Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1083 ggr
märtahej
0

Råtta i bur

Hur länge skulle ni kunna tänka er att ha era råttor i buren utan att få vara ute i rummet? Med mat och så. Inte för att jag ska stänga in dem i buren jättelänge, jag bara undrar ;)

Fridborg
0

Beror helt på råttan. Jag hade vissa som var spåpass burkära och rädda för att komma ut att de helt enkelt valde att bara bo i buren. 

Så jag kan väl säga att jag anpassade det till dem, allt från inget till hela dagar utanför buren.

Mapel
0

Våra tott är ute varje dag ca 5 timmar, men det är inte alla dagar vi tar ut de i hela lägenheten utom om vi har gäster, eller håller på med nått då vi inte kan ha tottarna springande runt fötterna så släpper vi ut de i deras rum och då får de välja om de vill gå ut eller ej. Men generellt tar vi ut de varje dag och så får de ligga i sitt hus i vardagsrummet om de inte vill springa omkring. :) Under sommaren var vi hemma hos mina föräldrar och jobbade väldigt mycket och tottarna kände sig inte helt trygga där och då fick de vara inne väldigt mycket i sin bur :( Det funkade helt ok eftersom vi då var i samma rum som de hela tiden och det enbart var under ca 2 månader, men de blev överviktiga och lata hela bunten så inget vi känner är särskilt optimalt.

emeliebjormo
0

Mina två tottisar är snart 3 månader och jag försöker ha ute dom morgon och kväll när jag är hemma, men som ikväll så ligger dom nu och sover så då låter jag dom vara. :) Dom brukar säga till när dom vill komma ut, alternativt att dom vaknar när jag ska sova men då får dom faktiskt vänta tills morgonen därpå, försöker vänja dom vid mina tider vilket funkar bättre och bättre! :)

Instagram (storyof.cinnamon). ✍️

[Iyen]
1

Typ i akutlägen?
Om jag skulle hamna på sjukhus/vara sängliggande i mer än 7 dagar  så skulle jag allt försöka fixa någon som kan leka med råttisorna. 
Det är ingen lätt fråga då det är svårt att sätta tid på något levande och dess behov. Precis som "hur ofta behöver en hund gå ut". Svårt. Råttorna är individer och i alla fall här hemma så skiljer det jättemycket mellan deras aktiveringsbehov.  

Men ändå. Max en vecka tror jag, sedan skulle mitt hjärta blöda ostoppbart.

Det mest akuta om mina djur skulle hamna åt sidan är ju naturligt vis hundarnas rastningar och alla vattenskålar och flaskor. Men då pratar jag ju överlevnad inte välmående…. hmm.. Jag kanske tolkade in mer i frågan än vad som faktiskt fanns där.

Apootie
1

Mina råttor brukar jag leka med i buren, men tar alltid ut dem och gosar, när jag är hemma står burdörren öppen men oftast vill de inte gå ut ändå!

marsala
0

Jag har två latmaskar och en aktiv kille. Det är jättesvårt att få ut den ena latmasken som har blivit rätt tjock. Han skall få gå på litet nya platser, bara för att jag skall se om han blir mer aktiv. Om jag får ut latmasken…

zickan
3

Upp till råttorna. Finns en del som inte vill eller ens bör va utanför buren så mycket. 
En del finns inge större vits med att ta ut ur buren varje dag. Sätter man dom på ett ställe så kommer de lägga sig där eller fortast möjligt uppsöka en mjukare plats och lägga sig där. Sedan kommer de inte röra på sig mer. Ende gång denna hög skulle frivilligt röra sig är om de skulle vilja äta eller dricka. 

Just nu har jag ingen av dessa. Men jag jag har haft råttor som kunnat sättas var som i bostaden, och de har gjort allt för att ta sig åter till buren. Ett par har valt att tycka det är okej att iaf sitta på burtaket, en del ska bara in i sin bur. 

Sjuklingar och skadade får inte komma ut mycket. De kan få komma ut på gos kortare stunder eller ligga med i soffan. Men kan inte direkt va ute och springa. Vill att de tar det lugnt, speciellt om det är nån skadad eller väldigt sjuk som inte ska röra på sig. 

Mina är inte ute precis varje dag. Ende jag gör varje dag är att stå vid burluckan. Prata, leka, lyfta upp i famnen men stå kvar vid buren. Kan stå där kort till lång tid. Känner igenom dom och ser så alla är okej och bara umgås lite. De jag vet behöver springa av sig mer är de som får va ute mest och de som får större ytor att röra sig på. De jag försöker ha ute som mest är ungar. Men även där kan det gå en dag utan att de kommer ut och springa utanför buren. Då blir det bara att jag står i luckan och säger godmorgon och senare godnatt, eller hej när jag kommer hem från jobbet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

märtahej
2

Tack så mycket för alla svar! Jag ska på läger i en vecka, mina föräldrar är hemma och tar hand om råttisarna. De ger ju såklart mat, vatten och prat varje dag, men ute-spring bara ca varannan dag det veckan. Men det kommer nog gå bra :)