Sjuk råtta :'(
Råttisen rosslar, är snuvig och röd runt nosen. Jag är jätteoroad för min älskade vän. Jag vill ha massa tips på hemkurer för förkylningar och rossel! Tacksam för svar!
höj värmen, extra bomaterial så han/hon kan sova varmt, extra nyttigheter, rooibos-te med honung o vitlök
O veterinär om det inte blir bättre!
Hoppas allt går bra med tåttisen!
Rosslar hen så skulle jag nog säga att du ska till veterinären
// Evelina
Jag har gett te, men han tycker inte att det är så gott. Det har hållit på i ca 5 dagar. Det har varit lite till och från. Han äter som han ska men är inte lika sprallig som han brukar. Det jobbiga är att han är så ung, ca 2 månader. Är det dags för veterinär? Eller ska jag vänta några dagar och se om det blir bättre? Hur ska de äta vitlöken? Många frågor :(
Eller det har kanske hållit på i 3-4 dagar
brukar ha en vitlöksklyfta i teet som får dra nån minut, o sen tar jag ut den igen
Men låter som att det är dags för vetten snart, tror man brukar säga att man kan avvakta i en vecka o är dom inte bättre då så ska man åka in
Förhoppningsvis kommer nån som kan dethär bättre än mig in o svarar snart
#5 Tack!
Har du testat att ge välling med honung i?
#7 inte välling, men te med honung och vitlök i. Jag ska testa välling, tack för tipset! :)
Han har varit seg idag :( Inte gått upp utom när han ska äta och gå på toa-låda.
Ring vet imorgon det skulle iaf jag göra.
Lycka till
Jag gick till veterinären med exakt samma symtom. Men så länge dom är pigga och äter som dom ska så behövde mina ingen medecinering, även om dem vart så ett tag. J*vligt konstigt, men jag skulle ringa om de blev sämre helt enkelt.
Hur är dina? Är dem pigga som vanligt eller hängiga? :/
#11 Han har varit lika pigg som han brukar, fram tills igår då han var lite trött. Men idag är han pigg :s

Du får nog inte nån råtta att dricka te utan något sött i. Men bara litet!
Honung har en viss läkande effekt och bra till väldigt mycket. Jag använder det rakt i envisa sår som i teet. Visst är det ändå mycket socker i honung och värmer man honungen ligger risk att mycket av det nyttiga försvinner. Men tillsätta i ljummet/varmt icke kokhett vatten. Så behåller man mycket av det nyttiga enligt hörsägen.
Ge mycket socker under en liten period är inte jätte farligt och en sjuk bränner mycket energi på att läka som hålla värmen. Har inget som stödjer min tanke, men känns som lite extra honung(socker) när man är sjuk kan hjälpa till att orka läka.
Viktigast är att hålla värmen på råttan. En sjuk/skadad råtta lägger immunförsvaret på att hela och kan ha svårt att orka hålla igång kroppsvärmen. Därav kan en riktigt dålig råtta bli farligt kall fort.
Extra filtar och mys i buren. Kanske slänga en filt över buren och skydda lite. Kanske en petflaska med varmatten lindat i en handduk där råttan verkar vilja sova. Kanske sy små påsar och stoppa med ris(värma i mickron) och lägga intill råttan. Uvlampa/ramp om man haft/har reptiler och har nått stående.
Kan jang, enchinagard osv i vatten. Tänka på vad du ger för mat. Nyttiga vitaminer och mineraler förstärker immunförsvaret. Hallon/nypon/blåbärssoppa är mumsigt. Jag kör två flugor i en smäll med hallonbladste(bör akta lite på dräktiga).
Blir de sämre eller inte bättre inom en vecka från att de blev sjuka så är veterinär och medicinering bra. Låter man det gå gör länge kan det utvecklas till kroniskt som bli värre. Typ lunginflammation eller dra igång mykoplasma och göra det omöjlig att få frisk.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#14 Tack så jättemycket för all information och tips! Ska testa allt! :)