Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2933 ggr
Bananbullar
0

Det här med Mycoplasma

Hej, jag har en fundering jag har gått och funderat på ett tag nu.

Jag har en flock på 4 flickor här hemma. Den äldsta, Safira, fyller 2 år i April och är en omplacering jag tog om hand i november. Efter flytten utvecklade hon mycoplasma, med rosslande, snor och hosta. Efter behandling med kombinerande antibiotika så blev symtomen bättre ett tag, för att sedan komma tillbaka.

Hon är pigg, springer omkring när hon är ute med mig. Klättrar runt i buren och är med de andra tjejerna. Hon äter och dricker även som hon ska.

Men, under de senaste dagarna så har jag under nätterna hört hur hon rosslar när jag ligger i sängen (iof så bor jag på 29 kvadrat så det är inte jätte långt avstånd). Men detta börjar att höras oftare och oftare, alltså verkligen JÄTTE tydligt hur det låter från hennes lungor och luftvägar när hon andas.

Hur länge vågar man vänta utan att hon ska lida? Kan jag vara lugn så länge hon är pigg och äter/dricker normalt? Vilka tecken ska jag titta efter? Jag vet att råttor ofta döljer sina symtom in i det sista - och har varit med om sådana fall när man får akut åka in och avliva.

mammagrön
0

Jag ställde en fråga här på forumet igår. Den är läst 104 ggr men ingen har gett någon som helst kommentar!

Det finns en artikel här på forumet som heter "Råttors sjukdomar-Mycoplasma". Där kan du läsa att din råtta kan smitta dig m sin Mycoplasma. Även dom råttor som du har som inte uppvisar symptom är vid det här laget smittade och bär sjukdomen utan att bli sjuka själv.

Verkar vara en känslig fråga…Jag har svårt med en djursyn som tillåter smittade o sjuka djur som husdjur.

Min dotter har fått avliva sina 3 marsvin under veckan sedan dom blivit smittade av Mycoplasma från råttor o möss. Mycket plågsam sjukdom för marsvinen och den första kvävdes i knät på min dotter av allt slem i luftvägarna.

Bananbullar
3

#1 Jaså? Jag har alltid hört att mycoplasma är artbunden och kan därför inte smittas från djur till människor. Däremot är ALLA råttor smittade med mycoplasma, men symtom uppkommer endast då deras immunförsvar blir försvagat, alternativt när de blir stressade. Mysoplasma ligger alltså latent i samtliga råttor, men kan vakna när immunförsvaret vacklar.

Zolah
0

Jag kan tyvärr inte svara på frågor angående Myco, testat gå direkt till dom som ska veta? veterinär? läkare? kanske någon på SRS vet?

Bananbullar
0

http://www.sva.se/sv/Diagnostik-och-produkter1/Aktuella-analyser/Far-och-get1/Mykoplasma/

Här står det också att det är artspecifikt.

Men det är inte min fråga, den handlar om hur man ser när det är "dags". Jag har själv innan haft råttor som levt nästan hela sitt liv med mycoplasma och har inte visat upp några dåliga symtom alls. Utan har glatt levt hela sina liv och dött en normal död.

mammagrön
0

Mycoplasman är INTE artegen!!!! Den smittar!!!! 

Den smittar människor men det är svårt…OM personen inte av någon anledning har ett dåligt imunförsvar tex transplantationspatient, pågående cancerbehandling osv osv och den smittar andra djur tex kompisarnas gnagare…Även om en råtta glatt lever sitt liv o dör av ålder så dör andra som blir smittade på vägen….

Bananbullar
1

#5 Jag skulle gärna vilja att du hittar en källa det isåfall 🙂

mammagrön
0

Min dotter som läser till veterinär i Uppsala har burit hem Mycoplasma från försöksdjursbesättningen på SLU till sina marsvin som fick en säker död!

Men jag kan länka till många ställen…men läs näst sista inlägget har skrivit som kommentar till artikeln "Råttor sjukdomar- Mycoplasma" här på forumet.

Bananbullar
0

#7 Fast det är fortfarande ingen källa. 🙂

Zolah
0

Innan vi jagar upp folk så ska man komma ihåg att människor är olika resistenta mot sjukdomar, och det är färre som faktis blir sjuka.

Vi ska inte skrämma upp folk i onödan, visst det kan vara bra att tänka på det.

Och det är också viktigt med att kolla källor, det finns massor med 'fakta' som sprider sig och visar sig till sist komma från någon som bara spekulerar. Så var källkritisk :)

Nu åter till topic -

Jag har haft myco och andra lungproblem, och jag vet hur svårt det är att veta när det är dags. Ur mitt perspektiv så är det bättre att inte vänta för länge, för jag tycker det värsta som finns är djur i andnöd. Om du märker att hon låter mer och verkar ta i mer för att kunna andas kanske det är dags? dock är det bara du som kan bestämma det i slutändan. Finns tyvärr inget sätt att veta säkert 'just innan' dom blir  farligt dåliga

wintermynta
2

#7 Jag citerar:

Mycoplasma från försöksdjursbesättningen på SLU till sina marsvin som fick en säker död!

Alltså så pratar vi inte om vanliga sällskapsråttor utan försöksdjur som är en helt annan sak. Så innan alla får panik  så är det bättre att ta ett steg tillbaka och läsa vad som egentligen skrivs. 
Mycoplasma kan förekomma både bland djur och människor. Det är oftast artburet men kan i extrema undantagsfall smitta mellan djur och människa.
Mycoplasma är en samling bakterier dvs att det inte är en enda bakterie utan olika. 
Rent generellt kan man säga att alla människor med kraftigt nedsatt immunförsvar bör undvika sällskapsdjur för att undvika att bli smittad av olika sjukdomar.

mammagrön
0

Mycoplasma är ingen bakterie. Den är ett mellanting mellan virus o bakterie. Den saknar cellmembran. Jag tänker inte skrämma upp nån men medvetenheten o kunskapen är för dålig. 

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=182422

Bananbullar
1

Mycoplasma är faktiskt i släktet bakterier, men den saknar cellvägg. Så det är en bakterie som saknar cellvägg, inte en blandning/korsning mellan virus och bakterie.

Zolah
1

Och igen lite tydligare -

Håll er till trådens handling - fortsatt diskussion om myco får ske i egen eller passande tråd

zickan
3

Till trådskaparen. Är du helt säker att du har mykoplasma? Har du gjort en bakterie odling. Eller fick du en blåst veterinär som bara gissade?

Vet du om att det finns en hel hög med bakterier och virus som ger samma symptomer som myko. Och att även hjärtfel kan visa sig på samma sätt. Endast bakterie odling kan säkerhets ställa på att det är myko. 
Dock så behandlas det mesta med samma mediciner. Även hjärtfel lindras med samma medicin och därför lätt kan misstas för mykoplasma. Och att hjärtfel är väldigt svårt att upptäcka om råttan rosslar mycket. 
Fick reda på detta via diskussion med ett par veterinärer och kollat vidare på ratguide som i boken the rat health care av Debbie ducommune. Ett mycket bra innehåll som forskats väl om. 

Men ja mykoplasma ligger ofta hos våra råttor men inte alltid. Bryter igenom när djurets immunförsvar sjunker. Ofta börjar det med ett simpelt virus/bakterie där immunförvaret försvagas och där kan det öppna upp för myko. Men det måste inte göra det nej.
Och ja det kan gå över på människor, flockmedlemmar som andra djur. Känner en som själv har dåligt immunförsvar som haft problem med myko. Men hon kan inte va utan råttor och kör på ändå. Vill du veta mer på detta kan du skicka pm till Mezzzanina.

Och mammagrön. Är du inte inne på totalt fel forum om du söker råd om marsvin?!
Du kommer med påståenden men kan inte backa upp med länk till ren fakta. Om du kan länka till rena faktabaserade artiklar skrivet efter forskningar osv. Så vore det bra om du skulle vilja länka till dessa för att backa upp det man säger, än att bara skriva att du kan. Så kan fler få ta del av det du läst. 

Sedan heter det absolut inte mellan ting. Vad är det för skum sak att säga mellanting? 
Ren fakta på vad som är sant har du fått av Bananbullar. Vilket är samma sak du kommer hitta om du letar upp lite mer riktiga artiklar skrivet av mer forskare och inte i trådar på ett forum där vem som kan skriva. Även poängtera att mykoplasma artikeln här på forumet är skriven för flera år sedan och av en medlem. Ny fakta dyker hela tiden upp som det kan alltid finnas fel i forums artiklar. Det gäller överallt. 

Sedan vet väldigt många råttägare tillräckligt mycket om mykoplasma för att ha vett att inte va rädd för det. Och de två andra högarna är ena glatt ovetande och en liten del är råttägare men rädda att smittas. 
Och de som är för rädda för mykoplasma har förhoppningsvis tillräckligt mycket vett att inte kära ned sig i råttor för mycket och avstå med att äga dom. Resten behöver ju inte gnälla på våra kära husdjur. De kan se till och hålla sig undan och om de nu varit nära råttor och rädda att dra hem nått. Så är det inte direkt svårt att se till och duscha och byta kläder det första man gör. Minskar smittospridning väldigt mycket till det minimala. Nått som alla borde lära sig som hanterar försöksdjur. De kan bära på alla möjliga bakterier och virus. Väldigt konstigt att din dotter inte känner till det. Finns bra mycket värre saker än myko att dra hem. 

Nu skall prata sjukdomar på husdjur så är mykoplasma inte det värsta vi lever med i våra hem och inte det värsta man kan dra hem ifrån råttor/möss. 

Att du mammagrön har så stora fördomar mot råttor, måste jag då fråga på varför du drar dig till ett råttforum efter råd för mykoplasma på marsvin. Du borde nog bäst kika in på marsvin.ifokus.se för bäst svar på dina frågor. 

Ber även om ursäkt att ni inte fått svar. Det kan bero på att folk inte har haft tid att skriva så mycket och bara kikat igenom lite snabbt. Att de inte vet på vad de skall svara eller helt enkelt inte riktigt orkat svara då det finns många trådar om detta redan om man testar sök funktionen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[pimpims]
1

Jag har en tjej som haft myco i ett år, men alltid varit pigg och behandlats till och från (jag har varit på roslagstull och dom har gjort vad de kunnat), men hon kommer aldrig bli frisk tyvärr. Däremot tänker jag inte låta henne somna in förrän det påverkar hennes allmäntillstånd, där går gränsen för mig och då tänker jag inte dra ut på det när jag ser att hon lider. Men som det är nu tyder inget på att hon lider förutom själva ljudet men hon är pigg, äter sover och vill alltid ut och gosa så jag ser ingen anledning att ta bort henne än. Apropå smittogrejen så har vi hund katt och kanin här hemma och ingen av oss människor eller djur har blivitsmittade med detta lungproblem. Alla djur vistas i samma miljö så för mig känns D inte som att d skulle smitta hej vilt, ingen annan av mina råttisar är sjuka så jag tror det handlar om dåligt immunförsvar hos den som blir sjuk från början :-( Hoppas du kommer fram till vad du vill göra!

wintermynta
1

Om hon blir störd av sitt rossel dvs att hon vaknar för att hon rosslar.
Om hon plötsligt slutar rossla. Det är ofta ett tydligt tecken på att inflammationen gått ner i lungorna och det blivit akut lunginflammation.
Om hon börja låta som hon fått hicka och kippar till. Ofta förstadiet till andnöd.
Om det låter som om det är vätska i lungorna.
Annars är det bara kolla hennes allmäntillstånd dvs päls, ögon mm.
Äter hon och dricker hon som det ska?

Bananbullar
0

#17 Ja hon dricker och äter som hon ska. Hon springer runt och är nyfiken och utforskar. Man hör henne rossla tydligt när man lyfter upp henne (inte jätte poppis) men när man släpper ner henne på soffan så slutar det. Sedan hör man ibland att hon låter lite, nyser till, och sedan slutar det.

Jag ska hålla utkik efter dina tips.
Har du tips på hur man kan höra att det är vätska i lungorna?