Råttor iFokus

Råttor

Etikettagility-aktivering
Läst 554 ggr
shoome
0

Nappar inte på godis

Har två grabbar på 5 månader som jag skulle vilja lära lite trix. Men dom nappar inte på godis eller andra mutor, har testat det mesta, nötter, makaroner, kattmat, torkade bananer, hundgodis osv. Någon med ett bra tips? och kanske något roligt lätt trix man kan lära dom också? :)

Skogsmongot
0

Här hemma nappar även den mest kräsna filuren på LEVERPASTEJ!

Det trix som jag upplevt varit lättast att träna in är "snurr". Först leder man runt dom med godiset samtidigt som man säger kommandot man vill, när dom fattar det så kan man bara trappa ner på "ledandet" så att det kanske till slut räcker med en handrörelse eller endast kommando. Hoppas du förstår, lyckats träna in detta på de fyra råtthanar jag haft hittills 🙂

shoome
0

#1 Leverpastej låter som något värt att testa, ska försöka! Update kommer :D TACK!

vada
2

Det mina gillar allra mest är ärtor och majs.

Jag tror det är vanligt att unga råttor inte riktigt har tid att ta godis och träna när de är ute ur buren, det kan de behöva vänjas vid. Bra om råttorna varit ute ett tag och undersökt innan man börjar träna och även bra att vara på en plats som är välbekant för råttan i början. När de väl har vant sig och man kan börja träna är det absolut enklast att träna en råtta i taget och bara några få repetitioner per träningstillfälle så den inte hinner tröttna.

Jag tycker också snurra har varit lätt att lära in, och även stå på bakbenen. Och att lära råttan reagera på sitt namn och förknippa det med något positivt för att den ska lära sig att komma när man ropar.

mikeiko
2

#1 Haha, en av mina tjejor heter just "Filuren" ;D