Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1038 ggr
Twixet
0

Kan man säga nej?

Hejsan alla! Jag kommer snart få hem två fyrbenta rumskamrater och jag har suttit och näst intill drillat in information och fakta om de små råttorna i min hjärna för att de ska få ett bra hem mig :)

Något som jag lärt mig  är att om de gjort något dåligt (om de t.ex bitit dig i handen) så ska man blåsa på dom, och om de gjort något bra ska man göra ett klickande ljud med tungan som uppmuntrande (var god och rätta mig om jag har fel på något av detta!). 

Men jag har inte hittat något sätt där man kan mena "nej". Säg t.ex om jag har en tallrik med mat eller skål med godis som de inte ska äta från men är på väg att ta, finns det något sätt att säga till/lära att de inte får göra det? Eller ska man bara ta undan tallriken/skålen från dom?

Tack för svar! :)

Mapel
2

Hej. 

Vad roligt att du ska skaffa råttor! De är helt fantastiska djur!

Hur man korregerar och belönar sina råttor är ingenting som någon bestämt utan det är bara vad man själv väljer att göra. Vill man korrigera sina råttor så är ju att blåsa på dem ett sätt att göra. Det gör ju inte ont utan är enbart lite läskigt, man kan också göra nått högt ljud eller liknande. 

Ang att belöna med ett klickande ljud så är ju det ingenting som råttor föds med att veta att det är ett belönande ljud. Har du kanske läst om det i samband med att klicka in sina råttor? Det finns i alla fall en träningsmetod som används väldigt aktivt inom hundvärlden men alla djur kan tränas på det sättet. Att man lär djuret att när man klickar(oftast använder man en klicker som är en liten grej man trycker på så att det klickar) och så får djuret en godis och sen när djuret gör det beteende man vill så klickar man och ger godis. 

Men att bara göra ett klickande ljud enbart är inte direkt någon belöning för råttor, misstänker att de flesta nog skulle bli rädda, hehe :P Jag skulle istället ge din råtta en godis när du belönar den eller läsa på lite om klickerträning och använda det :) 

Du kan ju om du vill lära dina råttor kommandot "nej" men det finns inget magiskt nej ord som alla råttor förstår. Det är svårt att stoppa en råtta från att göra något den verkligen vill. Våra sitter oftast i vår mattallrik och äter samtidigt som oss :P Vill vi inte ha de i tallriken och inte vill behöva stoppa ner de på golvet en gång var 5e sekund så äter vi helt enkelt inte när råttorna är ute :) Vi försökte lära våra råttor att tex inte gräva i blomkrukorna men det gick inte så vi satte helt enkelt nät över blomkrukorna istället.

Anothername
1

Jag har lär mina NEJ, alltså när jag säger nej med en barsk röst så vet dom att som gör fel :) Som ovanstående säger, man får ju träna dom till vad som betyder rätt och fel men blåsa på dom är ett bra alternativ eftersom det är direkt obehagligt för dom så brukar det va effektivt :)

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Twixet
0

tack så jättemycket för era svar! Mycket intressant :)

Skogsmongot
0

Jag kör med ett obehagligt "pssscht"-ljud som jag tränar in när de är små, om de inte upplever ljudet som obehagligt så blåser jag på dem så att de lär sig. Detta funkar bra för mig, för så kan jag också säga till dem på håll. Belönar gör jag med glad röst, klappar, kliar eller genom godis :)

[babsaan]
2

Jag säger alltid Nej,Fy eller vänta  när dom gör fel eller är för ivriga.

Råttor är otroligt smarta djur och lättlärda.