Ny råttägare
Hejheeej!
Precis tagit över tre dumboråttor och jag undrar lite vad som är nyttigast för dom att äta? Hur ofta ni ger era råttor mat och vilken mat?
Är det något de inte tål/tål så mycket av?
Har ni några andra allmänmänna tips till en rätt ovan råttmänniska? :)
Här hittar du allt! http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-rattfragor?discussions-1 :D
//Nike
#1 Tack! :)
Höh va sött Oreo - Cookie and Cream xD :D ❤️
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Hej och grattis till sötnosarna!
För att de inte ska drabbas av luftvägsproblem bör du byta ut spånet till alspån el liknande eftersom kutterspån innehåller terpentin och dammar. Vissa använder tidningspapper, dörrmattor från IKEA eller papperspellets. Vilket man tar är helt upp till en själv så länge det inte är kutterspån :)
När man ska ge dem Torrfoder skall man ha alla fyra sädesslagen, samt lite (observera lite) linfrö, solrosfrö och som godis kan du ge olika nötter (tänk på att de inte ska vara saltade)
Som färskmat ska du tänka tallriksmodellen, de är omnivorer (allätare) men behöver inte kött varje dag utan kanske några dagar i veckan. Hårdkokt ägg med skal på är en stor favorit, knäck skalet lite så får de arbeta sig själva in i ägget, mycket uppskattad aktivitet!
I länken du fick finns nästan allt man behöver veta annars :)
#5 Tack för tipsen! Torrfoder - Köper du färdigt Torrfoder eller du blandar du själv?
Läste att råttorna inte ska småäta så mycket utan att dom ska ha regelbundna mattider. Vi har en kalasmix från dogman (säkert väldigt dålig) men vi fick den från dom vi tog råttorna av. Dom får påfyllning i skålen 1 gång per dag plus lite morötter fick dom igår (haft dom två dagar) Lite rädd för att ge för mycket mat?
Det här med ägget - äter dom inte upp skalet då? :)
#4 Cookie har ett vitt hjärta på bröstkorgen :D Och hon hänger gärna med på axeln :) Cream är en matgalen, superspeedad stor tjej och Oreo är en liten fegis som gärna utforskar men ändå gärna är kvar i buren ;)
#6 Du kan köpa sockerfritt müsli så länge den innehåller allt och sen blanda till lite nötter själv :)
Jag har alltid torrfodret framme, de äter när de är hungriga. Och jag gav dem aldrig färskfoder under regelbundna tider, det är inte hela världen :)
Jo klart de äter skalet, det är jättenyttigt eftersom det både är bra för deras tänder att gnaga på och det innehåller kalcium ^^
Okej!! Tack för hjälpen! :)
Du kan göra hängmattor av t ex dammtrasor (microfiber) och hänga upp i taket. Kartonghus på botten och några hyllplan brukar uppskattas. Jag har satt fast en liten plastkorg en bit upp på ena sidan. De gillar att ha lite olika ställen att vara på. Det finns hur mycket tips och bilder som helst här på RiF
#10 Tack! Jag har köpt en hängmatta redan men skulle den gå sönder så vet jag ;) Vi ska göra en ny bur till dom, som är mycket större än den vi fick med, så då kan jag sätta upp lite fler! :)
Vad ska det vara för kött? Vi är vegetarianer så vi har inget hemma liksom. Rå (?) köttfärs kanske? :)