Hämtat hem Ester och Edit idag =)
Men åh så söta ♡ Har du något namn till dem?
Behandla andra som du själv vill bli behandlad
#1 står ju i rubriken ;)
Ja dom va riktigt söta dom små pluttarna!
Jag tror jag måste sova snart ;) Nu såg jag det :)
Behandla andra som du själv vill bli behandlad
Vilka små gullungar! Fina namn också. :-) #3 Haha, Godnatt! :-)
Riktigt söta, trodde de först var 2 hamstrar innan jag klicka upp bilden :P haha
Ser ut som om dom fått för lite fet mat? De ser man igenom att dem har längre och grövre strån som sticker ut ifrån pälsen. Bebisar kanske kan vara så men ingen i min kull hade de :)
Nästan alla mina bebisar hade det, å andra sidan hade de superdiarré och alla låg halva sin vikt efter så jag fick kämpa. Men visst har jag sett friska fina bebisar med längre hårstrån också :)
oh nej, nu dog jag lite, var har du fått dom från??? min favvofärg ju =(
#7 Fick tag i dem i Linköping.
#5 Vad kan jag ge dem för fet mat?
Tack för alla svar värmer verkligen
#8 Fet mat är tex Lax å annan fet mat :)
tack för tipset =)
Barnmat och välling och gröt för barn är bra fet mat också.
#11 Ja det är de! Jag har tänkt testa välling till mina, vilken rekonenderas? :)
#12 Mina råttisar ääälskar denna http://www.nestlebarnmat.se/Var-Barnmat/Vara-produkter/valling/apple-banan-valling-24-manader/
#13 Den ska jag testa, osockrad är ju bra! :)
#12 Jag har testat semper fullkornsvälling från 1 år. Tycker den verkar bra och dom gillade den.
OT många som ratar nestle av olika anledningar, vet inte så mycket om anledningen men läste lite om det i någon tråd om barnmat här på RiF.

Nestlé har sålt modersmjölksersättning i u-länder, där fattiga människor luras att tro att det är bättre än modersmjölk. Så de slutar amma och blandar ut det med för mycket (smutsigt)vatten. Det har orsakat många spädbarns död. De skall ha bättrat sig litet men är fortfarande ett multinationellt bolag som jag bojkottar, bland flera (även GB-glass!).
Men råttbarnen var verkligen urgulliga! Ser ut som små guldhamstrar. Jag tycker personligen att den enda vinsten med att ge rådisarna barnmat, är att det funkar bra om man inte orkar/har tid att komponera en riktig måltid. Tror det fungerar bra med vanlig mat. Skulle hellre satsa på ekologiskt eftersom jag tror man har större chans att slippa tumörer.
Lycka till med dina söta tjejer!
#5 Intressant, det hade jag ingen aning om! :-)
Varför bildas grova pälsstrån om kosten är för mager? ..menar, vad är det som händer vi kroppen? ..om någon vet, för nu blev jag nyfiken. :-)
Är det hela pälsen, el bara enstaka strån& gäller det bara bebisar, el även vuxna djur?
Ratar också Nestlé& dess många varumärken, av flera anledningar (http://sv.wikipedia.org/wiki/Nestl%C3%A9) Finns Semper, eller ännu bättre Hipp, som är ekologiskt& har såväl välling, gröt, modersmjölkersättning& annan barnmat.
Råttor saknar gallblåsa, vilket gör att de inte spjälkar animaliskt fett så bra, som tex vi gör, -så ett förslag är att berika kosten med vegetabiliskt fett. Avocado, nötter& fröer, kallpressad linfrö-, raps-, pumpafrö-& olivolja är exempel på nyttiga vegetabiliska fettkällor.
(Finner det dock oklart, huruvida de tillgodogör sej animaliskt fett dåligt, eller inte alls.. De bör väl liksom vi ha enzymer för fettspjälkning, men kanske det inte räcker till? Hittar ingen info om det alls, -bara att de saknar gallblåsa& (ev.?) inte kan bryta ner animaliskt fett, -men så är jag ju inte precis jättebra på infosök på nätet heller. :-) )