Fråga om introduktion
Hej! Jag har två råtthonor sen innan, Rut och Ester, och har nu köpt ytterligare tre genom en omplacering här på sajten. Jag har läst om introducering både här på sajten och i böcker men vill gärna göra så rätt som möjligt så därför tänker jag att även ni här kan komma med tips. Jag hämtade de nya råttorna i söndags så det är inte så värst bråttom skulle jag vilja säga men jag brukar ha råttorna ganska löst springandes i lägenheten så "de gamla" är rätt oförståendes till varför de inte får springa runt som de brukar :) Ester och Rut som jag haft sen innan är födda i juni, de nya är födda i september och en är ca 1,5 år (jag har mer exakta datum men kommer inte ihåg utantill). Jag har kört med doftprover och även med mina händer så att de får känna varandras dofter. Ester är väldigt intresserad av nykomlingarna och visar bara nyfikenhet och intresse. Rut däremot reser agg av att lukta på tröjan med de nyas dofter så henne måste jag ta det mer lugnt med. Det är Rut som bestämmer över Ester men hon har aldrig bitit (vare sig människa eller syrran). Jag vill gärna ha alla möjliga tips men det jag undrar just nu är om jag kan gå vidare med Ester som inte visar tecken på aggressivitet och låta henne träffa nykomlingarna eller om jag ska vänta tills båda är redo? Kan Rut bli sur på Ester om hon får de nyas doft på sig om hon träffar dem?
När jag har varit i samma situation har jag låtit den snälle, ranglåge träffa de små först. Den ranghöge, sura, har inte stört sig på detta. Jag har låtit dem träffas för att den lilla ska slippa sitta ensam.
Vet inte vad som är mest pedagogiskt. Hade det varit den ranghöge som var snäll skulle jag helt klart låta dem träffas först, för den ranghöge kan övertala den sura att de nya är ok. Iaf är det nog ingen fara att låta den snälle träffa de små först.
Övrigt råd: låt det ta sin tid, är Rut så pass osäker/ aggressiv/ överbeskyddande om sitt revir… kan det ta flera veckor. Det är ok, det viktiga är att ingen blir skadad. Det kan göra underverk om du tar med råttorna till tex en kompis lägenhet och låter dem träffas där första gången (där har ingen sitt revir).
lycka till
Tack! Jag lät Ester träffa de andra för hon är såå nyfiken och rymmer till dem hela tiden. Det blev brottning och pip men inga skador, efter det har hon dock också burrat upp sig lite så jag tar det lugnare. Nu har jag ställt burarna i samma rum. Det går bra, de är nyfikna men sover och äter och beter sig som vanligt. Men jag undrar om det är stressande eller bra om jag låter dem springa löst i samma rum där de andra råttorna är i buren? Är det ett bra sätt att vänja dem eller kommer de bara bli stressade då?
Låter som du har koll på läget. Det är bra att den vänjer sig vid varandras dofter och att de är nära varandra, troligen blir de lite stressade men det får man ta. Ställ gärna burarna med en svanslängds avstånd från varandra, så kan de se men inte röra. När de springer lösa, se till så de som är ute inte klättrar på de andras bur, det kan sluta illa.
Hej igen! Nu har jag kört med alla "doftprover" som det tipsas som i artikeln här på sidan.. Rut och Ester reser fortfarande ragg ibland men de är också väldigt nyfikna och vill ut och fram till de nyas bur hela tiden (jag ser självklart till att de inte kan klättra på varandras burar!). Jag undrar när det är dags för nästa steg? Ska jag vänta tills de inte reagerar alls på dofterna?
Idag lät jag dem träffas på ett "neutralt" område. Jag tyckte det gick bra, de sprang mest runt och luktade och verkade nyfikna. Sen brottades och pep de lite men det verkade inte alls farligt, ingen fräste eller visade sig aggressiv. Sen efteråt märkte jag att Rut fått en liten skada på sidan av kroppen, det är lite rött men rinner inte blod och är inget öppet sår men ser ut som djupa rivmärken typ. Vad ska jag göra nu? Tycker det är jättehemskt, jag trodde att allt gick bra också blev det så här :(
Insåg just att det inte är bebisar du introducerar, du har ju 5 vuxna viljor att tampas med! Men om det bara är rivsår skulle jag nog fortsatt låta dem träffas på neutralt området, under noggrann uppsikt. Du skriver ju att de verkade lugna. De måste få brottas lite, och då kanske de råkade riva varandra. Är huden splittrad så man typ ser muskeln under, så är det vad jag vet ett bitsår, och då skulle jag backat ett steg. Men det är bara vad jag tänker.