st tjocka pinnar från ett kubbspel. Dom tänkte jag inte ens på hehe men får kanske fixa in lite mera. tack för era tips :). Kom gärna med fler. Min äldsta dam (18veckor) som är den som gnagar kanske är kräsen för fler saker haha så massa tips är välkomna :) honan som gör så är omplacerad hos mig för ca 2veckor sedan och hon har inte fått så mycket tid så hon attackerar ibland mot buren när man står utanför. Försöker naffsa när man ska ta henne men jag tar henne ändå och då piper hon till sedan när hon väl är ute eller i famnen så är hon hur snäll som helst. Bara att det är full fart på henne men hon är snäll och trevlig och blir gärna klappad utanför buren men inte i buren. för 2 veckor sedan gick det inte o ta henne för hon sprang iväg fort och bet när man tog i henne. Så blivit bättre iaf.
På nyss in 3st toarullar med godis. Nu var dom intressanta. Bara att borris-boven ska ha alla toarullar och skrämma de andra 2 så dom springer upp i buren. Jag funderade direkt på om jag ska ta ur dom för hon får ju en "belöning" i toarullen och då har man ju också belönat beteendet? Kanske har lite för mycket hund tänk haha
tass, jätte intressant tråd då mina grabbar är lite kräsna på saker och jag har lite slut på fantasi! :)
Instagram (storyof.cinnamon). ✍️
#12. Jobbigt med kräsna råttor när man har dålig fantasi haha :p. jag har ingen fantasi alls hahaha