Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 392 ggr
[Jester]
0

Skygga på öppna ytor

När jag har råttorna ute på golvet så blir dem ofta mer rädda för mig än vanligt. Inte så konstigt när dem är bytesdjur som reagerar på detta sätt då dem e på stora öppna ytor. Är det någon som har ett bra tips på hur man tränar bort denna rädsla för öppna ytor?

R8bus
0

De blir nog säkrare med tiden. Men du kan lägga ut lite saker på golvet –stöka ner ordentligt :D så känner de sig tryggare. När de är ute och springer så kan du sätta dig på alla fyra på golvet, så att din kropp bildar en grotta, det kan få dem att våga komma fram till dig.

Tussaan
0

När jag först fick Hamlet, sötnosen som jag har som Avatar, och lät henne gå på mitt golv för första gången, då hon ändå var året och inte så van pga ägaren innan, så var hon med jätte skygg. Men jag la ut lite filt och kudde som hon kunde gå till. För henne funkade det och nu mer måste jag locka fram henne med favorit godiset för att hon ska komma typ :P

[Jester]
0

Jag stökade till ordentligt i ett hörn i vardagsrummet och där tycker dem det är okej att vara. Ibland springer dem dock iväg till andra delar av rummet och blir vettskrämda när jag försöker få fram dem. Kanske ska bygga någon hage som delar upp rummet

märtahej
0

Jag brukar ha det stökigt i rummet med kuddar och filtar. Och så sitter jag så att de kan springa och gömma sig "under mig" När de blir rädda så springer de antingen in under mina ben eller in i buren. Osäkerheten kommer gå över :)