Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2036 ggr
Charlie2006
0

Små råttor

Jag och fästmanen fick hem 2 små pojkar idag. Problemet är att dom är väldigt små och ser inte ut att vara flyttklara. Så tänkte höra om ni kan lägga up bilder hur stora era bebisar är när dom är flyttklara. 

Vad för problem kan det bli om dom är för små?.

Jag som tyckte våra tjejer var små när dom kom, dessa är även mindre. :/

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

maijasjodin
2

Det kan variera i storlek.  hur mycket väger dom? Råttor ska ju väga minst 80g och vara 5 veckor innan dom ska flytta. :)

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

shoome
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena grabb såg ut såhär när jag fick honom, och då fick jag honom en dag innan han var leveransklar..

maijasjodin
0

#2 alltså det är svårt att avgöra utifrån en bild,men vissa kan vara mindre än andra. och det kan hända att dina var det. så länge dom vägde minst 80 g,var 5 veckor och fortsätter att gå upp i vikt nu så är det nog helt ok. Du kanske kan väga dom? :)

Charlie2006
0

Jag har ingen våg hemma, men tror inte dom är 80 gram. Om jag gemför med hamsterbebisar jag har haft hemma.

Men söta är dom. 😍

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Charlie2006
1

..

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
1

Blå pojk som inte känner sig så säker i handen som sin bror.

Min hemsida

//Frida

maijasjodin
0

hm..det är svårt att säga. du säger ju att dom var tillräckligt gamla när du fick dom. Dom ser onekligen små ut. Jag tror att det skulle vara bra att införskaffa en matvåg eller dyl. Och sen kan du avgöra. Hur är dom i kroppen då? Känns dom smala,eller har dom bra hull? ge dom lite mer och fetare mat så kanske dom lägger på sig lite. Men som sagt,svårt att ge råd över datorn.

marsala
0

Ge dem kaloririk mat tills du ser att de lagt på sig. En köksvåg kostar inte många kronor på Rusta t ex. Ställ en plastbunke på vågen, nollställ den och sätt ner bebisen. Om ni behöver åka till veterinären så vill de veta vad råttan väger, så lika bra att börja hemma!

zickan
0

#8 nja.. finns inget sämre än att mata på bara för att de ska gå upp i vikt. Inte så hälsosamt i slutändan. Jag hävdar istället att man skall ge dom nyttig bra mat i variation. Visst ser de lite små ut på bilden dock svårt att avgöra via bild på hur mycket de väger. Kan lika gärna va på 80gram. Men magra är de ju inte, inge behov att få upp dom i vikt. 
Viktigt att de får i sig nyttig mat så kropparna växer som de ska. 

Enligt bilderna verkar de iaf bra hull :-). Barngröt och barnmat är en stor hitt när man vill få mindre att växa. Men räcker att ge vanlig mat  1-2ggr dagen i små portioner under första typ 2-3 månaderna. Sedan minska ned mängden vanlig mat så de inte riskerar få övervikt istället. Mina ungar brukar älska typ ägg, banan, keso, blodpudding, lax, pasta, potatis, kyckling, rå nötfärs eller färskmat för hund som finns i frysdisken.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

såg på din press att du bodde i bulgarien. Tänkte bara inflika att de riktlinjer som är satta i sverige. Inte behöver gälla för utlandet. Dvs dessa 80 gram som är minimum för vad en unge bör väga vid flytt till nytt hem, kanske inte finns där du är. 

På det så kanske inte skall haka upp dig på exakt vikt. De ser ut att ha bra hull och inte tunna :-)

shoome
0

#3 vägde dom idag, dom väger ca 300 & 400 g :)

chade
0

#11 oj då är dom ju fullvuxna i stort sätt om det var honor :o

EDIT trodde #11 var TS, men så var inte fallet, ursäkta nu blev det knasigt :P

Små stjärnor lyser också i mörkret.

shoome
0

#12 det är två hanar på 5 mån jag har :p

zickan
0

#12 fick samma chock och började titta på bildern 😟. Förstod inte alls på hur de kunde va så stora. Skulle precis kommentera när jag såg vad ni skrivit

maijasjodin
0

#11 oj haha. Inlägg 3 var egentligen menat åt TS. såg inte det,trodde att du var TS. :)

Charlie2006
0

Tack för svaren.

#10 Jag bor i Bulgarien för tillfället, men gillar inte hur det håller djuren här, så följer mer än gärna svensk lag. 

Jag ger råttorna frukost och kvällsmat, så tror inte dom saknar mat. :) Även om dessa pojkar äter väldigt mycket. och är runda små pojkar.

Min hemsida

//Frida