Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1448 ggr
Gahich
0

Dosering stronghold

Mina råttor har fått skabb och jag är lite osäker på veterinärens doserings anvisningar..

Enligt henne ska jag ge 1 droppe /50g råtta, och sedan en till behandling efter 3 veckor.

Det skulle betyda att min största kille på ca 600g+ ska ha 12 droppar eller mer, vilket låter väldigt mycket.

På rif får man alltid anvisning om att ta 1 droppe/ råtta en gång, alltså ingen efterbehandling efter några veckor.

Så, hur ska jag göra? räcker det med en droppe per råtta en gång?

Fawo
0

Jag fick också en sån anvisning en gång. Men jag hade bara en droppe som rekommenderades här, och det räckte gott och väl. Jag hade en hane på 600g+ då :)

// Fawo (;

Gahich
0

#1 okej men va bra då kör jag också på de! 🙂

Zakaraa
0

Jisses vilken konstig ordination! Det blir ju Överdocering så det bara skräller om det!
Räcker med max 1 droppe/råtta och oftast behöver du inte återbehandla heller.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Gahich
0

#3 Ja! Första gången jag varit "uppkäftig" mot en veterinär, tidigare har jag bara gjort precis som dom sagt. Nu fick jag först tjata för att få stronghold och inte nått annat och sen vart det lite gnabb om doseringen, men tänkte efter ett tag att jag håller med i det hon säger så gör jag som jag själv vill sen. Nu har jag iaf 2 tuber här hemma om det skulle komma hem ohyra igen, slipper man lite veterinärkostnader 🙂

Zakaraa
0

#4 Ja det var riktigt udda.. men jag gissar på att veterinären inte kan råttor?
Det finns även de personer som delar upp en droppe på Två-tre råttor (suger upp innehållet med spruta och sedan duttar på genom sprutan, utan nål såklart) så att en råtta skulle ha 12 droppar? Det är ju i stort sett Alla 3 tuber på en gång :S

Gahich
0

#5 Nej skulle inte säga att dom kan råttor där men det är hyffsat billigt, 300:- för ett besök och det är 5min bilfärd från mig. Så när jag bara gör besök för "vanliga" saker som ohyra och så funkar dom bra. Om någon råtta skulle behöva mer avancerad  hjälp så får jag kolla runt efter en mer råttvan person.

Haha ja 12 droppar är typ alla 3 tuber. Fick med mig 3 tuber nu och skulle de inte räcka skulle jag ringa så får jag hämta ut 1-3 tuber till, blir ett helt lager här hemma!

Zakaraa
0

#6 Haha.. helt sjukt!
Okej så du fick tuberna därifrån direkt och inte på recept?

Gahich
0

#7 nej recept! Så kunde jag ringa och få utskriver mer:)

wintermynta
0

Doseringen är helt fel. Man räknar 2 droppar för djur över 500g och 1 droppe för djur under. Sen att dom ska ha om tre veckor igen stämmer eftersom olika löss har olika äggkläckningstider

Gahich
0

#9 okej så då ska jag ge dom en dos igen om 3 veckor? Är det inte så med stronghold att de håller i så länge att man inte ska behöva göra behandlingen igen?