Råttor iFokus

Råttor

Etikettpresentation
Läst 1047 ggr
beaast
2

Vad är era råttor döpt efter?

som rubriken säger, vad har ni döpt era råttor efter, elr hur har ni komme på namnet till dom ?:)

Mina är efter my little pony haha!
Luna, Pinkie Pie och Apple Bloom! :D

Zakaraa
3

Mina råttor heter oftast något som gör ihop med deras stamtavlenamn.
Vissa namn förkortas medan andra används direkt.
Exempelvis min Sahramipulla som har tilltalsnamn Sahrami. Grevinna kallas heter Peppar osv. :)

Har en grabb nu som i stamtavlan heter "Zickan' Ice age" och när jag tänker på Ice Age tänker ja på filmen och sengångaren Sid. Grabben påminner lite om Sid så han fick heta Zid (Z pga Zickan ;P)
Inte så avancerat här hemma :)

Är råttorna totalt namnlösa vid köp så brukar jag försöka namnge efter personlighet och det som Känns rätt. Har exempelvis hade en Vilda pga hennes vildhet samt en Feila som betyder Blyg på Isländska, översättningen talar nog för sig själv :P
Gör så med samtliga djur, därför mitt ena marsvin heter Ruben. Fulaste namnet någonsin ❤️ men det var Så rätt för honom x)

Istället för att rada upp alla namn, både stamtavle och tilltals, kan man om man är intresserad av det besöka hemsidan och titta där :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

beaast
0

hehe :)

zickan
2

Ibland är det mer eller mindre omöjligt och komma på bra namn. Då tar jag mest bara och letar upp nått simpelt som kan va lätt att ha koll på. Som typ en av mina kullar hade jag så svårt att komma på namn att jag bara drog till med månad på P då jag hittade några namn jag gillade där. Och det öppnar upp en bra start att köra rymd tema på den linjen.

Nyligen satt vi och knäckte på bra namn efter en grabb ifrån mån kullen och en hona som heter lambi. Måne+lambi så kändes kulltemat givet som vaggvisor. 

Finns en del återkommande teman jag försöker hålla mig inom. Fast även där kan det va att man hittar ett tema som verkligen inte alls passar in i temat man vill köra på den linjen. Så det blir en del nytt till och från ändå. 
My little pony har jag haft 3 kullar av. Och samma linje del har jag även haft 3 trav teman på. Försöker hålla lite häst del där. Fast ändå har det blivit lite andra teman som smugit in ibland. Men blir lätt så när det är två linjer som korsas med två namn teman. 

Nuvarande kullen hade jag en hona som verkligen var en tyfus och hela den kullens tema blev satt så just den honan kunde ha namnet tyfus. Blev old fears då jag fastnade för trolltyg på min tjej och rabies på en annan. 

Är det inte kullar. Så går jag mest efter stamtavlan om det finns nått passande nick på det. Ibland blir det även att man verkligen känner att den råttan ska bara heta detta. En del är omöjliga att ens komma på bra namn till som känns att det passar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Skogsmongot
2

Jag snor namn från råttliknande djur i barnfilmer och barnprogram, tre av mina killar heter Rufus (Kim Possible, avliden), Totte (Nalle har ett stort blått hus) och Jack (Askungen), och så har jag också ett lager av namn för framtida långsvansar.

Men har även en ensamhane som heter Miko, Miko jonglerade jag fram av lite bokstäver och tyckte att det passade honom perfekt (innan barn-tv-idén) 🙂

Mapel
2

Det är lite olika varifrån namnen kommer. 

Eila är ett stamtavlenamn, eller delar av namnet iaf. Vi använde stamtavlenamnet så mycket på henne innan hon kom hem att det kändes konstigt att byta. 

Mymlan kommer från mumintrollet :P 

Aska hette så när hon kom till oss, men hon heter Ashes of compashion i stamtavlan så misstänker att det är därifrån namnet kommer :P 

Plyrp är döpt efter min sambos syster, vars smeknamn är plyrp :)

Liv är döpt efter en karaktär i sagan om isfolket :)

Luminous
2

Dione - är döpt efter en grekisk Gud. Bus(Can't Forget You) - för att hon var så busig som ung. Flicka(A Girl Like You) - från filmen flicka. Cocos & Cookie(Luminous & All I Want is You) - efter två hundar från kenneln där jag jobbar. (Stamtavlenamnen från Young Love albumet) Nephthys, Shai & Anubis - egyptiska dödsgudar. :)

Apootie
2

Mina nuvarande råttor heter Totoro, Cosmo, Yoshi, Shirou och Caspian.

Totoro har fått sitt namn efter filmen "Min granne Totoro". 😍

Cosmo vet jag inte, det bara kom till mitt huvud och jag älskade det. På lite skoj brukar vi säga att han är döpt efter drinken Cosmopolitan. 🙂

Yoshi är döpt efter karaktären Yoshi 😃

Shirou betyder fjärde sonen, och min mamma valde det eftersom Shirou skulle bli min fjärde råtta. Caspian valde jag för att jag alltid älskat namnet! ❤️

Tussaan
3

Hamlet döpte min syster,  efter vem är rätt uppenbart :P
Sen har vi ynglingarna Honey och Havanna, Honey kom jag på efter att jag kollade på någon skylt när vi satt i bilen på väg hem med henne. Havanna tänkte vi passade bra ändå. Så nu har vi trippel H-na :)

beaast
3

#7 ÅÅH TOTORO <333

rosablomma
2

Fester, efter Uncle Fester i Familjen Addams. Fester är en naken råtta så namnen var ganska givet :) Sen har vi Vilde, namnet säger allt han är VILD :) Och sist har vi Ben, sonen fick döpa honom, och då blev det Ben efter favorit programmet "Ben 10" :)

Mellmell
2

Efter the Mortal Instruments böckerna/filmen, 2 killar som heter Jace och Simon

Twixet
2

Mina heter Tetris och Pac från spelen Tetris och Pac-Man :D

PetQueen
1

Jag har 4 råttor som heter sonic, shadow, chucky o chihiro. Sonic och Shadow är från ett spel (sonic the hedgehog) som är ett utav mina favorit spel. När jag hade sonic och shadow hade jag även en råtta som hette ozzy (min mamma döpte honom till det) och när jag skulle köpa min fjärde råtta tyckte jag att namnet Chucky passade in i flocken. Den femte råttan är döpt efter en anime/manga som jag tyckte om, alltså lille chihiro. :)

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

[VampireGirlElvira]
1

Jag var inte så påhittig till mina rått tjejers namn. Dom heter Roxy (för att hon är en rexråtta) och Angel (för att vi inte kom på något annat. Mina förra råtthonor hette E'owyn (från Sagan om Ringen), Willow (från filmen Willow), och Snövit (från filmen Snövit och det sju dvärgarna).

Calypso & Nike
2

Sätter en tass här och svarar senare :)

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

Angelica_89
1

Får japanska namn Jiro, Haru & Natsu

Utom Fury- hans uppfödarnamn vilket jag älskar så det blev kvar

lekandur
1

Flashwing och Hex efter skylander karaktärerna, sen så kallas hex för tjoffsan av mamma!

Where you invest your love
you invest your life 

Lilithium
1

Wiggo och Oliwer är namn jag helt enkelt gillar väldigt mkt :)

Rown och Oakin kommer från Zelda windwaker, Nimbus och Scabbers fick sina efter Harry Potter.

Bullerbytjejen
0

Mina förra råttor följde speciellt två röda trådar. Grabbarna och några av honorna hade reggaeinspirerade namn: Kapten Röd, Govenor Andy, General Knas, Kung Kodum, Kaya, Rudi, Afghani, Hawaii, sen blev det bara nya honor då bytte jag tema och körde på platser som slutade på i xD Hawaii, Maui, Napali osv ^^

Mina nya kommer få kortare smeknamn på stamtavlenamnen Firestarter kommer bli Elden och Meddling munk kommer nog få heta munken eller munki ^^