Isbergssallad till råttor?
Jag undrar ifall man kan ge råttor isbergssallad i måttliga mängder elker är det för beskt för dem. Hittar inget om det här på forumet.
Behandla andra som du själv vill bli behandlad
Isbergssallad är inga problem. Hade det som en del i min baskost för färskfodret men övergick till andra sallater eftersom just isbergs innehåller så mycket vatten (mer vatten än näring, som gurka ungefär)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Ah ok :) Har en liten stump kvar av isbergssallad som jag sparade ifall de kunde äta det. Ville fråga för att vara säker innan jag gav dem :)
Jag kör enligt regeln ju grönare desto bättre. Mörkt gröna grönsaker innehåller mer antioxidanter/vitaminer.
Isbergssallad slinker givetvis ner i råttblandningen då och då. Men det precis som gurka innehåller massor av vatten så jag själv föredrar både beskare och mörkare grönsaker. Här hemma så är mangold och ruccola klara favoriter. Även förvälld broccoli. Innehåller massor av nyttigheter ❤️
Men självklart är isbergssallad ingen fara! Krispigt, gott och läskande ;)
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
Tips på riktigt näringsrika grönsaker som är lätta för råttorna att ta upp är grönkål, broccoli, kinesisk kål, mangold, spenat. Helst rått för att behålla alla nyttigheter :) Har man kräsna råttor kan man hacka det i mindre bitar och sprinkla lite olivolja över.
Broccoli fryst brukar vi ha hemma ibland. Men i fryst broccoli är kanske vitaminerna borta. Rätta mig om jag har fel.
#5 Fel :) Oftast är fryst till och med Bättre än färskt som köps i butik eftersom det frysta fryses in direkt efter skörd medan den "färska" kan ligga väldigt länge innan de ens kommer ut i butiken :)
Var några år sedan de pratade om det här på TV4 tror jag det var :)
men måste man förvälla broccolin? mina små älskar broccolistjälken!
Fryst broccoli är redan förvälld :) bara att tina!
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
#6 Men då ska jag prova att ge dem både isbergssallad och broccoli. Har en sådan pinne man sätter fast gobitar på. Denna kan man sedan hänga i taket eller på burgallret i buren :) Det är en sån här jag har: http://m.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/skalar_vattenflaskor/matskalar/342960
Serverar man färsk broccoli behöver den inte förvällas. (Bara nyttigare att låta bli.)
En tips då det gäller olika kålsorter, är att välja ekologiskt om man vill& har möjlighet, -då kål lätt utsätts för insektsangrepp& man vid konventionell odling använder mycket bekämpningsmedel. :-)
(Som synd är så är inte utbudet jättestort på många orter, när det gäller ekologiska gröna kålväxter. Tex här, som ändå är en mellanstor stad, finns inte tex ekologisk grönkål& brysselkål alls att få tag på i butik. :-( )
Mina råttor är inte så glada på mig efter att jag läst den här tråden, gick bananas på ica igår och köpte på mig massa "mörk" sallad som det tipsades om här.
Ivriga råttor stod vid burgallret och väntade på mat och dom vart väldigt besvikna på de som låg i skålen, haha. tjejerna ratade det helt men killarna åt. Tog 5 timmar innan tjejerna började äta, säkert med väldigt kurrande magar, men idag gick det mycket bättre. Är nog en vanesak 🙂
Haha stackars töserna :)
Tass. ^_^
Haha ja sallat av olika slag är nog en vanesak. Alla bebisar jag har är som TOKIGA i sallad medan de äldre är sådär lagom intresserade men äter ändå.
Mina äter all sallad, på sommaren tar jag in maskrosblad och annat ogräs som jag vet är ok. Kalas tycker de !
#11, mina pojkar gjorde precis samma sak idag, salladen slogs undan från tallriken, lite hamnade nog i toalådan skulle jag tro
Vart nog opopulär där nu (;