Ang. dosering av medicin :/
Herregud sånt klydd med mina små pälsklingar :/
Otto började bli hängig, nös konstant, rosslade och pep när han andades och var ofta röd runt nosen. Vi tog honom till en veterinär, som sa att det var mycoplasma. Vi fick medicin utskriven, som vi skulle ge till alla tre. Så långt okej. Så åkte vi till apoteket och skulle hämta medicinen, men de hade den inte och kunde inte beställa den. Den skulle tydligen utgå. Vibramycin var detta då. Så vi fick åka tillbaka till veterinären, och så gav dem oss baytril ist. Vi fick ett rör som skulle räcka enligt henne, och en lapp där det stod att vi skulle ge 0,04 ml per 100 gram råtta, två gånger dag. Detta har vi nu gjort i 6 dagar, och medicinen är redan slut. (Den skulle vara i tio dagar.) Vi ringer dit och får ett rör till med medicin, men denna gången står det att vi ska ge den en gång dag!
Mamma ringde dit och kolla vilket det var, men där satt bara en otrevlig sommarjobbare som inte visste.
Så nu vet vi inte vad vi ska ge dem. Hoppas verkligen inte att vi har gett dem dubbel dos! Någon som har gett sina råttor baytril och kommer ihåg hur mkt ni gav?

är det oralt eller injectioner?
Jag har oxå fått Baytril till mina råttor, vi ska ge 0,15 ml morgon och kväll i 14 dagar i munnen. Dom väger 350 gram så det kan nog stämma det du fick. Om vetrinären jag gick till har gjort rätt då.
Jag har haft en rått kille som levde i ca 2.5 år med mycoplasma. Men bra mediciner och mycket hjälp av veterinären. Min/ vår historia är lång så är det någon som är intresserad så Maila gärna till mig.
/Cecilia