Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 690 ggr
[Hallons]
1

Vill ha råttor

Hej! Jag har sedan 10 års ålder velat ha råttor. Så i snart 4 år nu. Men mamma är väldigt rädd för råttor och hur jag än bör mig åt blir det ett starkt nej :/ Vad tycker ni att jag kan göra? Finns det en lösning? Vad hade ni gjort? Hjälp mig

Torreador
0

Hm, inte lätt… 

Känner du någon som har råttor som hon kan få träffa och prata med? Min man är livrädd för råttor och jag kan inte få honom att ta i dem med tång ens :-( Men som tur är så är jag ju vuxen och gör som jag vill…

Hur gammal är du? Kan du ha dem på ditt rum och ta all skötsel själv så att hon slipper ha med dem att göra?

Lycka till!! Råttor är underbara <3

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

[Hallons]
1

#1 jag bodde hos kusinen i tre veckor och hade hennes råtta som min egen. Var magiskt! Jag funderade på om jag kunde ha en råtta tillsammans med en kompis som jag nästan bor granne med? Men det blir kanske svårt. Jag är 14 snart. Jag kanske kan ha en råtta på mitt rum, men här är problemen: 1. Jag tror att mamma tycker att vi har djur så det räcker 2. Jag har en hund som sovit i mitt rum sedan liten Hmm… Önskade bara att råttor tålde (?) att vara i källarn :/

Lilithium
0

#2 Har din kusin bara en råtta och i så fall varför?
Råttor är flockdjur och bör därför alltid vara minst två.

[Hallons]
0

#3 hennes råtta är nu död :( jag vet inte varför hon bara hade en råtta (?)

Torreador
0

Att du har hund i rummet är inget problem. :-) Så länge han inte är stökig och välter buren eller något så klart. Men oftast så är de nyfikna ett par dagar och sedan bryr de sig inte om den längre.

Har du fler djur än din hund?

/Bondmoran

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

[Hallons]
0

#5 hunden och fyra kaniner. Men mamma kommer inte kunna passera mitt rum utan att äcklas av råttorna  😕

TheGerbil96
0

men har du en dörr? isåfall kan du väl stänga dörren? ;) 

jag fick mina råttor för ungefär en månad sen:)  å jag hade sagt till min mamma att de kan bli nästan som hundar:) att de kan komma på kommando å gå på toalätt å så;) å sen så frågade jag henne ifall vi kunde åka å kolla på några bara så hon får se hur de är, å vi gjorde de å sen så såg hon hur underbara de är:) fast svansen är fortfarande äcklig enligt henne:)

[Hallons]
0

Men jag vet inte om det funkar att ha de i mitt rum. Då mamma springer ut och in därifrån för att gå ut i uterummet. Skulle nån glömma att stänga dörren är det kört. Divan, hunden är en terrier och jagar alla gnagare 😕

Mli.H
0

Jag skaffade råttor för ett tag sen. Min mamma ville inte heller ha, sen skildes mina föräldrar och jag skaffade ett par hos pappa. Men mamma har nu gått med på att ha dom hos henne ibland. Om du känner ngn som har råttor kan du ju fråga om du kan låna dom 1 vecka?

kigon
0

http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-rattfragor?discussions-1

Plugga, plugga och plugga! Så kan du komma med lite rolig fakta någon/några gånger i veckan, det var så jag fick två föräldrar som båda tyckte de var riktigt äckliga att gå med på det 😃 Dock ej varje dag, eller flera gånger om dagen, för då kan det bli tjatigt och få motsatt effekt!

Din mamma behöver nog lite rolig fakta om hur renliga de är 😉

Mina katter jagar också alla gnagare, men jag har satt en tydlig gräns att dessa är mina, och därför stirrar de nu bara. Träna din hund med klara kommandon så kanske det skulle funka! Eller alt. ta med hunden till någon som har råttor och se hur han beter sig (med råttorna i buren och han kopplad, så klart).

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

kigon
2

Dock så märkte jag nu att du vill ha möss också, tror det kanske är lite förhastat att skaffa sig möss & råttor samtidigt om man ej har haft liknande djur innan? Kanske lättare att börja med två+ möss eller råttor, och sedan skaffa två+ av den andra om det funkar? Ofta köper man djur och så blir det inte som man tror, så det är bättre att skaffa ett djurslag först istället för två som är så lika…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Bellni
0

Det är inte lätt att få min familj att gå med på råttor heller. Prova att läsa så mycket som möjligt och prata med henne om det du lärt dig. Ett annat tips är att visa några söta videos på råttor, så kanske hon förstår att de inte är så farliga trots allt ;)
Lycka till!

[Hallons]
0

#12 Jag har läst på en del i ca 1 år. Men mamma ger sig inte. Hon har total råttforbi. Men om ett par år kanske jag ska få två :)