Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 716 ggr
märtahej
0

Ut ur buren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! När era råttor ska får sträcka på sig utanför buren, brukar ni bara öppna och vänta på att de springer ut eller plockar ni ut dem? Jag har alltid bara öppnat och de har gått ut till mig själva. Men ibland ligger de bara och slöar i hängmattorna när jag öppnar buren för att de ska få sin "ute-tid". Då springer de inte ut av sig själva. Men jag vill ju ändå att de ska vara ute en bra stund varje dag. Borde jag i dessa fall bara acceptera att de vill slöa eller ska jag liksom plocka upp och ut dem? Tacksam för svar :)

[babsaan]
1

Mina vill oftast komma ut när jag kommit hem från skolan, då sitter dom och väntar på att få krypa in i tröjan.. men vissa gånger ligger dom bara kvar och latar sig.. brukar öppna och stänga luckan då, och locka med godsak.. då kommer dom på stört..

Det händer ju dock att jag plockar ut dom med, men aldrig mot deras vilja. När dom inte vill komma ut så brukar jag kela med dom lite i buren och sånt, ordna saker som kanske behöver fixas till och så i buren så får man ändå lite rått-mystid.. mina brukar iallafall komma fram och slicka på mina händer vid dessa tillfällen och sedan klättra ut när jag tex går och hämtar mat och lämnar luckan öppen. ☺️

Fjordell
1

Jag öppnar bara buren så får de själva välja om de vill komma ut eller inte. Det är inte varje dag de vill vara utanför buren, och ibland vill de bara komma ut för att vara med mig och ta det lugnt :)

Juliastrom
0

Mina vill aldrig lämna buren, jag börjar fundera lite vad det är för latmaskar jag har ;) Jag brukar plocka ut dem men dem springer in igen efter kanske fem min :P

shoome
0

Ibland öppnar jag bara buren och om dom inte går ut när jag öppnar brukar jag lämna den öppen så dom kan gå ut när dom känner för det eller i vissa fall springa både in och ut. Men det händer också att jag tar ut dom själv, men bara när jag ska göra något speciellt med dom, såsom att släppa dom lösa på golven.

märtahej
0

Tack så mycket för svar! #3 Då är jag inte helt ensam med att ha lite lata råttor ;)

[Iyen]
1

Det beror på hur söta dom är. Är de för söta så kan jag inte hålla händerna borta från dom. Då ska dom ut och få massa pussar och kramar och då brukar de vakna till liv och då leker vi =)