Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 416 ggr
rosablomma
0

Påverka urinen.

Man kan ju påverka människans urin doftmässigt osv Hur och vad påverkar jag råttornas urin? Jag får nämligen extrem huvudvärk av mina 3 pojkars urin. Jag städa buren och tvätta allt tyg igår men inte ens det hjälpte. Så fort en av dem hade kissat på sin fleece hängmatta så kom huvudvärken. Deras bur står brevid soffan i vardagsrummet just för att det är ju där vi människor är mest av dygnet. Det är ju ganska bekvämt att sitta brevid buren med en arm inne i buren, så de blir vana vid en osv. Men det blir inte så trevligt att sitta där med sprängande huvudvärk.

marsala
0

Intressant tanke. Men eftersom råtthannar stämplar med sin lukt så borde möjligheten att ge dem P-piller ge mer resultat.

chade
0

hur gamla är dem? får de i sig tillräckligt med vätska? kan ju vara att det är så koncentrerat när de kissar att lukten blir värre då precis som hos oss människor.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

rosablomma
0

#2 , 8 och 9 veckor. Hmm en halv flaska om dagen tror jag. Har en liten flaska på ca 100-150ml. Men det kanske är på tok för liten mängd för 3 små pojkar?!

chade
0

jag tycker det låter lite, vad får de i sig för vätska genom maten? kan vara så att det kompenserar upp det, ifall de får mycket grönsaker som innehåller vätska!

Fjordell
3

Ett snabbt tips! Ha minst 2 vattenflaskor per bur. Då slipper de köa i lika stor utsträckning, och ifall en flaska skulle trilla ned av någon anledning så finns det ändå en kvar att dricka ur.🙂

rosablomma
0

Flaskan rymmer 140ml. Så de blir ca 20ml per råtta om dagen. Mina pojkar har inte blivit uppföda med färsk mat. Och har därav fortfarande svårt för grönsaker som tex broccoli. Den ända färska maten de äter än sålänge är majs och ärtor, kokt ägg, pasta och burkmat för små barn samt falukorv. Tar gärna emot fler tips på hur jag ökar deras vätskeintag. Fjordell, fler flaskor står på handlelistan!

fridanordqvist
0

gurka innehåller massor av vätska! :)

chade
4

Gurka brukar vara poppis. Om de gillar majs och ärtor så kan fiske vara en bra ide. Lägg grönsakerna i en skål med vatten och låt råttorna fiska upp dem själva :)