Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 405 ggr
[mitzylinnea]
0

Aggressiv men endå inte....?

Jag har en väldigt annorlunda råtta, jag funderar varje gång jag ser honom vad han egentligen håller på med 🤔

Han är världens snällaste, mysigaste och matgladaste. Fin i hull, päls, sjukdomsfri, går bra i flock.. MEN, när jag har städat buren (eller vid nått random tillfälle) så går han upp på en verktygshylla som dom har i buren (den har funnits med mina råttor i flera år med sitter i buren nästan jämt för att jag och råttorna gillar den) Alltså jag har haft den sen min första råtta var bäbis (denna råtta är typ min 6:e) 

Då går han upp till den, sätter sig på den och börjar småkrafsa. Han krafsar typ 3-4 gånger, vänder på sig, kollar runt, upprepar samma sak igen typ 5 gånger. 

Han gör även så ibland på en hörnplasthylla (ferplast) Så nu undrar jag bara vad de är för beteende? Jag har läst att krafsa är tecken på aggressivitet, men ja kan lixom lyfta upp han direkt utan problem och dom andra råttorna bryr han sig inte om om dom kommer. Knepig kille de där, men är de nån som vet? 🙂

P.S Han är flockledare, och avlivning p.g.a aggressivitet kommer inte på fråga, för han är snäll ❤️

mikeiko
0

Tycker det låter som att han bara gnuggar in sin lukt, buren ska ju lukta råtta ;)

[mitzylinnea]
0

Vilken tur ;) :D