Farligt med sågspån?
Hej!
Jag är både ny medlem här på iFokus och även ny råttägare, blev ägare till två små underbara tjejer förra veckan! :) En av tjejerna har då och då nyst lite, och som nybliven liten råttmamma blir jag så orolig på en gång. Förstår att det kan vara pga miljöombyte osv, men tänkte även höra mig för.
Det är inte så att jag använder sågspån i råttornas bur pga att jag vet att det kan vara skadligt för dem. Dock undrar jag om det kan "skada" luften för dem då vi även har två gerbiler i en bur nästan precis bredvid som gräver och sprätter med det? Om det kan vara så att det kan påverka luften mycket, kan burarna trots detta stå i samma rum (vardagsrum) men på olika sidor av rummet? :)
Det kan bara damm från spån eller hö (om dom har det) :) annars vet jag inte… Lätt förkylning eller om det drar någonstans
Man rekomenderar inte att ha 2 olika djur så nära varandra pga ohyra! :)
Ja, gerbilerna har både sågspån (eller vad man kallar det) samt hö.
Men då ska jag ta och flytta på ena buren så de inte står nära varandra. Blir det inte bättre med hennes små nysningar får jag köra lite förkylningskur på dem! Tack så mycket för svaren! :)
Tänk även på att om du drar in hö i rummet som inte har varit i karantän kan du få in ohyra hos råttorna då det förekommer ofta i hö 🙂
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Alla råttor är bärare av mycoplasma, även om inte alla blir sjuka av det. Det kan därav också vara anledningen till att dom nyser mycket.
Våra nös också mycket i början och vi trodde det var för att dom var förkylda, men hon på arken sa att det då kunde vara myco, men att det går över.
Vår väninnas råtta blev sämre så hon fick behandla med "bisolvon" för människor om jag inte minns helt fel.
Finns att köpa receptfritt på apoteket.
MEN! Rådfråga med veterinär först! :)
Okej, tack för all hjälp!! :)
De tål inte sågspån! :)
Borde inte spån vara lika skadligt för gerbiler som för råttor?
"På natten är alla katter svarta"
#8, jag har funderat på den saken jag med. 🙂
Detta är något som diskuterats MÅNGA gånger genom åren här på RiF, bara att använda forumsök ger en massa träffar
Det jag kommit fram till är att sågspån
- Innehåller terpentin vilket är en dålig biprodukt som är skadligt i länden
- Sågspån från gran dammar otroligt mycket, det finns en anledning varför man bär mask på sig när man arbetar vid sågverk
- är kort väldigt dåligt i andra aspekter som uppsugningsförmåga, lukt, etc etc.
Om man tänker logiskt för sig själv ' skulle jag vilja ha mitt ansikte i detta varje dag? ' så brukar man komma rätt långt, jag menar… jag skulle iafl inte vilja andas in sågspån/damm. Så om jag skulle skaffa annat djur är råtta så skulle jag fortsätta att hålla mig undan sågspån, för det är mer besvär än till lycka.
Hö - Hö är inget att ha till råttor heller, dom äter det inte och det är inget roligt bomaterial. Själv tycker jag att det sticks, och verkar inte direkt hålla värmen bra heller. - det med möjlig ohyra lockar inte heller.
Sågspån kanske är fel ordval av mig, ber om ursäkt. Jag vet inte exakt vad för sorts spån gerbilerna har, det är min sambo som har hand om dem. Men det är i alla fall sådant spån som gerbiler ska ha om jag har förstått rätt. Det är köpt från djuraffär, men om det tex är kutterspån eller alspån vet jag inte. Något slags spån är det i alla fall som de har och gräver tunnlar med, och som jag har förstått så ska det finnas det i deras burar just för att de är tunneldjur och gräver mycket :)
Fast spån överhuvudtaget kanske är samma sak? Är inte så kunnig angående det så rätta mig gärna om jag har fel 🙂
Det spån som jag pratar om är spån gjord på gran, det finns andra sorter också som tex alspån. Man ser om det är sågspån på färg/form, det är ljust/gult och som i 'flingor' . Vad jag vet ska kutterspån vara sågspån
Annat brukar jag kalla för strö, tex back-2-nature ( pappers pellets ) säger jag pappers strö om