Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 2678 ggr
[babsaan]
1

Råttor och andra djur

Jag har en hel del andra djur och undrar hur era råttor går ihop med andra djuren.

Mina råttor älskar att jaga hundarna och hoppa upp i deras päls, och katterna bryr sig inte om råttorna.. 

Chanel har fått träffa min kanin och marsvin och klättrade bara lite på dom innan hon kom och la sig hos mig igen, Dior har träffat min ena hamster en kortare stund och tyckte att det var spännande.

Har däremot aldrig låtit råttorna träffat gerbilerna, av säkerhets skäl.. haha, men råttorna brukar klättra/kika in/ hälsa genom buren. 

Så ni som har massa andra djur? hur går era ihop? låter ni dom träffas och leka? 

zickan
3

skönt att råttorna inte bet hamstern iaf vilket lätt kunnat ske. Och kanin bör du verkligen akta som marsvin. Kaniner bär ofta på en bakterie som kan va dödlig för andra djur. Därav kanin och marsvin ej bör bo ihop. 

Men även faktum att kaniner och marsvin lever med hö. Hö i sin tur är en av största orsakerna till att dra in ohyra som går på råttorna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zakaraa
4

Jag har hundar (4), marsvin (4) och råttor (14).
Jag skulle aldrig i livet låta mina råttor träffa mina marsvin. De har inget med varandre att göra och jag har ingen lust att riskera mina djur för skador. Samt att marsvin ska kunna vara bärare av myco som ligger latent och som kan göra råttorna sjuka.

Kaniner har som #1 nämner bakterier i munnen som i alla fall hos marsvin kan orsaka grova lunginflammation och det kan säkert hända råttorna också, ingenting jag läst något om. Samt att kaniner kan orsaka stora skador, medvetet som omedvetet, har två grisar här hemma som fick känna på det i tidigare hemmet. De blev sönderbitna från en träff med kanin.

Hundarna får inte vara nära råttburen eller råttorna eftersom de är av jaktras som kan gå på råttor och liknande så Råttorna träffar Råttor, Marsvinen träffar Marsvin och Hundarna träffar Hundar. Aldrig arterna emellan, de har inget utbyte av att träffas.

Jag kan gå med på att man låter råttorna träffa hundar och katter om dessa är pålitliga men att låta råttorna träffa andra djur anser jag inte särskilt bra.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

zickan
1

Ja kaninens normala bakterieflora i näshålan härbärgerar bakterier som andra smådjur kan få mycket besvärliga lunginflammationer av. Detta är en string av bordetella och vidrigt att få på råttor eller marsvin. Kaniner verkar ha bra försvar mot det, men även dom kan bli sjuka. Bordetella är en av sakerna som finns i kennelhostan på hundar. Själv haft kaniner och hundarna är ju där råttorna får vistas. Men skönt nog har jag bara fått bordetella symptomer en gång på en råtta så det verkar inte smitta så enkelt. 
Min råtta fick akut diaree, tunnade av snabbt, kämpande att få i vätska då hon fick snabbt vätskebrist pga diareen och svårigheter att andas. Lyckades få i henne medicin efter en halv dag. Men hon avled inte ens 48 timmar efter första symptom.

Men jag har haft råttor runt kaniner, hund, katt, möss osv också. Ende gång jag hade dom runt mössen var när jag hade mössenn på mig i nacken och råttorna bakom på soffryggen. Missade att en mus hade gått ned från mig. Hittade skrollan(musen) under en av mina råttor(ichi och kasava). Hade det riktigt varmt och skönt. Puttade dit de andra jag hade på mig för att passa på och fota alla.
Gjort samma med kanin. Satt råttor bredvid eller på bara för att fota. Så visst går det men inte att rekommendera då riskerna är stora.

Ladybug6
0

Hmm #3 kan kaninens bakterier alltså vara farliga för hundar också? Har en utekanin, den kommer ju aldrig i kontakt med råttorna men hundarna brukar faktiskt leka med den och de brukar nosa mot varandra. Kan det alltså vara farligt för dem?

zickan
0

#4 det vet jag inte. men det bör ju va så. eftersom hundar kan smitta kanin med kennelhostan/bordetella. Iaf vad jag läst. Du får googla :-)

Apootie
0

Jag har två katter och en hund förutom mina fem råttor. Hunden är jätteintresserad, men råttorna ser osäkra ut så de får alltid träffas när råttorna är i transportburen och hunden max en halvmeter ifrån ungefär. Vill inte att hunden ska få ett bett eller att en råtta ska försvinna (är en leonbergerhane). Ena katten är livrädd för råttorna och den andra vill bara äta dem tyvärr.

fridanordqvist
0

Har en katt o 4 råttor, katten är jätteintresserad av råttorna såfort dom är i buren, råttorna kan fnysa åt henne genom gallret en kort stund, men bryr sig inte mer när dom märker att hon bara sitter/går runt o kollar på dom
Har jag däremot råttorna ute så kan hon på sin höjd nosa på dom, för då är dom mer läskiga, större än hennes vanliga bytesdjur, o en har dessutom gjort ett utfall mot henne

Låter dom aldrig träffas utan att jag är med, vill inte ha onödiga skador på nåt av mina djur

Mapel
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har hund och fyra tåtar. De går väldigt bra ihop, de är ute tillsammans varje dag och hunden har växt upp med totten och tror nog att han är en själv. Råttorna bryr sig inte särskilt mycket om honom men kan komma fram och hälsa lite när de är ute. Damien, hunden, tycker mer om totten och vill gärna vara fram och hälsa och brukar tassa efter dem  när de är ute för att se vad de håller på med, även om han har lite respekt, åtminstone för framänden på 2 av de då han har blivit naffsad i nosen😂 

bidrar med en bild. Vi har en stol framför buren och han gick in alldeles själv, han vill ju också vara med totten!

kigon
0

Har en shetland sheepdog som är lite rädd för dem (men vägrar lämna dem eller gå ut ur rummet haha) vilket går bra, men skulle aldrig låta dem vara tillsammans obevakat då råttorna är så galna med att klättra på honom och då tar han fart och så blir det ett litet race med råttorna i tåg 🤪 Skulle inte vilja lämna några av våra djur obevakade med råttorna, då de är så lätt hänt att de skadas! 

Katterna får aldrig träffa dem utanför buren, men de älskar att titta in i buren på säkert avstånd då de är rädda att råttorna kommer försöka dra dem in (stackars katt fick reda på att de har små fingrar att dra saker i den hårda vägen…)

Får aldrig vara i samma rum som kaninerna dock…! Vill inte heller att de ska gå nära hönsen pga hälsorisk (det blir väl någon gång på sommaren då hönsen går och pickar i trädgården medans jag har sele på råttorna, dock tar jag upp dem och går om hönsen blir nyfikna o närmar sig) Det var nog alla tror jag 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[babsaan]
0

Jag ser det som en självklarhet att djuren ska få träffas, min minsta hund väger bara 1000g mer än råttorna.. och litar på både hundarna och Chanel.

Och ang hamstern, så väger hon 120 g mer än råttisen, så med andra ord är hamstern större.. och dom får naturligtvis bara nosa på varandra., Sen är det ganska svårt att hindra råttorna från att hälsa på kanin och marsvin då dom går lösa i lägenheten/ut och in i buren som dom vill. Har alltid luckorna öppna till marsvin och kaninbur, så när dom är ute ligger hundarna och sover i kaninens koja.

Tycker att det är en självklarhet att vänja alla djur vid varandra, ingen ska behöva vara rädd eller så.. Och självklart skulle jag aldrig lämna råttorna obevakat med dom andra djuren.

Mina råttisar ligger mest i tröjärmen eller sitter på axeln ändå.

och ang kanin och marsvin så har jag alltid haft kanin/marsvin gående tillsammans. Har aldrig fått marsvin fungera, och med kanin fungerar det UNDERBART, marsvin ÄLSKAR kaniners varma päls.

ratuoi
0

Jag har 5 råttor och 2 hundar, de bor alla i mitt rum och råttorna går fritt i rummet. Mina hundar är hur snälla som helst mot råttorna och bortser jag från att min ena hund en gång visade agg mot en av råttorna (pga smärta) så litar jag fullständigt på dem båda två.

Medarbetare på Social fobi iFokus

Zakaraa
5

Här har du en väldigt bra tråd om just Kanin och marsvin ihop. (Öppnas tyvärr i samma fönster trots inställning så ctrl-klicka på länken så slipper ni hoppa mellan inläggen)I inlägg #11 kan du läsa om det som står i lagen. Det är ännu otydligt och jag väntar på svar från Jordbruksverket men enligt L80 så finns det ingenting som säger att det ens är lagligt för en privatperson att hålla marsvin och kanin ihop, det står endast att djuraffärer har laglig rätt till det. Återkommer när jag fått svar från Jordbruksverket om hur det ligger till för privatpersoner.
Om du vill kan jag visa hur det kan se ut när två marsvin blivit påflugna av en kanin som till synes var snäll, finns ingenting som säger att denna kanin Menade att skada. Vad som helst kan hända. Dessa marsvin bor nu hemma hos mig på rehabilitering. Menar inte att din kanin skulle få 

Det finns ingen anledning att utsätta djuren för riskerna att låta dem träffas. Att hamstern (eller hundarna) är större än råttorna har ingenting som helst med saken att göra. Se bara på de rovdjur som tar byten som är dubbelt så stora. Spelar ingen roll hur snäll ett djur än är, olyckor händer.

Jag är fundersam varför du anser att Gerbilerna skulle vara mer i risk än de andra djuren? Du skriver att det är en självklarhet att råttor + gerbil aldrig får träffas. Varför ser du så stor skillnad på en gerbil och exepelvis hamstern?

Notera att mitt inlägg inte är ett påhopp eller agressivt riktat utan jag kan helt enkelt inte förstå logiken i det hela eller vad de skulle få för utbyte av att träffas mer än att det är en stress för dem. De är ju trots allt rovdjur/bytesdjur du låter träffas.

Rodentfreak
0

Har jag fel nu eller finns det ingen lag på att man inte får blanda smådjur med varandra förutom kanin, marsvin för deras egen säkerhet, nån del i l80.

Zakaraa
1

Det står i L80 för privatperson: (kap. 8)
"1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl."

Däremot står det i kap. 5 som är "Särskilda bestämmelser för zoobutiker, djurgrossistanläggningar och liknande anläggningar"
"2 § Olika arter av gnagare, ormar, ödlor eller sköldpaddor ska hållas åtskilda. Mycket närbesläktade arter av ormar, ödlor eller sköldpaddor får dock hållas tillsammans. 
Kaniner får inte hållas tillsammans med gnagare, med undantag 
av marsvin."
**
Så vad jag förstått av det så är det endast affärer, grossist osv som får hålla marsvin och kanin ihop INTE privatpersoner. Detta väntar jag på svar från Jordbruksverkat med (som jag nämnde i #11) Så så snart jag fått svar om hur det ligger till kommer jga uppdatera med hur det menas :)

Bifogar L80 för den som inte vet hur man hittar den på nätet :)

Rodentfreak
1

Ok 14#
För egen del tycker jag att det är dumhetter att alla djuren måste lära känna varandra. Jag anser att djuren ska få leva ett så naturligt liv som möjligt och sanningen är att det för deras dell inte finns nån anledning varför en hamster och råtta ska komma överrens.
Att man presenterar sina råttor för hund och katt kan jag köpa men att lita på typ hundar med små djur till hundra procent är som att lämna en bebis med en stor hund, dumheter.

Fridafj
0

Intressant diskussion! :) Jag hade en ganska stor duva förr och testade hur en råtta reagerade på honom under väldigt kontrollerade omständigheter, och båda två gillade att ligga och mysa i ens knä så innan jag visste ordet av så låg de där och sov tillsammans, råttan nästan under hans mysiga dun. En annan gång när de låg så så började hon dock krafsa i hans fjädrar som om hon ville gräva sig ner där som i tidningspapper, vilket han förvisso inte reagerade på så värst mycket men jag tyckte det var bäst att hålla dem åtskilt efter det.

[babsaan]
0

Varför jag inte låter mina råttor träffa gerbilerna? Av den simpla anledningen att dom inte är tama.

Fjordell
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min egna lilla tös, italiensk vinthund, går ihop väldigt bra med råttorna. Jag har vant henne vid dem sedan första dagen hemma när hon var 8 veckor gammal (nu är hon 6 månader). Hon är ju inte speciellt stor själv, men går givetvis aldrig tillsammans med råttorna utan uppsikt. Råttungarna får hon inte umgås med hur som helst heller, pga deras storlek och att de inte riktigt är helt vana vid hundar som de vuxna är. Mina vuxna råttor däremot kan hon gå lös med i samma rum utan problem. Hon vill gärna leka med dem, och det visar hon genom att göra lekinviter, dutta på dem med nosen och tassar, och tycker råttorna att hon är för jobbig så säger de ifrån genom att nypa henne eller helt enkelt ställa sig emot henne och varna, då backar hon genast.

Så vad jag kollar efter när jag låter olika arter umgås, är att de kan läsa av och förstå varandra. Det är det viktigaste. Men som sagt, jag är rädd om mina råttor, och låter inte hunden eller katten umgås med dem utan uppsikt.

En av mina två katter bryr sig inte om råttorna. De får klättra och klänga på henne utan att hon ens blinkar. Den andra, en 1 årig hane däremot vill jaga dem, så han får inte vara med dem överhuvudtaget.

Ena av mammas två hundar älskar allt som lever. Hon är så försiktig och blid. Hon hyser enorm respekt för allt levande. Råttorna får springa omkring henne bäst de vill, även klättra på henne. Men när de kommer för nära nosen och tittar rakt på henne känner hon sig lite osäker och går och söker skydd hos mig, haha.

Den andra tiken vill bara döda allt litet. Hon har dräpt harpaltar i sina yngre dagar, och även släpat hem ett par sorkar. Henne låter jag inte heller vara med råttorna, av naturliga skäl.

Hade jag haft mindre djur än råttor, så som hamster eller gerbiler, så hade jag aldrig låtit råttorna träffa dem. Råttor är inte lika domesticerade på samma vis som exempelvis hundar, och är dessutom inte lika lätta att läsa av då de kan attackera på en hundradels sekund. Visst, det kan också hundar, men för en som levt och jobbat med hundar i hela sitt liv så är det ganska lätt att läsa av dem. 

Enda anledningen till att jag vänjer min hund att vara kring råttor är för att minimera risken för olyckor ifall att någon råtta skulle rymma nångång. Och ibland kombinerar jag valpmys med råttrastning, för att helt enkelt spara tid. Oftast är valpen inte med vid rastning av råttorna då jag ändå brukar passa på att ensamträna henne genom att låta henne vara kvar i resten av lägenheten medan jag är härinne i sovrummet med råttorna, men ibland får hon faktiskt hänga med.

EmelieSaraViola
0

En spark från din kanin kan lätt döda din råtta. Därför man inte ska ha marsvin heller med kaniner, med risken av att bli sparkad av en kanin, även som olyckshändelse så kan det gå illa.