Mask!!!! (Video, kräsmagade varnas!)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Idag hämtade vi hem två små pojkar från uppfödare efter många år som råttlösa. Ååå vad jag saknat råttor! Tyvärr upptäcktes nu ikväll en hel del mask i rumpan på ena lillkillen! Kräktes lite!!!! Fy så vidrigt!!! Eftersom jag pratade med uppfödaren så filmade jag det vidriga små asen och tänkte kolla här vad ni tror det kan vara för mask samt om det smittar till hundar? Har haft många råttor men aldrig sett något liknande! Jätte tråkigt. Vet ska ringas direkt imorgon bitti och jag SKA ha en tid direkt!;-) Detta är alltså videon på dom små vidrena! *ryser*
Springmask förmodligen.
Smittar inte hund.
Däremot vet jag inte om det kan smitta mellan olika gnagare. Möss har sedan några år tillbaka problem med springmask. Det är oerhört svårt att bli av med och kräver avmaskning (man kör gärna med Stronghold eftersom det är verksamt ca 30 dagar och man har då tid på sig att sanera sitt hem) samt sanering av hela hemmet för att bli av med alla ev ägg. Blir man inte av med äggen i hemmet så är återinfektion ett faktum.
Veterinären kommer troligen säga att du ska köpa Axilur och avmaska i ca 5 dagar- det var iaf rådet jag fick när jag fick hem en bebis med mask och gjorde ett vet.besök. För säkerhets skull avmaskade jag hela flocken. Har aldrig sett mask varken förr eller senare hos något av mina djur. Lycka till🙂
Kommer den där från uppfödare?!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Smittar springmask till hund? Någon som vet? #2 okej! Tar axilur bort all mask hos råttor? Tror det blir vet ändå, vet ju inte till hundra vad det är! #3 ja det gör den! Varför skulle det vara konstigt? Eller missuppfattar jag dig nu?:-)
Alla uppfödare jag vet, inkl mig själv, avmaskar alltid om något nytt djur kommer hem hit och därav är alla djur jag säljer avmaskade! Så där mycket är inte bra, tänk dig då hur mycket den har i sig :(
Sajtvärd på degus.ifokus
#4 Ja, enl vetten jag besökte var Axilur det bästa alternativet eftersom det har ett brett spektrum. Men visst är det bäst att göra ett vet.besök🙂
#1 åh vad skönt att det inte smittar till hund!( har fyra) Dock jobbigt med mössen! Hur sanerar man på bästa sätt? #5 jo! Har pratat med uppfödaren som är väldigt ledsen över detta! H*n tar sitt fulla ansvar för detta! Är jätte ledsen för uppfödarens skull, och för lille råttans skull!:-( Kommer detta sätta något "men " för livet hos råttan? Tänker på immunförsvar etc? Är heeelt novis när det gäller sådant här med mask!
#7 Sanering är toksvårt. Du har dock inte haft råttan/råttorna så länge så de har inte hunnit sprida bajs och ägg runt i huset än. Se till att inte ha råttan/råttorna i mer än ett rum tills du avmaskat.
Allt måste rengöras, torkas och ev upphettas till 130 grader. Väggar, lister, golv… alla möbler… alla burar och grejer… allt
Nej, djuren får inga men, men ungar och mycket gamla djur blir svårast drabbade och kan lida av det. Det kan då bädda för andra saker, speciellt om djuren blir nedsatt i kondition.
#8 hua!!!! Det blir då ett h*lvetes jobb!!! Textiler i buren är bara kasta då! Det finns inget medel som funkar ? Tänker virkon eller klorin eller dyl? Hälla kokande vatten över buren? När ska detta göras? När råttorna är under avmaskning eller efter? Många frågor blir det!:-P Dom kom idag vid 14 rycket och står i vardagsrummet! Dom har varit uppe men endast på oss då!
Fy! Lille skroten sitter och tvättar rumpan stup i kvarten! :-( gör ont i mitt hjärta! Han är ju bara 2 1/2 mån lille skrutt! En annan fråga, är det stor skillnad på en vecka mellan råttor när dom växer? För ena är 1 vecka äldre och är både större, modigare och piggare! Men ja, förstår ju att killen inte är så pigg med tanken på alla mask! :-(
Samma dag du börjar med axilur ska allt saneras inkl bur, och dagen efter sista kuren!:)
Sajtvärd på degus.ifokus
#11 okej! Tack! :-)
Jag råder dig att ge Stronghold.
Ett dutt i nacken. Verksamt ca 30 dagar.
Axilur är visserligen receptfritt, men du ger det då i munnen - antingen flytande eller tablettform - och det kan vara en rätt otrevlig resa för en nyinförskaffad råtta…
#13 Är inte de bara till ohyra och skabb i pälsen?
#14 Nope, det finurliga med Stronghold är att det är mot….
ALLT!!!
Ja, i princip alla parasiter, inre som yttre.
Nej men fy va äckligt. Stackars liten, kan tänka mig att det kliar ganska rejält? (om man tänker på när man själv var liten och hade mask i magen :P)
Lite OT men vart kommer masken ifrån? Jag har aldrig sett mask hos råttor förut så är lite nyfiken på vad som orsakar det?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#15 okej. Varför så många nedslag? :S
#17 lol… jag är lite dum…❤️
#5 Mask på råttor är inte så jätte vanligt och nej råttfolk avmaskar inte hela tiden när det kommer in nytt som när det flyttar. Känner inte en ende råttägare eller råttuppfödare som avmaskar hela tiden. Däremot avmaskar folk när de anar eller ser mask.
Och många åker ju på ohyra/skabb och ger stronghold. Så de får ju en viss avmaskning utan att man tänker på det i samma veva.
Axilur är det jag rekommenderar som avmaskning på råttor och föja den tabell som står på paketet. Själv fått det rekommenderat från flera råttuppfödare.
Men sedan finns även stronghold som är väldigt smidigt att medicinera med.
Råttor kan få mask av mat, andra råttor, miljö och liknande. Samma som med andra djur.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#18 hihihi okej :P
Enligt den (råttkunnige) vetten jag var hos så är Axilur det bästa medlet mot mask (jag frågade också om Stronghold)- men visst, nackdelen är ju att det ges oralt, med spruta i munnen.
Tack alla för snabba och bra svar! Ska ringa min lokala vet som öppnar klockan 10! Stronghold behövs väl recept på? Det låter ju mkt bättre att bara droppa i nacken än att försöka trycka i dom små oralt! Men ja, får se va vet säger! Vill bara ha bort skiten nu!!! Hur är det ned hantering nu? Så fort som fått medel kan man ta ut dom igen? Eller ska dom enbart få vara i buren ? Tänker så ingen smitta sprids , men dom slutar alltså leva och dör på en gång efter första intaget? Åh vad jag vill ha bort skiten nu så man kan börja gosa med dom små ordentligt!
Har nu pratat runt med tre olika vet och dom hade aldrig hört talas om detta! Så vanligt är det inte tydligen!:-P Tillslut hamna jag hos roslagstull och ska nu inhandla axilur och ge 1gång/dag i 3 dagar! Nu ska jag kuta upp och handla så vidrena försvinner!!!
#23 Nä, men nu när det finns är det absolut inte roligt.
Det är otroligt svårt att bli av med och smittas mkt lätt. Detta pga att äggen är små, lätta och virvlar omkring i bur, rum och bostad. Äggen kan ligga mycket länge (ett par veckor till ett par år) och "vänta på" rätt omständigheter: att ett värddjur går förbi…
Råttans springmask heter Syphacia Muris och kan delas med andra gnagare. Man har funnit den även på möss, hamstrar, gerbiler och vilda gnagare.
Vi har ju det problemet med möss. Musens springmask heter Syphacia Obvelata. Vi har ingen bra lösning för hur man blir av med det. Ingen klarar att sanera sitt hem så pass väl att djuren inte återinfekteras. Många avmaskar på rutin flera gånger om året och vi funderar på om det är så bra.
Jag har verkligen stor städat i buren, runt om och dör dom varit! Så gjort det bästa jag kunnat! Hoppas det inte sprider sig!! Men hur är det med hantering nu? första dosen är intagen i förmiddags. Kan dom komma ut nu och vara på typ axeln tex?
#25 Bra!😃 Ägg sprids nog tills kuren är klar, så håll dig i ett rum och försök rengöra det noga sedan.
Jag är inte superbra på hur man gör med Axilur. Det känns tyvärr inte som en säker behandlig som jag tidigare nämnt.
Fördelen med Stronghold är att råttan kan gå och plocka upp ägg under denna tid. De kläcks och sedan dör masken direkt eftersom Stronghold är verksamt i kroppen. På så sätt kan råttan själv bekämpa parasiten ett tag. Givetvis skall man städa så noga man kan, men det känns skönt att man faktiskt har lite tid på sig.
Axilur ger man 3 dagar i rad? Och hur länge är det verksamt i kroppen?
#26 jo! Jag kom slutligen i kontakt med en vet på roslagstull och hon sa att stronhold inte var det bästa utan att jag skulle köra axilur! Men som du säger låter stronhold myyycket bättre! Men men.. Dom har fått vara ute på mig idag i rummet som buren står i och fått gå ut och in från buren! Har speciella kläder som tvättas direkt i 95grader! :-) vet inte om det hjälper men känns så! ;-) Jo i 3 dagar och det där med hur länge det är verksamt hittar jag ingen info om!:-S har letat över allt och googlat så ögonen går i kors! Nä nu har gospottorna fått kvällsmål så nu blir det sussa! Men lilleman är mycket piggare redan nu och tycks inte klia sig i rumpan alls lika mkt! Så de e ju positivt!:-)
Axilur ges alltid i en tredagars kur. Det dödar fullvuxna parasiter och parasiter i larvstadier. Axilur tar spolmask, hakmask, piskmask, lungmask, bandmask. Man kan se döda maskar i avföringen i upp till 10 dagar. Axilur är ett mycket effektivt avmasknings medel. För mig har det fungerat utmärkt att ge axilur med något extra gott! Man tar så lite som man vet att råttan får i sig. När jag gör då här, så stressar jag inte råttan på något vis. För mig känns det ganska viktigt att avmaska alla djur som äter rå mat. Då detta är en smittväg för parasiter. Men man behöver inte avmaska bara för att. Rekomendationerna för avmaskning har ju ändrats på hund och katt. Där ska man bara avmaska vid synliga parasiter. Anledning, att parasiter blir resistenta mot läkemedlen vi använder. Det var iaf den förklaringen jag fick på apoteket, när jag köpte avmaskningsmedel.. Lycka till med den lilla, hoppas han blir av med masken!
Usch, kan ha varit det vidrigaste jag har sett.
Stackars lilla råttan, hoppas att allt löser sig för er, kan inte vara roligt, hoppas du får bort allt snusk i hemmet också *ryser*
#28 alltså dödar inte axilur äggen? Det känns ju lite sådär!:-( Men har ju pratat med tre olika vet och alla rekommendera axilur framför stronhold tex !:-S Jag hoppas verkligen det försvinner med det här! Mina får spruta direkt i munnen, som tur är så är båda väldigt lugna och tama då uppfödarn verkligen gjort ett kanon jobb så dom tyckte inte alls det var så jobbigt som jag trodde!:-) #29 jag håller med! Har knappt kunnat kolla på videon själv!:-P Tack! Han har redan blivit bättre känns det som. Men längtar tills man kan börja ha dom "fritt" ute! :-)
#30 Hur det tar/dödar ägg vet jag inte.
Har fått förklarat för mig för många herrans år sedan. Att djuret oftast får i sig nya ägg genom att slicka i sig dessa från ändtarmen, då det kliar. De nya äggen kläcks inom tiden för medcineringen med axilur. Larver kan ej lägga ägg, utan det är de vuxna parasiterna som gör detta. Då man medicinerar i 3 dagar så dör alla nya som kläcks.
Det är av stor vikt att man städar djurets omgivning noga under dessa dagar, så man får bort alla ägg som djuret annars kan få i sig igen.
Jag har letat information om hur länge Fenbendazol som är det aktiva ämnet i axilur är verksamt. Det verkar vara väldigt olika på vilken metabolism djuret har.
Kopierat från FASS.se : Halveringstiden i serum för fenbendazol i rekommenderad dos efter oral administrering är 10-18 timmar hos nötkreatur, 21-33 timmar hos får, 10 timmar hos svin och 12-18 timmar hos hund. Fenbendazol och dess metaboliter distribueras i hela kroppen och höga koncentrationer återfinns i levern
#31 åh tack för all info! Men bör jag städa ur buren arje dag då nu under kuren? Och inte bara innan och efter? Kanske är ganska självklart! :-P Fy vad detta är jobbigt! Nu när dom är så små och äventyrslystna!Ska bli så skönt att få bort det!
Ägg lever inte. De kan dock förstöras av ex hög värme. 130 grader C har sönder ägg så att de ej kan kläckas.
#32 Om jag vore du.. Så skulle jag städa buren och där råttorna är, under de närmaste dagarna noga. Jag skulle använda mig av tidningspapper på botten som bara är att kasta. Byta filtar varje dag eller använda mjukt toalettpapper som bomaterial de närmsta dagarna.. Det kan du kasta varje dag.
Men du gör självklart som du känner själv.
Jo! Tror jag städar varje dag! Har bara tidningspapper i botten nu pga av detta! Dock går det åt en jädrans massa tyg(alla hängmattor) Dom har gjort klart och tydligt att som INTE gillar kryp in eller hus!:-P hängmattor ska det vara! Men så får det bli! Kan ju dock typ koka dom så dör väll allt? (Det är tyg som pallar kokning, vilket jag kom på nu!:-P)
Går det inte att frysa så att äggen dör?
Men jag hoppas du får bort all mask från lillgrabben, måste vara väldigt otrevligt med all denna mask! :o
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#36 Nej, det är inte en 100%-ig metod. De här äggen är mycket tåliga.
Jag har fått pm av folk som undrar vem uppfödaren är av olika anledningar! Så jag tänkte skriva här att jag inte tänker yttra mig om det på internet, jag vet att det är lätt att det kan blir mkt smutskastning och att man får fel uppfattning om uppfödningen! Där av tänker jag inte yttra mig om vem vad eller hur, jag vände mig hit för att få lite mer info och dela tankar och kunskaper, inget annat! Och ja, det är viktigt för råttans hälsa etc MEN tycker inte det är min uppgift att gå ut med det! Jag är helt säker på att uppfödaren aldrig skulle sälja råttor eller ta in nya under denna tid förena alla råttor är dokumenterade maskfria, och kommer garanterat att säga detta till eventuella köpare! Sen får ni tycka vad ni vill! Men jag tänker inte "hänga" ut någon! Dom som bör veta veta nog redan!
#38 Självklart ska du inte gå ut med det.
------------------------
Jag tänkte skrämmas lite mer nu. Förlåt.
Men det är inte enbart för att vara elak, utan för att jag själv nu är livrädd. Får vi detta på våra råttor mer utspritt i Sverige så… attans… då är det kört… då blir vi aldrig av med det.
Samt att jag givetvis vill att kloka folk ska hjälpa till att sprida ljus över detta problem och komma på bra och lätta lösningar.
Maskägg av denna sort sprids oerhört lätt. Det räcker för djur att sitta i gallerbur på stänkavstånd från smittat djur för att bli infekterade. Det innebär att transport, utställning osv är de lättaste obemärkta tillfällen att bli smittade. Smitta sker även genom infekterad mat, spån, tillbehör och djur. Att köpa saker från zoobutik utan att rengöra är ett bra sätt att få in smittan mm.
#38 Det gör du så rätt i!! Eloge till dig!
För den delen är det väldigt lätt att få mask på djur.. Som jag skrev, rå föda ex köttprodukter och fisk kan ge mask. Råttan kan ha grävt i blomkrukan hemma och fått mask via jorden. Att uppfödaren fått in smitta via ny intag av djur, utan att märka av det mm. Det är inte alltid en självklarhet att man ser att djuren har mask.
Jag tar förgivet att uppfödaren tar sitt ansvar och h*n visste garanterat inte om att råttan hade mask!
Lite kuriosa: Det finns undersökningar som visar på att ständigt ca 25 % av barnen på en förskola har mask i magen och att bara ce 80 % av dessa barn har symptom.
Något att tänka på!! (Lite äckligt egentligen)
#39 På vilket sätt skulle det vara kört menar du?
Jag är ganska säker på, att mask finns hos alla arter i samma utsträckning. Det är väl bara det att våra tamråttor lever ett ganska skyddat liv och utsätts inte för det på samma sätt som våra hundar, katter och våra barn! Det är ju inte farligt med mask, utan mer otrevligt. Självklart kan gamla djur, unga djur och djur med nedsatt immunförsvar lida av detta. Men det är ju ingen katastrof, det går att få bort.
Det är ett sjuhelsikes jobb att bli av med exempelvis om en hel familj skulle råka få mask och det inte upptäcks i god tid. Då har man maskägg överallt och det smittar åter väldigt lätt.
Likadant är det ju om det är en råttuppfödare som har många råttor får detta så klart. Det är jobb att bli av med. Men en omöjlighet är det ju inte!
För mig, finns det värre saker som drabbar våra kära husdjur som sprids på utställningar och andra ställen, än just mask.
#41 Det är nästan omöjligt att bli av med när man väl fått in det.
Förebygga är bäst. Strikt karantän på nya djur. Skydda djur vid transport och utställning. Duscha o tvätta kläder efter att ha besökt råttfolk, utställning etc.
Nej, mask är inget farligt. Man kan skita fullständigt i att de har det. En veterinär tyckte dock att man bör avmaska ungar på rutin dock eftersom de blir värst drabbade och deras immunförsvar är inte fullständigt uppbyggt för det så de kan bli påverkade.
MEN andra råttfolk är starkt dömande. Har du som uppfödare/ägare mask på dina djur är du en dålig uppfödare/ägare och det blir bara massa mobbing o elände. Du kan ju läsa själv i #38 där TS skriver att folk fiskar efter att få reda på vem som är uppfödaren till dessa råttor.
Jag säger bara såhär: Vill Ni inte ha in smittor på Era råttor,
- behandla alla nya råttor som pestsmittade. HÅll dem i karantän.
- Uppför er på utställning, träffar osv som om alla råttor är pestsmittade. Tvätta, sprita och gå inte hem direkt till dina råttor utan att ha duschat och bytt kläder.
- Tänk på vart dina händer varit innan du tar i dörrhandtag osv…
Men ett alltför skyddat liv kan också skada dina råttor. Det är bra om råttorna kan träffa på lite smittor då och då. Immunförsvaret kan behöva vänjas successivt och sakta vid främmande saker för att klara av att bearbeta dem. Faktiskt är det så att ett starkt immunförsvar och en ypperlig skötsel kan fungera så att djuren själva eliminerar smittor även mask.
Uuääk!! Hoppas dina råttor blir av med eländet!
Ett tips: Biltemas ångtvätt ska hålla 130 grader (ångan som kommer ut) Har den själv. Helt ok till det billiga priset av 200:- (Trots att den saknar förlängningsslang)
Köp såntdär torkpapper på jätterulle som brukar användas i verstäder. Finns på Granngården, Svedol, Laitis, osv. Massa mjukt papper att byta& slänga, till hyfsat pris.
Berätta hur det gått!
Hur har det gått?
//Nike
Har helt missat att svara ser jag här! Lite långt efter men all mask försvann och har inte kommit tillbaka efter den gången så jag lyckades tydligen, men satan vilket jobb det var! Skura tvätta, kasta och skura lite till! Källan till masken hittades även senare så det var skönt för alla parter! Hoppas aldrig mer få se dessa vidriga maskar bland några djur igen!;-)
Gud så skönt! :)
:)
Men vad är det för svart/röd fläck på pungen?
Är det en blod droppe?
Stig Elvis Rufus Långsvansar <3
#46 det är löst bajs! Så jag märkte äcklena! Den ser röd ut men tror det är ljuset och dålig kamera! Det var inge blod Ialf!:-)
Okej , men Gud vad skönt att det är borta :) :) #47
Stig Elvis Rufus Långsvansar <3