Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1600 ggr
JoySurrender
0

Trött och svag råtta

Jag var bortrest en vecka över nyår, min dotter tog hand om råttorna. Två dagar innan jag åkte så dog en av mina älskade råttor. När jag kom hem upptäckte jag att hans bästa kompis hade tappat i vikt, nästan 100 gram!

Han var också svag i kroppen, dämpad och passiv. Höll sig för sig själv. Han var dock jätteglad att se mig.

Han har fått supergod och energirik mat, ökar ändå inte i vikt. Blir alltmer trött, slapp i kroppen, rör sig långsamt och har väldigt dålig styrsel. Mycket kelig, knastrar och ligger under tröjan. Han har inga problem att andas, lungorna låter bra, jag har känt igenom honom noga och inget verkar konstigt.

Jag är rädd att vi kan förlora honom också. 

Ringer veterinär i morgon, men är det någon som känner igen det här?

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Liz85
0

Skulle ju kunna vara så att råttan blev deprimerad när kompisen dog kanske? När dessutom matte försvann kanske den kände sig övergiven tills du kom hem igen och började kela med den och ge den god mat?

Bara gissar. Har inte haft råttor men ett par taggmushonor som levt ihop hela livet, aldrig åtskilda. När ena dog så tog den överlevande det väldigt hårt.

Charlott_
0

PM:at dig! :)

Fjordell
0

Det påminner om det som hände Vincent i somras, när hans "bror", som han bott med sedan 5 veckors ålder, avlivades pga rossel. Vincent blev väldigt mycket tröttare, åt inte som han brukade och hade inget intresse för att komma ut och utforska, vilket är väldigt olikt honom. Han visade dock inga tecken på problem med yrsel eller övrig seghet, han verkade bara väldigt, väldigt nedstämd. Han magrade en del, tills man såg att han blev väldigt tunn på bakdelen. Mer värre än så blev det aldrig.

Efter ungefär en månad var han sig själv igen, om än kanske lite tröttare än vanligt. Han återhämtade sig, förutom att han plötsligt tycktes ha blivit gammal, helt enkelt. När Oliver avlivades så var Vincent förövrigt bara 1 år och 5 månader gammal.

Idag är Vincent 1 år och 11 månader, och mår alldeles ypperligt. Han bor med sina två söner. Han sover mer än förut, men är fortfarande lika social och pussig, som han alltid varit. Jag antar helt enkelt att det Vincent visade tecken på var depression, i samband med förlusten av Oliver, just eftersom det inte fanns något annat uppenbart som kan ha besvärat honom.

JoySurrender
0

Ja, vi funderar ju på om han "helt enkelt" sörjer sin bästa vän.

Hoppas det är så. Han är med mig från det jag kommer hem tills jag går och lägger mig, sover i en Dunabur precis bredvid mig och sen har jag honom i morronrocken tills jag måste till jobbet…

Glamråttan

JoySurrender
0

Ja, det blev ju lite olyckligt att jag hade en resa inbokad bara dagarna efter att hans bästis fick åka till himlen. Han är väldigt fäst vid mig, lille skrutten.

Glamråttan

Liz85
1

Hur gick det med din lilla råtta? Piggnade han på sig?

JoySurrender
0

Nej, tyvärr inte. Troligen har han fått en stroke. I går kväll blev han sämre och har sovit i min säng i natt. Jag är så lessen, det här kommer inte att gå bra.

Glamråttan

Charlott_
0

#7 Veterinär med en gång! :O

Liz85
0

Men stackars lillen då…

Charlott_
0

Det är nu 11 dagar sedan du skrev inlägget och jag ser INGET om att du vart hos veterinären med honom. Detta kan ju vara lidande. Se till att få en tid hos veterinären genast! :O

JoySurrender
4

Snälla Charlott, det är klart vi har varit hos veterinär. Värst vad du hugger.

Glamråttan

Charlott_
0

#11 Nej jag menar absolut inte att hugga! Men du har ju inte skrivit ngt om veterinär besöket när folket väl frågar om hur de gått…

Vad sa veterinären då?

Elinisa
0

(#10: råttan är nog död sen ett bra tag tillbaka. )

Bl.a. sådär yttrade dej mina råttbröder Vlads& Nikolais stroke:ar också; slapphet& ingen styrsel.. Vlad avlivades& Nikolai dog hemma inom en timme sen det hände. 

Tänker om det finns bakomliggande fysiska orsaker kan säkert en chock, som den andra råttans bortgång vara en utlösande faktor..

Himla tråkigt hursomhelst. :-(

Beklagar

Charlott_
0

#13 Verkar som den lever i kommentaren #7 som skrevs idag! :)

wintermynta
2

Råttor kan sörja ihjäl sig och det finns inget man kan göra. Hade två underbara bröder som levt ihop hela sitt liv. När den ena gick bort följde den andra efter bara en vecka senare. Det är svårt att dom tillbaka till livet om dom har bestämt sig.

JoySurrender
3

#11 Jag skrev ju att han troligen har fått en stroke. Fråga innan du förutsätter saker och skriver på ett otrevligt sätt. Vi har "flaskmatat" honom varannan timme, gjort sjukgymnastik med fram- och bakben, masserat honom och badat honom. Vi har kämpat och gjort allt och hoppats att han ska repa sig. Jag är lessen nog ändå utan att få skit för att du tror att vi inte har varit hos veterinär.

Glamråttan

Liz85
1

#10 Man behöver inte uppdatera tråden sin med "Nu har jag varit till veterinären och X sa såhär och såhär…". Det kanske inte är alla som vill uppdatera med den infon eller ens tänker på att gå in här och göra det. Men det betyder inte att man struntat i att gå till vetten med sitt djur.

Att jag frågade beror på att jag kom ihåg den här tråden nu och var nyfiken på hur det gått. Hade ju hoppats på att det gått bra och att han blivit sitt vanliga jag igen.

Elinisa
0

Oops! Läste 9/1 ist för 19/1. 

Nu går kanske det går åt det hållet ändå(?), men det blev ju lite fel att jag skrev som att han var död redan.. Ursäkta!

Från en TIA verkar som att de kan återhämta sej& bli som vanligt, el nästan som vanligt igen. Dock är det vanligt att de får en till, el en större attack efter de fått en. 

Ledsamt iaf.

Liz85
2

#15 Mina två taggmössystrar som levde ihop hela livet hände precis samma sak med. Först dog Tammy och bara en vecka senare gav Liz upp. Spelade ingen roll att man satte in låga vattenskålar i buren och matade med extra godsaker av diverse sort samt lät henne vara med en utanför buren så mycket det bara gick. 

En mus-/råttpsykiater skulle inte sitta helt fel i situationer som dessa.

Charlott_
0

#16 Jag frågade vad veterinären sa? Dem måste ju fått fram en diagnos? :)

När jag var hos veterinären med exakt samma symptomer så fick jag ta bort han på en gång för Han sa att de rörde sig om en stroke och de skulle inte se ljust ut även med en medecinsk kur :/

Fridborg
9

JoySurrender är en av de seriösaste råttmänniskorna jag "känner" och har fullt förtroende att hon gör allt hon kan för dem. Man behöver inte berätta om precis allt som pågår, det är inte forumets rätt att få veta.

Charlott_
0

#21 När de ändå skrivs ett sådant inlägg så tycker jag man kan skriva hur de gått. Annars tycker inte jag man behöver skriva något alls! :)

Gahich
6

#22 tråden handlar ju om ifall någon varit med om något liknande, inte om hur det går/ vad som hänt med råttan. Då ser jag ingen anledning till att hon borde skriva vad veterinären säger.

Fridborg
0

#22 Precis som Gahich säger så handlade tråden inte om hur det går hos veterinären utan TS frågade om erfarenheter.

Och även om det skulle vara en följ-tråd hur det var hos veterinären har hon fortfarande ingen skyldighet att rapportera.

Charlott_
0

#23 Jag har PM:at henne innan då min råtta hade exakt samma symptomer men kom hem med 1 råtta mindre ifrån veterinären. Just därför vill jag veta hur de gick för henne :/

Fridborg
0

#25 Hon uppskattar säkert att du bryr dig, men det kan ha varit lite onödigt att skriva med tjocka bokstäver anklagande utan att ha alla fakta på bordet.

Charlott_
0

#26 Skrev '' :O '' i slutet mest att varna henne och att jag var förvånad. Visste inte att hon vart hos veterinren då de inte står något och skrev de stort då de slutade illa för min råtta. Så skrev det mer som en varning!

Fridborg
1

#27 Det var ju fortfarande onödigt att använda tjocka bokstäver, man gör det nästan uteslutet när man är arg, anklagande, osv osv. Tänk på det tills nästa gång.

Charlott_
0

#27 Villa att det skulle synas lite mer. För de är lätt att bara bläddra förbi annars. Och jag hade inget argt eller anklagade syfte i de med tjocka bokstäver, ville varna henne! Så sluta anklaga mig för att JAG har anklagat henne.. :S

Fridborg
2

#29 För att citera dig: "Detta kan vara lidande. Se till att få en tid genast! :O"

Jag hade sannerligen läst det som ett anklagande. I kombo med den feta stilen så är det näst intill aggressivt. Jag säger bara att du kan tänka på hur du formulerar dig i framtiden.

Denna kommentar har tagits bort.
Charlott_
0

#30 Hade jag skrivit ''Det ÄR lidande'' Då hade man ju vart säker på att de var lidande och då skulle det vara mer en anklagelse, men nu var de så att jag skrev att de ''KAN vara'' då är man osäker på om de är lidande eller inte.

Fridborg
2

#31 Snälla lyssna på mig. Jag säger att ditt skrivsätt uppfattas som att det är aggressivt. Jag säger att du kan försöka tänka på hur du skriver. Nu har jag sagt upp mig som mod, men jag kan ändå säga att det sättet inte är ok att skriva på. det spelar ingen roll vad dina tankar låg bakom, för ingen är tankeläsare bakom skärmen, därför är det så otroligt viktigt hur man formulerar sig.

Jag tycker och tänker inget särskilt om dig som person, jag påpekar bara ditt skrivsätt.

JoySurrender
3

#20 Jag vet inte vad du vill, ha ett ordagrant citat eller? Han var inte riktigt så dålig när vi var där. Sedan har jag haft telefonkontakt med veterinären några gånger. När han blev sämre i går kväll kastade jag mig inte på telefonen utan vi såg till att han hade det bra. Och i kväll somnade han in lugnt och stilla i min dotters famn. Sov gott, älskade Blå. Tack för alla snälla kommentarer och för att ni förstår, jag har inte uppdaterat så mycket.

Glamråttan

Charlott_
0

#34 Vad var det för fel på mitt inlägg #20 som du nu svarade till? Frågade bara om dem fått fram någon diagnos bara..

Jag beklagar sorgen 🌺

JoySurrender
0

Men jag har ju skrivit diagnosen två gånger redan. Lägg ner nu.

Glamråttan

Charlott_
0

#33 Men nu är de ju så att jag inte menade något illa. Du känner ju inte mig personligen och vet inte hur jag uttrycker mig annars. Jag har sagt vad jag menade och tycker inte du behöver upprepa vad du tycker flera gånger, jag har lixom fattat vad du tycker om mitt uttryck men de är sååå långt ifrån de. Jag var mest orolig då jag fick ta bort min råtta och ville varna henne, Därför skrev jag de stort så hon skulle se de bäst! Det är de jag menade, men uppfattar du något annat så ber jag om ursäkt men de var verkligen inte så jag menade de som du fattade de!

#36 Vet dock inte vad jag ska lägga ner med, i #35 va inget fel i det jag skrev och uppskattar verkligen inte de du svarade. Jag baglagade sorgen och får ren skit tillbaka… LÄS ÅVAN!

Fridborg
1

#37 Nej jag känner dig inte personligen och kan heller inte läsa dina tankar, därför sa jag bara att ditt skrivsätt uppfattades så, inget mer med det.

Charlott_
0

#38 Men jag har skrivit vad jag menade, betyder de inget då eller?

wintermynta
4

TILLSÄGELSE:

Tänk på tonen och håll er till ämnet. Jag kommer inte säga till fler ggr.

Sannki
0

Usch vad tråkigt.. :( Beklagar verkligen. Kramar om