Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 409 ggr
TheGerbil96
0

Rädda utanför buren?

Hur ska jag göra! Jag tar ut mina råttor, lägger dem i sängen å så, Sen hoppar de ner från sängen å springer in under buren…:'( Hur ska jag göra så de inte gör så? De verkar som om de inte vill bli tamare…. :'( :'(

Sannki
0

Hur länge har du haft dem? Hur gamla är de?

kigon
0

Ta in dem i badrummet efter du råttsäkrat det och sätt dig i mitten, tills de har blivit mindre rädda, på så sätt kan de ej springa till buren vilket är deras säkra ställe 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

zickan
0

Ändrade rubriken så man enklare att veta på vad du frågar efter som enklare hitta tråden. Du kan ju tänka på det i framtiden ;-)

Var kommer råttorna ifrån?. Kanske fråga uppfödaren på om de varit lika där, om det är nått hos dig de är osäkra på. Eller bara osäkra i sigmsjälva utanför buren. 

Enklast är att rama in deras utevistelse som du fått råd om redan. Sätt dig med dom i badrummet och spela på mobilen eller något. Låt dom springa runt och ha dig som sin trygghet. De kommer lära sig att det inte är farligt att vara utanför buren. Vissa går det fort för att lära sig. andra kan ta tid. 

Bara hålla på med dom. Jobba med att få de säkrare i olika miljöer. Håll dom på dig i olika rum. Sätt ned dom på mindre utrymmen som toaletten. Eller köksbordet och lägg dit en filt. Kan även låta dom hoppa ned från sängen och springa till buren. Håll buren stängd och låt dom sitta under buren tills de självmant kommer fram. Förr eller senare släpper det. 
Kan även hjälpa att ta in en stabil råtta som är mer orädd. Brukar hjälpa rätt fort när de andra ser på att det inte är någon fara.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.