Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 634 ggr
rosablomma
0

Skötsel pälslös råtta?

Det är så att jag har blivit erbjuden att överta en pälslös råttunge, då personen som fött upp den inte får sålt den, och vill inte ha den själv. Jag vill nu veta vilken skötsel de behöver. Utöver skötsel för pälsade råttor. Kräver de annorlunda mat tex. Jag vill också påpeka att jag INTE stödjer nakenavel!! Vill där av inte höra hur fel det är osv. För det vet jag redan. Ännu har jag inte sett ungen mer än på bild, den är liten tannig och fjunig samt Mindre än sina pälsade syskon. Storleksmässigt är den nakna bebisen som en 5veckors unge, medans kullsyskonen med päls är lika stor som sin ålder vilken är 6,5 veckor. Måste säga att Lille Fester ser ut att vara otroligt charmig och extremt ful :)

Zakaraa
0

Vilket perfekt namn 😂

Nakna djur över lag behöver ju lite extra värme än sina pälsade artfränder så lite extra mysig inredning i buren tror jag är det första man bör tänka på. Sedan att du även sköter klovården på de övriga råttorna eftersom nakna lätt får revor och sår när de myser ihop sig tillsammans. (för jag hoppas du har andra råttor? Utifall du inte vet det om du är ny med råttor så ska de bo minst i par av samma kön 🙂)

Jag har själv aldrig haft nakenråttor men däremot nakenmarsvin (skinny) och de kräver mer mat än andra för att hålla värmen. Jag vet som sagt inte om råttor är lika men jag kan tänka mig det så lite extra näringsrik mat till nakenfisen så han kan hålla kroppen i rätt temperatur :)

Vet att vissa även har UV-lampor för sina råttor, både pälsade och nakna som de Älskar. Tror det är rött UV, vilket även har en helande effekt :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

rosablomma
0

#1 haha ja de namnet satt som en smäk(stav?) :) Men då var det som jag trodde, har en nära vän som föder upp skinnymarsvin, så jag har ju snappat upp en del från henne. Från det ena till de andra:), några råttor har jag inte än. Däremot så ska jag hämta 2 pälsade pojkar på fredag. Frågan är nu hur jag ska göra, hämta lille fester redan imorgon, och börja bekanta mig med honom eller vänta med att hämta fester tills efter jag hämtat de två pälsade? Finns det någon bra tråd om sammanförande av ungar?

zickan
0

Jag har inge erfarenhet av att äga riktigt naken under längre tid, bara varit jourhem åt nån få via råtthjälpen. Tror tom bara en via råtthjälpen. Och några via en kompis som mellan landade här innan de kom till permanenta hemmet. Däremot har jag haft mycket med dubbelrex att göra. Tycker sköttseln varierar lite. 

En del dubbelrex jag haft har varit väldigt enkla att dra på sig rivsår, en del har inte haft det problemet. Men redan här kan du minimera riskerna för rivsår med att fila flockens klor lite då och då. Eller ja klippa, men jag föredrar fila när det kommer till att få de mindre rivande.

En del har haft lite sämre förmåga att hålla värmen. En tanke där är att ge lite mer protein och akta för mycket kolhydrater, eller välja långsamma kolhydrater. Snabba kolhydrater sägs ge sämre hud/hår.

Ha uv lampa/rör på till och från(ej hela dygnen, hela tiden) ger mycket näring, lite värme och även bra till sjuka/läkande djur. 
Och väldigt få dubbelrexade jag haft har varit lite torra i huden. Jag började med att alltid droppa barnolja i handfatet vid bad. Smorde in svans och ibland råttan med mild hudcreme. och höll på med mycket sånt.
Men någon slog mig nästan med tidning i skallen, vilket brukar va rätt nyttigt för mig att ta och komma ihåg något ibland 😎. Åt själv omega tabletter under tiden utan att ens tänka på det till råttor. Lax/grodd olja, fet fisk, feta nötter osv innehåller mycket omega som mycket annan mat man kan ge. Omega hjälper hud och hår som en del annat. Samma med antioxidanter.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zakaraa
0

#2 tror stavningen är "sitter som en smäck" men är osäker, jag vet vad du menar så skit samma, haha :)

Jag kan känna att det är ett svårt val det där. På ena sidan är det bättre att Fester bor kvar tills de andra kommer hem så han får bo med andra råttor under tiden. Men samtidigt är det ju skönt att bekanta sig med honom.

Men jag tycker nästan du kan hämta alla samtidigt så alla får sällskap tills det är dags att flytta hem till dig. Ang att introducera bebisar så är det inget speciellt.

Det finns artiklar om introducering av råttor men där handlar det mest om vuxna råttor (den hittar du under "Vanliga råttfrågor" som är länkad till vänster)

Men med just bebisar kan man i stort sett "slänga" ihop dem på en gång. Bebisar brukar aldrig ha några problem med det. Så jag skulel låta dem träffas direkt och rent av kan de flytta in i nya buren på en gång.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning