Varför byter hon färg?
Sådär gjorde mina förra tre råttöser. Vet inte varför dom gjorde så. Kan vara så att någon annan vet. :)
Ok, kanske är vanligt då. Mina två svarta pojkar som också är 6 månader får dessutom mer och mer vita/gråa hårstrån i pälsen. Ska bli spännande att se om någon vet varför :)
Det kallas att hennes färg rostar. Den blir helt enkelt "dålig" standardmässigt, men det händer vääldigt ofta och är ju absolut inget man behöver bry sig om om man inte håller på och ställer ut. För vissa råttor händer det väldigt tidigt och för andra när dom är äldre :)
Tack för svaret! Kul att veta varför så att man inte tror de är sjuka eller något sånt. Spelar ingen roll egentligen att pälsen blivit så, men hon var betydligt finare innan då hon var finast av alla mina råttor ;)
Haha ja, det brukar inte se så jättevackert ut så lite tråkigt är det ju! :P
Fast är detta verkligen rostning eftersom det blir Mörkare partier och inte bruna/rostfärgade?
Att de svarta får vita/silverstrån innebär att råttan är Silvrerad, finns tyvärr inte många Bra svarta idag som är kolsvarta utan de flesta är silvrerade, som helt enkelt är att de får vita strån i pälsen. Silvrering förekommer på många andra färger och inte bara svart.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Normalt pälsbyte, skulle jag säga. :)
Jag tänkte mest att det var rostning och inte pälsbyte för att hon var så pass gammal som 6 månader, men ok.

Pälsen byts ju under hela livet, du tänker på bebispälsbyte Örjan. Även vi människor byter ju "päls" hela livet. :>
På just den färgen TS råtta har, så syns dessa pälsbyten så otroligt väl, du minns väl Dr Phils päls, Örjan? :)
Dr Phil var skitful, Lancia.
Vanligt pälsbyte.🙂 De kan se väldigt lustiga ut ibland, speciellt när det sker såhär fläckvis. Att det är sådan stor skillnad på färgerna är väldigt vanligt bland framförallt minkvarianter. Finns flera utländska råttforum med bildtrådar på minkfärgade råttor vid pälsbyte, just för att de kan se så lustiga ut.😃
Haha! Känns ju kul att man har/kommer ha en skitful råtta :) Från finast i kullen till fulast.. Men då kommer hon alltså bli mycket mörkare över hela kroppen.
Vi hade en tott som rostade och det började på precis samma sätt som din. Det var en fläck som började på rumpan och jobbade sig succesivt framåt. Hon var en russian blue och tror att rostningen började ungefär i samma ålder som din råtta är nu. För ett halvår sen såg hon ut så som på bilden, rostningen har kommit fram till armhålorna.
Nu kan jag ju inte svära på att det är just rostar som din gör men sökte även lite snabbt här på RIF och hittade genast två trådar till där rostningen börjat på rumpan och jobbat sig framåt så tycker det låter ganska troligt :)
#14 Fast rostningen kommer i en rostfärg, alltså rödbrun. Fläckarna på TS råtta är mörkare och mer grå än originalfärgen, vilket utesluter rostning :)
Men fasen vad läckert att råttan rostade såpass mycket! Aldrig sett så extrem rostning.
#15 Jaha, jag förstod det som att det var det brunaktiga på bild nr två som var det som hade "kommit fram" men då är det alltså det grå uppe på ryggen som var den nya pälsen? Ja, då är det ju inte rostning iaf, bara jag som missuppfattade :P
Ja, inte kunde man se att hon varit en russian blue tidigare iaf ;P
#15 Hehe jag hade en Helrostar råtta, jag trodde hon var agouti-ish men visade sig att hon var en helt rostad black ;P Dock har jag bara bild på henne efter hon tog sitt sista andetag så drar mig för att dela bilden :P
#14 Det blev ju faktiskt riktigt snyggt med rost-blå färg :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

#14 Jäklar vad rostad! Jag har aldrig sett en så rostad råtta förr, häftigt!