Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 815 ggr
lekandur
0

burvaktande?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej! Eftersom jag har lite problem så filmade jag det problemet så ni lättare kan se själva! Det hela är att jag får inte vara i buren, jag får inte pilla med filtar eller något för då kommer Tjoffsan och attackerar min hand! I videon har jag min handske som jag använt den senaste månaden. Men hon hugger och jag säger fy och puttar bort henne så lugnt jag kan men ändå bestämt. Då känns det som att det triggar henne lite och gör att hon biter hårdare. Sen så tar jag upp henne med handsken och såklart så protesterar hon men när jag har henne så blir hon lugn! Hur blir jag välkommen och vilka tydliga fel gjorde jag så att jag kan göra om och göra rätt?

Where you invest your love
you invest your life 

lekandur
0

Ja, jag är medveten om att dem har sprätt ut hela toalett.. Hahah

you invest your life 

Fridborg
0

Det jag ser är en oral, nyfiken råtta som tror att du eventuellt kommer med bomaterial åt henne. Hade hon varit aggressiv hade hon "dansat" med rumpan mot dig.

Däremot gör du rätt i att fya om du inte önskar det beteendet, kan tänka mig att det inte är så kul att bli nafsad på sådär, men jag skulle kalla det där mer att hon "tar mat" än att hon aggressivt "hugger".

lekandur
0

Okej, men hon kan försöka bitas sådär om jag bara stället ner maten eller fixar med toaletten. Känns som att hon vaktar bo materialet då hon lixom puttade bort det från mig. Sen la jag henne högst upp i buren för att jag skulle ta ut hennes kompis som jag inte sett på hela dagen och började riva ur bo materialet och då gick hon crazy banans och försökte slänga sig ner för att hindra mig från att röra. Men hur bemöter jag min orala råttis då? På bästa sätt? :)

you invest your life 

Charlott_
1

Skulle det inte vara lättare att ''PSSS:a'' på henne. så de blir mer starkare varning för henne. Hon hör ju bara din vanliga röst. Testa PSSH hårt och högt. De lyssnar mina på, dom lyssnar inte bara på min röst innan, så då testade jag med PSS :)

Mapel
1

Jag har en råtta som vaktar sin sputnik och toalett. Hon visar ganska tydligt att hon inte vill bli rörd där och sträcker sig fram för att bita tag ordentligt i fingret(dock enbart som varning, har aldrig bitit hål) och blir även stel när hon är så så det går att se om hon "är på det humöret" eller inte. Eftersom hon inte biter jätte hårt håller vi kvar handen och först blåser och väsnas vi eller petar till henne med fingret när hon gör så, vi har fått säga till ganska ordentligt i början men det krävs mindre nu. Efter att hon slutat så lämnar vi henne ifred, då vi inte vill pressa henne om hon faktiskt inte vill bli klappad. Nu efter ett tag av detta så räcker det med en snabb tillsägning och då slutar hon, även om hon fortfarande är stel. Vår förhoppning är att detta ska sluta helt, men vi har inte kommit dit än. 

Hoppas det kan vara till någon hjälp för dig. :)

lekandur
0

#4 Hon blir bara mer uppjagad eller vad man ska säga åt pss ljudet. Lixom blir mer eggad av det!

#5 okej, ska ha det i tanken

Tack för svar :)

you invest your life 

Anothername
0

Nu va jag dum och inte läste så noga vad du eller dom andra skrivit. Men först å främst, biter hon dig om du inte har handske? För ja är säker på att tar du bort handsen så lär hon inte bita. Och hon hugger absolut inte, hon smakar på dig bara. Min minsta pojke tuggar på mig jämt, dock bara när det är typ emellan min hy och hans mun om du förstår. Din råtta är bara nyfiken och inte aggressiv i huvudtaget. Ang fyandet så måste du låta mer barsk och arg för att ge ett bättre intryck. Hade jag varit dig hade jag pshhh:at (ja du förstår nog va jag menar, typ som om du gör en liten nys fast bara med ljudet) eller blåsa hårt mot råttan. Sen skulle jag nog inte putta bort den heller eftersom det blir som en lek mer :) Hoppas svaret gav dig lite mer svar :)

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Charlott_
0

#6 Synd :(

lekandur
0

#7 hon biter hål i huden om jag inte har handske. Annars skulle jag ju aldrig börjat med den om det inte finns någon anledning att använda den. Vill inte ha bultande småsår över fingrar och knogar hela tiden :/ Ska tänka på att vara mer hård i tonen det

you invest your life 

lekandur
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Prövade utan handske och ja… Aj!!

you invest your life 

wintermynta
1

Det positiva är att hon är lätt att läsa. Hon markerar tydligt att det inte är oki att komma in på hennes område. Ju mer du säger nej ju mer triggad blir hon att försvara. Hon kommer fortsätta bita hål i dina händer och fingrar tills du förstår att hon inte vill att du är där med handen. Jag vet ärligt inte vad man gör med en sån revirmärkande råtta. Nån med annan erfarenhet kanske vet?
Sen beror det på hur mycket du vill och orkar jobba med henne.
Jag hoppas verkligen det löser sig .

EmelieSaraViola
0

Kan du inte testa varje dag att bara lägga in handen, tills hon tröttnar och märker att det inte händer ngnting och accepterar dig?

lekandur
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag känner mig helt maktlös. Det har blivit värre nu när jag fått hem två bebisar.. 
Skulle ställa ner ett egengjort hus och då fick hon tag på mig igen, såg henne inte komma alls då hon satt och lurade i huset…
Det här såret gör fortfarande ont och är nästan en hel vecka gammalt.

you invest your life