Frysta vs Färska grönsaker
Mina råttor föredrar ofta grönsaker från frysdisken framför färska. Fryst broccoli – namnam. Färsk broccoli – usch. Fryst grönkål – namnam. Färsk grönkål – usch. Lite dumt – för färskt borde vara nyttigare. Å andra sidan håller jag med dem, just dessa två grönsaker är godare frysta (och upptinade). Tycker det är lite skoj. Känner ni igen er, några teorier kring varför det är så?
Det har varit på tal om frysta vs färska grönsaker på nyhetsmorgon för några år sedan.
Faktum är att Frysta innehåller mer näring än de "färska" i grönsaksdisken.
De frysta grönsakerna som fryses in direkt efter skörd behåller sin näring medan de "färska" fraktas och hålls öppet ett bra tag innan det ens någ grönsaksdisken.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Många råttor är inte så vana vid att få gröna grönsaker vid uppväxten hos uppfödare/grossist, och det har mycket med vana att göra. Jag brukar märka ganska fort när jag får hem en bebis vad för slags mat den fått. ;) Men det går också att vänja lite, genom att t ex finhacka och sprinkla lite olivolja på. Så fick jag göra i början med vissa av mina, men idag räcker det med att jag slänger in hela blad (typ alltid färskt) så äter dom! :)
#1 Fast den anledningen är väl inget bevis för att dom innehåller mer näring? Det är ju fortfarande samma grönsak :P Bara ett bevis för att dom inte innehåller mindre näring? :) Liksom varför skulle näringen försvinna bara för att dom "hålls öppet" och det tar lite längre tid innan dom når grönsaksdisken? Dom är ju inte dåliga när man köper dom. :)
Sedan är ju vissa näringsämnen värmekänsliga (dock inte alla), och alla grönsaker förvälls ju innan man fryser ner dom.
#3 Nej grejen de pratade om var att det som fryses Bevaras i det skick det är medan det som lämnas framme förloras sitt innehåll med tiden, rent logiskt.
Om man söker om det själv så kan man hitta samma resultat. Jag gick ut ganska direkt efter det inslaget av experten för att kolla källor för min egen del och det stämmer det som dem sa.
Och tänker man rent logiskt så är det ju ganska sant också det jag skrev i början. Ju längre man låter något ligga desto mer förlorat innehåll.
Att de är dåliga när man köper dem är som du skriver inte fallet. Däremot blir de dåliga Fort jämfört med egenodlat eftersom egenodlat kommer Direkt från fältet och det håller sig, logiskt, färskare längre. Jämfört med det man köper i disken som kanske håller 3-4 dagar efter köp.
I och med detta menas inte att frysta produkter får mer näring från Frysningen uta natt de får sin näring Bevarat i och med att de fryses.
Jo den delen förstod jag, men frågan är ju hur länge dom tänker sig när dom skriver att allt förlorar sitt innehåll med tiden. Det var mest det jag var lite skeptisk mot, att det skulle förlora sin näring så fort att det är sämre redan när vi äter det.
Så som du också skriver så är ju kontentan att det inte alls är sämre så länge man äter upp det i rimlig tid (vilket man ju gör ändå, annars blir det ju dåligt!) :D Och ja, saker man köper som inte är egenodlat blir dåligt fort, men det vet man ju redan.
Jo, men du skrev ju faktiskt just det att frysta grönsaker innehåller mer näring. ;) Då är det bättre att skriva som du skrev nu, att näringen bevaras :)
#5 Den största delen av grönsaker och liknande som finns i våra butiker kommer från andra länder så de fraktas ju en bra bit innan de kommer till våra butiker, under resans tid förloras ett par (beroende på resans längs) sina "bäste före datum"
Så det beror även på vart produkterna kommer ifrån men generellt är fryst bättre. Just eftersom det spelar ingen roll om båda produkterna kommer från ex. Afrika (taget ur luften) det färska transporteras öppet, de frysta transporteras bevarat eftersom det är nedfryst.
#6 Där kan man faktiskt ta egna beslut. :) Den grönkål, spenat och broccoli som jag själv köper är alltid svensk. Så ja, personligen kör jag hellre på färsk (och använder upp det fort) för att slippa förvällningen. Men det är helt och hållet ett individuellt val! :D
#7 Vilket menar du att man kan välja själv?
Man kan välja själv om man vill köpa svenskt eller om man föredrar att köpa fryst eller färskt? Det var därför jag skrev att det är ett individuellt val, jag försöker inte pracka på någon att ett sätt är bättre utan skrev bara vad jag personligen föredrar.
#9 Absolut kan man välja vad man vill köpa. Det har jag inte sagt något om :P Skulle aldrig säga åt någon annan vad denne ska köpa (vart har jag skrivit det?)
Jag har bara tagit upp det faktan säger och varför jag tror TS råttor föredrag fryst. Helt enkelt näringsinnehållet. Sedan om folk vill välja det i grönsaksdisken, egenodlat eller fryst är en Helt annan fråga.
Eftersom TS skriver "Lite dumt – för färskt borde vara nyttigare." så svarade jag på vad forskare/matexperter tagit fram. Det har alltså ingenting som Helst att göra med Mina åsikter. Jag kan skriva ner mina privata åsikter om så önskas med detta är som sagt fakta från bland annat ett reportage på TV4 samt googlesökningar jag gjorde för några år sedan.
Så eftersom personliga åsikter om vad man själv vill köpa togs upp så kan jag säga jag köper både ock. Jag köper salladsmix, tomat och paprika färskt (samt lite smått och gott vid extrapriser) och resterande (så som ärtor, majs, broccoli) fryst.
Frågan var ju inte vad man själv föredrar att Köpa själv utan snarare varför man tror TS råttor gillar det frysta över det färska och om man känner igen sig i hennes reflektion. Så vi skriver om två helt skilda frågor här känns det som?
Jag har heller inte sagt att du skrivit det någonstans så jag har ingen aning om varför du känner dig utpekad! :) Jag försökte bara ha en nyanserad diskussion med lite olika tankesätt kring ämnet i fråga som jag tycker är superintressant, men om mina egna preferenser i hur jag gör hemma räknas som OT så får jag väl respektera det och sluta diskutera. ;)
#11 Din kommentar i #9 får det att låta som att Någon försökt prackat på andra vad som ska köpas/är bäst. Och vi är de enda två i tråden så det fanns inte så många att välja mellan, hehe. Men då vet jag.
Jag ser inget fel i att du skriver hur du gör hemma utan tyckte det blev väldigt OT när allt övergick i Vad man ska köpa istället för det TS frågade.
Om TS tycker det är okej då kan vi mer än gärna fortsätta prata om näringsinnehåll och grönsaker men då vill jag gärna se lite faktabaserat och inte åsikter. För annars blir det svårt att diskutera. Fast jag har egentligen redan lagt fram allt jag har att säga om näringsinnehållet rent faktamässigt kring näringsinnehållet med fryst vs färskt så för min del behöver vi inte fortsätta då jag inte har något nytt att komma med på det hållet, hehe :)
Mina råttor föredrog till stor del tillagade grönsaker framför färska.
De gånger jag var lat köpte jag frysta grönsaker och tinade dessa som de var och de gick hem hos råttorna. Frysta grönsaker är oftast förvällda innan de fryses ner, dvs de kokas upp och kyls av innan frysning.
Mina råttor gillade alltså de frysta grönsakerna framför färska just för att de blivit tillagade.
Oj vad det var fart i den här tråden. En snabb sökning visar att frysta grönsaker ska vara minst lika nyttiga som färska från affären, då dessa förlorar näring med tiden. Jag läser bland annat att frysta grönsaker innehåller (har kvar) massor mer C-vitamin än färska från affären (inte för C-vitaminbrist är ett problem för råttor). De andra vitaminerna verkar inte påverkas nämnvärt. I just spenat förlorades mineralerna genom frysningen, men annars är det lika. Just svenskproducerade grönsaker har säkert också förlorat lite av sin näring, det är inte så att de säljs samma dag som de skördas. Råttor har en viss förmåga att känna av näringsvärdet på vad de äter, men mina erfarenheter säger att våra bortskämda pluttar väljer gott framför nyttigt. Därför går jag nog in på Garms spår och hävdar att konsistensen och smaken hos frysta/ kokta grönsaker är mumsigare. Färska grönsaker är ofta torrare och hårdare (jag talar inte om nyplockade, hemodlade grönsaker). Ni får gärna diskutera näringsinnehåll, det är ett intressant ämne.