Råttor rädda för dammsugaren?
Hur reagerar era råttor på dammsugaren? Blir de rädda när ni dammsuger?
Min ena hona fick fnatt i buren, hon stuttsade upp och ner som en boll, hann inte se henne. Men de har bara hänt 2 gånger, nu har de lugnat sig. Med alla andra är de lugnt, dom lägger sig i hängmattorna :)
Ja, de blir lite skärrade skulle jag kalla det. De stirrar på dammsugaren och springer runt i buren lite men så fort den stängs av är de som vanligt. De tycker inte om vattenkranen heller, tror de tycker att det låter som att den fräser åt dem..
Hoppas mina inte blir allt för rädda nu när jag ska dammsuga :o
Mina äldre damer brukar jag retas med, sätta dammsugaren på Låg och sätta röret vid gallret så får de leka lite med den. De verkar tycka det är skitkul att stoppa in nosen i hålet :P De yngre gör jag det självklart inte med då jag inte vet hur de reagerar men de äldre tanterna kommer självmant fram är jag dammsugit delar av buren på utsidan.
Men vanlig dammsugning reagerar de inte på, i början undrar de ju självklart vad det var som helt plötsligt började låta men det lägger sig snabbt och de slappnar av
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#4 så brukar min pojkvän också göra, råttorna tycker de är superkul! :)

En av mina blev rejält skärrad förut. Var osynlig både länge och väl. Så jag tog en tur med dammsugaren där råttorna bor, men inte direkt på buren, så fort jag kunde. Han blev litet säkrare efter ett tag.
Måste testa det där med röret. Två av dem är ju tuffare :)
#6 Var försiktig bara för vissa kan ju bli skiträdda. Börja med att "dammsuga" under gallret så de vet att något är där, kommer de fram kan du nöja upp röret till gallret :)
Gör det aldrig utan galler för vem vet vad som händer utan ett hjälpstopp :P Då kanske det slutar med en råtta i dammsugarpåsen, HAH! (borde ju iof inte ske om man inte har en bebis ;P)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Mina råttor älskar dammsugaren. De blir superbusiga när jag dammsuger kring buren, inte ett dugg rädda :)
Vissa blir det, andra inte, det är helt vilken personlighetstyp de har om de är rädda för höga eller plötsliga ljud etc. Jag hade en tjej en gång som ÄLSKADE dammsugaren för det var visst helfestligt när den sög in morrhåren i röret xD
Mina tre grabbar ställer sig vid gallret och är nyfikna på vad som låter. Men de är vana vid mycket ljud runtom buren, de reagerar knappt på ballong som smäller (inte för att jag brukar smälla ballonger i samma rum som dom) :-D