knöl på magen!!
Skulle gå och säga godnatt till råttorna igår när jag upptäckte att Kickan hade en knöl bakom vänstra frambenet på sidan av magen. Är sjukt orolig just nu! Mamma ringde vetten men de hade inte tid förns på måndag. Men de sa att sålänge inte hon är hängig så är det inga problem. Och de är jon ju inte heller. Men är ändå orolig! Vad bör jag vara uppmärksam på? Vad för risker finns det? Hon fyller 2 år i februari och väger ca 420g Detta är min första råtta som blir sjuk. Så jag är ovan.
Mvh RåttanElin 
Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3
Kan vara både en tumör eller en abcess. Äter och dricker hon? Jag hoppas att du får bättre svar från de som kan mer :) Lycka till!
Behandla andra som du själv vill bli behandlad
Hon verkar pigg och äter. Kan ta en bild på henne när jag kommer hem😓
Mvh RåttanElin 
#1 Vad är en abcess? :)

Utifrån bilden skulle jag gissa på att det är en juvertumör som börjat växa där. Det enda man kan göra är egentligen att antingen operera, avliva eller vänta tills den blir i vägen för råttan och avliva då.
Juvertumörer på råttor är oftast godartade, men kan växa i en rasande fart. Så väljer man att inte operera så får man hålla koll och vara beredd på att avliva när det behövs, annars kan tumören växa sig megastor och det ska ju inte råttorna behöva dras med.
Nu är din råtta dessutom redan ganska gammal, så frågan man får ställa sig då är om det är "lönt" att operera eller inte.
Knölen hänger ganska löst och är unigefär en cm i diameter😔
Mvh RåttanElin 
#3 Hittade en länk om vad en abscess är för något: http://rattor.ifokus.se/articles/503df9b6d4ebea48d00063ff-vsht-bolder?discussions-3
Behandla andra som du själv vill bli behandlad
Putt*
Mvh RåttanElin 
Hej! Jag har en råtta med precis samma problem och på min råtta är det en juvertumör. Hon har haft den i ca 2 månader nu och den har blivit stor. Hon mår dock väldigt bra, äter dricker, klättrar så gott hon kan. Har gjort buren handikappanpassad men hon vill ändå ut och upp på buren ibland. Dock med vissa balanssvårigheter så jag hjälper henne lite. Min Majken är 2 år och någon månad, och jag har valt att inte operera bort den, dels för minskat lidande (i och med medicin och själva operationsprocessen) men också för att jag inte tycker veterinärerna här har tillräcklig erfarenhet av råttor.
Det är jättesvårt tycker jag! Jättejobbigt :( jag vill inte. Hur går det med din råtta nu?
Kickans knöl växer vi var hos veterinären. men de sa att det var svårt att se vad det var. Antingen en fettknöl eller en tumör. Men jag själv börjar tro att det är en tumör:( men nu har det dykt upp ett till problem
igårkväll satt jag på mitt rum och lekte med råttorna när jag märkte att lilla Flisan också hade en knöl på magen. Jag blev riktigt förvånad eftersom hon inte ens är ett år gammal och är en jättepigg tjej som inte är ett dugg fet. tvärtom. hon är väldigt smidig och ganska smal. Hon kommer från en uppfödare där föräldrarna varit väldigt friska och krya. själv harv hon heller aldrig varit sjuk mer än ett par fjuttiga förkylningar.
Känns konstigt, ingen av mina råttor har någonsin haft nåt och så kommer allt med en veckas mellanrum. På flisan var det riktigt oväntat. nu tror jag verkligen inte att tumörer kan smitta men att det kommer på inte ens en veckas mellanrum…förvirrad
Mvh RåttanElin 
Ush! Det låter verkligen allt annat än kul :( Hoppas det inte är en tumör! Har du en bra klinik i närheten och pengarna kan det ju gå att operera ifall det skulle visa sig vara en tumör. Det är dock synd att vissa råttor kan ha fått en dottertumör och ändå inte blir frisk.
Jag har bara haft en råtta som blev sjuk i så ung ålder, men hon fick snedskalle, vilket kom över en dag och gick jättefort, tre dagar senare fick vi avliva henne då hon inte kunde gå alls.
Jag hoppas att dina råttor blir friska! Krya på dom