Resa långt med råttor!
Jag ska inom 1-2 veckor göra en lite längre resa med mina 3 pojkar. Nu vill jag ha tips på vad jag kanske ska tänka lite extra på osv. (Ska resa i ca 6-7 timmar och det är med tåg)
I think more things before breakfast than people think all day 
Mat, vätska (gurka) och boningstyg sedan klarar de sig gott.
Se till så de inte berörs av kylan för det kommer ju troligtvis vara minusgrader de gångerna du vistas utomhus. Förvara transportburen i en sportbag med tyg (som vaddering) och om du måste vara ute mycket i kylan så kan du tänka på att en vetekudde vara ett bra verktyg att ha i väskan.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Bra tips :) Ska tänka på det där med att täcka transportburen. Tänkte ev köpa en fleecefilt att täcka buren med och sen fästa sen med något slags resornas så det inte flyger iväg osv. Ska bli spännande att se hur det går. Dock är jag lite nervös också såklart. Tror ni jag måste boka djurplats på tågen?
#2 Du måste ha en djurplats för att få resa med djuren, så Ja.
Främst för allergirisken, det kostar ju oavsett inte mer att boka i djuravdelningen så det finns ingen anledning till att Inte boka där.
Tågen man åker med åt skåne-hållet har en väldigt liten 8sits-kupé för djurägarna och den är oftast bara halvbokad. I alla fall alla de tåg jag åkt med till malmö har varit så.
När jag reser har jag mina transportburar i en sportbag som är fylld med fleece och sedan vid minusgrader har jag en egensydd vetekudde(riskudde) som värms innan resan som ligger överst.
Behöver jag ställa ner väskan har jag haft folie i botten av väskan, det stoppar kylan lite i alla fall.
Okej :) Ja då är det lika bra att boka djurplats oavsett. Tyvärr har jag nog ingen sportbag som rymmer hela transportburen :S Då måste nos lösa det genom att linda in sen i fleece och möjligtvis handdukar så att det blir extra tätt, men vill ju även att dom ska kunna andas.
Tass.
Har inte så mycket att tillägga utom att det kommer gå fint. Reser ca 12 timmar med mina små 2-3 ggr per år utan problem. Är de trygga individer kommer de bara se det som ett äventyr. :)
Åker 4 tim ganska ofta med mina råttor, de klarar det fint med gurka och lite frukt på vägen, har ingen matskål där i (de får smaka min mat med 😃)
#4 Vad har du för transportbur? :)
Jag har en vanlig "liten" Katttransport (Länk, den minsta av dem) eller två av Dessa och köpte Denna väska på Biltema (endast 119kr), rymms Perfect :) Klippt bort ena hörnfickans vägg på insidan så kan man en söt liten lucka man kan titta på dem genom, hehe.
Det är ett tips för er som ska resa med råttor. Det är Superbra! Aldrig haft ett bättre transportsätt :) Om man även måste vara lite ful och dölja att man har djur så är det Superenkelt! (nu menar jag inte att man Ska göra det men om man blir tvungen så är det väldigt bra)
#8 okej :D Tyvärr har ja inte Biltema i närheten men rusta eller ÖB kanske har något liknande. Får hem min transportbur nu i veckan så får se exakt hur stor den är :)
#9 Attans! Den väskan är väldigt bra. Men ja det finns säkert liknande sålänge man vet storleken på buren/burarna :)
#8 Tack för länken till sportbagen! Jag har också den där minsta kattburen som du länkade (tror jag iallafall, hehe) och har just nu en kråkris-filt som jag knutit runt buren. Ska definitivt kolla på den där sportväskan!
#11 Kan fota hur resultatet blir senare när vovvarna gått och lagt sig, haha (blir sånt liv annars xD) så får ni se hur jag klippt och allt :) Lite tips sådär :P
#12 Ja jättegärna! 🙂
#2 Jag har en hundtransport bur till mina råttor, jag har tagit fleece tyg och trätt de i slalom genom gallret och ventilationerna på sidan! Super bra och det blev tjockt lager så kylan kommer ej in, men de är en smaksak med tjocklek. Nog absolut inga problem för syre där inne ändå, det har inte mina haft. Eller hur många ska du ha med? :) jag har haft högst 3 stycken i min.
Men att bara ta en fleece filt över kan vara risk för drag ändå om du ska gå ute sen :/
För er som är nyfikna så gick resan otroligt bra! Trots förseningar i trafiken osv som gjorde att vi va på resande fot i över 8 timmar så klarare dig pojkarna sjukt bra. Öppnade upp buren 2 ggr för att släppa in luft (gjorde det där det var varm så dom inte skulle få kyla eller drag på sig) och sista ggn så va alla 3 otroligt mysiga och Dante passade på att mysa lite extra med matte ^^
(Som vanligt är bilden vriden)