Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 662 ggr
Fridborg
2

Ang sälja och leverera

Tycker ni att det är rättvist att säljaren skall behöva åka tåg/buss/bil långt? 

Personligen tycker jag att det är köparens ansvar om denne nu inte vill betala biljett/bensinpengar förstås, men personligen skulle jag aldrig betala själv och orka åka långt om jag inte sålde något till ett riktigt förmånligt pris som jag tjänar på, vilket man sällan gör i råttvärlden.

Trollhund
2

Nej, köparens ansvar att hämta, alltid. Erbjuder säljaren sig är det en annan sak men är inte en självklarhet.

Zakaraa
3

Nej, om säljaren Vill göra det så är det ju en annan sak, men det är alltid köparens ansvar att hämta sin produkt (pratar generell försäljning nu likaväl som med råttor). 
Jag tycker det är en viktig faktor också att få se att "denna köpare tycker råttan är värd en resa för att hämta".

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fridborg
0

Ja självklart är det ju upp till säljaren, men jag tycker att det är fräckt att vissa köpare förväntar sig detta.

Trollhund
4

Hade köparen förväntat sig det och det handlat om en råtta hade jag nekat köp om jag var uppfödare. Hur mycket tid, energi och framförallt pengar kommer man vilja lägga ner på sin råtta om man inte ens bemödar sig att hämta hen? Känns som exakt den typen som inte åker till veterinären i tid heller…

Trollhund
0

Uppfödare är ju inte de enda som säljer råttor förståss… Men öht.

Fridborg
0

Jag fick en gång sms från en person i en annan stad när jag skulle sälja min senaste kull. Hen ville köpa dem osedda och ville att jag skulle leverera dem. Jag sa att köpet inte blev av om hen inte kom och hälsade på först, men hen skyllde på sin asperger. 

Well, sa jag, jag har också aspergers och det hindrade mig inte att åka till din stad en gång för att kolla och köpa en råtta. Fick svaret "Ja men vi ses ju vid överlämnandet?"

Nej. Det vart bara nej. Däremot skulle jag inte begära att man skulle åka från Norrland-Skåne bara för att hälsa på nån timme. Då får man hitta en annan närmare uppfödare.

Fridborg
0

Men visst, jag har gjort misstaget att jag skickade 2 killar osedda till Norrland när jag var helt grön, men det misstaget gör jag aldrig om.

Däremot är detta lite OT :P

Zakaraa
0

#3 Jag tycker det är rent av Fult av en köpare att förvänta sig leverans. Jag vet inte en enda uppfödare oavsett art som levererar individer.
Förutom om de ska till platsen köparen finns själva av kanske andra skäl då är det en annan sak men då tycker jag det är en fin gest av köparen att fråga om säljaren vill ha någon reseersättning, även fast det troligtvis blir nekat.

Det är inte säljarens ansvar att transportera om denne inte erbjuder det.
Som jag nämnde i #2 och som #4 skriver om, just den faktor att köparen åker för att hämta visar ett ansvar. Om de inte finner det viktigt att ens hämta sin individ, bör man fundera på hur det då blir med vet. vården.

Jag vet ex ett par som åkte vändan till uppfödaren (ca 3 timmar med bil tror jag det var enkel resa) 2-3 gånger. En gång långt innan kullen ens var född endast för att träffa mamman och sedan för att hämta bebisen de tingat. DET är vad jag gärna vill se bland mina köpare, men det är långt ifrån alla som har möjligheten.

Trollhund
0

Inte helt OT eftersom det hör ihop med ämnet. Alltså, jag har köpt en råtta osedd. Det gick hur bra som helst. Men det handlar nog också om att läsa personen. Skulle personen krävs att jag som säljare körde eller åkte tåg någonstans för stt den inte har råd eller inte vill skulle jag backa. Skulle hen rings och prata och verka vettig och hen sen fixade någon annan att plocka upp råttan skulle jag kanske skickat råttan så. Men bäst är ju alltid att träffa personen IRL, ja.

Fridborg
0

Men om vi tar något som är väldigt jobbigt att släpa på, som bur med tillbehör?

Zakaraa
0

#10 Alla mina annonser innehåller "hämtas på plats eller köparen betalar frakten" och då ska frakten betalas Innan produkterna skickas.

Transporterade en bur, i storlek som en Jenny ungefär fast hopfällbar från Gävle till Skåne och jisses vad jobbigt det var! Aldrig att jag som säljare transporterar på det sättet igen! (denna transport var från mig till min dåvarande pojkvän)

Trollhund
0

Nej, köparen ska alltid hämta saker också eller fixa att någon annan hämtar. Det är såklart ok att fråga säljaren om de har vägarna förbi x, men det ska aldrig förväntas. Särskilt inte tungs grejer. Jag hade sagt nej att släpa med en bur på lokaltrafik även om jag skulle dit just för att det är otympligt och som säljare inte mitt ansvar.

Fridborg
0

Lite halvt OT igen, men jag är med i en bytesgrupp på FB och alla där verkar tycka att de byter guld till bajs eftersom de alltid vill att bytet ska ske där de bor (självklart ofta andra sidan stan). Gynnar bytet båda ska bytet ske på mitten, tycker jag.

Men köper man ex på blocket och det är stora saker som jag inte kan få med mig hem via lokaltrafik erbjuder jag alltid bensinpengar eller frågar om de kan vänta tills jag fått tag på en bil. Ni kan gissa hur många köp som gått igenom… men vad gör man. Men jag skulle aldrig be någon ta bilen och bara komma med prylarna.

Zakaraa
1

#13 Handlar det om bytes så håller jag absolut med, halva resan var. Men vi vet ju alla hur det går :/

JoySurrender
0

Jag kan hjälpa till i viss mån, kan leverera om det inte är för långt att köra/åka och om köparen har goda skäl att inte kunna komma och hämta.

Hittills har ingen köpare förväntat sig hemleverans, men en del intresserade undrar om de kan få dem hem till Motala/Mora/Åre/Whatever. Då kan man ju tala om att de får betala hela min resa tur och retur inkl mat och övernattning om det är långt bort… plus en hel del för mitt besvär :)

Skickar aldrig råttor till köpare jag inte träffat om de inte är varmt rekommenderade av någon jag litar på.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

zickan
0

Jag håller med fridborg. Tycker det är lite fräckt att som köpare förvänta sig att uppfödaren skall fixa transport. Däremot kan man diskutera det med uppfödaren från början. Tycker inte det är fel att iaf fråga på om uppfödaren har möjlighet att hjälpa till. 

Många uppfödare hjälper gärna till att ev lösa kortare transporter. Eller om de ska ut och åka, ev har många som skall till samma håll. Att de då löser det. Men en köpare får ju va beredd att ta sig om så krävs eller tyvärr leta någon annan kull.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fridborg
0

Ja precis. Det kostade endel pengar, ork och mod att åka till Zickan och hälsa på när jag skulle köpa råtta, det är det längsta jag åkt men också det längsta min råtta kommer ifrån. Vi sågs ju halva vägen, men hade för mig att du hade annat du skulle sälja ändå samtidigt? Snällt var det i alla fall :)

zickan
0

Åka halvvägs till sthlm är väldigt smidigt om man har tiden. och sthlm blir det en del resor hela tiden. Så den streckan är väldigt enkel att hjälpa till på. 

Men när man även hållit på ett tag med råttor. Så kännar man även många som åker och har kanske möjlighet att veta nån att fråga. 

Beukar oftast lösa sig med transport :-)

Apootie
0

Tycker det är fräckt av köparen att förvänta sig att allt ska levereras hem till dörren bara för att man är köpare. Därför brukar jag själv nästan bara kolla på saker som ligger nära mig, för då vet jag att jag kan hämta själv/i värsta fall kanske komma överens med personen från början att man kanske möts halvvägs eller liknande. Men jag tycker att det är lite av säljarens skyldighet att HJÄLPA personen hitta transport, om denne nu faktiskt kan det! Att båda parter faktiskt kompromissar lite om hur köpet ska gå till mellan dem. 🙂

Fridborg
0

Säljaren tycker jag inte har så många skyldigheter alls, det är köparens problem (när det gäller prylar). Men däremot kan man som uppfödare vara öppen och hjälpsam eftersom det är lite så det är i råttvärlden, nya gener åker hit och dit över landet. Eller bara till sällskap förstås.

Vill jag köpa en soffa ex så säljer hen som lagt ut den till den som kan komma och hämta den, inte till den som krånglar mest.

Apootie
0

#20 Ja självklart håller jag med när det gäller prylar. Jag blandade in lite om just råttvärlden där med att hämta bebisar 🙂

Skulle själv aldrig sälja till någon som krånglar, men om det är småsaker skulle jag kunna möta upp om man bor nära varandra!

zickan
0

Nja säljaren har inge skyldigheter alls i det läget. Har däremot blivit extremt snälla att tillåta transporthjälp. Skulle lika gärna ta och kräva att alla måste komma förbi minst en gång för att träffa råttorna på plats som att hämta dom. 

#21 bor man nära varandra är det ju bra mycket bättre ev köpare kommer förbi och får träffa ungarna och passa på att ställa frågor mm. 
Här är mycket saker nära om man har bil. Vilket inte jag har så ta mig till t.ex enköping som är en station bort. Tar ungefär 40min-1tim från min dörr. Sedan måste man stå och vänta där ibland upp till en timme innan tåg/buss går åter. Så en tripp till en station bort innebär en resa på ca 2-3 timmar från min dörr och hem igen. 
Och det skulle jag se som ren lathet om nån bodde så nära men inte kunde ta sig hit. Bättre personen kommer hit om jag nu inte ska åka förbi där eller erbjuder mig att hjälpa.

Innan folk kunde kolla upp personer snabbare via internet och genom andra. Som innan transportforumen fanns. Så var det rätt vanligt att man fick åka själv. Med det har jag pendlat runt halva Sverige. Hämtade/lämnade råttor i bla kalmar, malmö, östersund osv med tåg när jag bodde i sthlm.

Apootie
0

#22 Med att om man bor nära syftade jag på om man säljer prylar, inte levande ting. Skulle jag någonsin säljande levande ting skulle jag helst inte bara frakta bort dem utan då skulle jag kräva att personen/personerna kunde komma och hälsa på en gång innan om de kunde. Skillnad om man bor exempelvis i Umeå-Skåne lixom, kan bli svårt…

För att förklara och göra det mer tydligt vad jag menade från början:

Gäller det levande ting tycker jag att säljaren (uppfödaren) borde försöka hjälpa till att hitta transport, men bara om denne kan det själv. Varför inte lixom? Iallafall komma med tips som "Du kanske kan höra av dig här eller här, det brukar gå att fixa", inte bara "inte bry sig", typ.

Gällande saker, prylar, icke levande ting så tycker jag att allt ligger på köparen, att om denne vill få det hemskickat betalar hen frakt osv, eller hämtar själv. Men bor man nära kanske man kan komma överens om att mötas upp (nu syftar jag på om man bor i samma stad, kanske inte 2-3 timmar ifrån varandra)