Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 387 ggr
Mymlan
0

Juvertumör minskar vid kastrering tidigt.

Läste på zoonen en sa att dennes veterinär sa att kastrerar man rått honor är små så minskar man riskerna för juver tumör.

Stämmer detta eller är det bara taget ur luften?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

izze
0

Haha mjo juver är väl ändå "brösten" och dom har ju inte samma funktion om honan är "steriliserade" så det är nog möjligt hehe..

Girlie
0

Som jag också skrev på Zoonen känns det för mig ganska logiskt att risken för livmodertumörer minskar om man tar bort livmodern. Men jag har hellre en råtta med tumörer när den är 2 år än riskera livet på min råtta när den bara är liten.

Ninja
0

Att kastrera en honråtta är ett stort och riskabelt ingrepp, därför säger jag som *Girlie*, jag har hellre en gammal råtta som drabbas av tumörer än en ung som jag riskerar livet på av rädsla för cancer..
Man kan ändå operera såttan sen om det blir nödvändigt, och då är det mer "befogat" att ta risken tycker jag.

Kastration på djur ö h t minskar risken för hormonbundna tumörer.

lorenz
0

Jag har en rått hona på 2,5 år och för ca 2 månader sedan fick hon canser i bröstet. Det konstaterade en vetrinär som vi var hos. Men hon är pigg och äter, dricker bara så avliva henne för detta kommer vi inte att göra.

/ cecilia