en fråga om uppfödning.
Hej!
Jag undrar hur ni uppfödare gör för att hålla koll på kullar ni tar och hur de utvecklas? Känns ju väldigt viktigt med samarbete också uppfödare emellan. Vad är er erfarenhet av detta? till uppfödare - Hur gör ni för att veta att kullarna blivit lyckade eller smärre så? Har ni mycket kontakt med andra uppfödare?
och till köpare - Har ni blivit kontaktade efter ett köp? eller försökt kontakta uppfödaren? Vad är era erfarenheter helt enkelt? 😎
Jag är ingen uppfödare, men som "köpare" så meddelar jag alltid om det händer något (eller när en råtta går bort) med mina råttor så att uppfödaren vet. Sen är det alltid skönt att bolla idéer med uppfödaren, om det är något strul i flocken eller om någon råtta är sjuk och man inte vet vad man ska göra :)
Jag mailar till köparna av varje kull var tredje månad och ber dem berätta om sina råttor från mig. Sedan sammanställer jag det i ett dokument som jag dels sparar i en pärm, dels lägger på hemsidan och dels skickar tillbaka till köparna så de får information om syskonen.
I köpekontraktet står också att man förbinder sig att meddela uppfödaren om det händer något i råttans liv.
Har förstås kontakt med andra uppfödare också.
If you fight love, you're always a loser
Det är ett heltidsjobb. Jag har det skrivet på min hemsida under köpesavtal/säljes riktlinjer. På att jag kräver att man kontaktar mig vid problem eller oönskade saker som uppkommer. Får jag inte någon uppdatering så brukar jag maila runt och fråga. Nu är jag mer duktig att kolla upp linjer jag fortsätter hålla i avel än linjer jag inte planerar avla mer på. Linjer jag vet kan ha lite problem eller ligger på håret att stängas ned, är de jag håller bäst koll på vid minsta lilla.
Sedan de som planerar kull på avkomma från mig gör sig ju bäst att kontakta mig och fråga på hur syskon och släkt bakom ser ut just då.
Sånt ändras ju hela tiden i takt med individer åldras. Och oftast gör man det samma, kontaktar uppfödare eller uppfödare/ägare av linjen bakom de djur man planerar avla på.
Så till viss del håller man kontakt med andra uppfödare man har råttor ifrån och de som har ifrån dig brukar hålla lite kontakt. Nu brister man alla lite på dessa saker. Vissa är bättre, vissa är sämre på att kolla upp linjer bakom. Vet några som skiter i att ens kolla minsta lilla och en del försöker iaf få en överblick på det bakom som syskon osv.
Så det är lite upp och ned.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#1 Ja precis, det är så det skall funka tycker jag. :)
#2 Låter som ett väldigt bra system! Perfekt att ha en pärm med att sätta in information så att den alltid finns kvar!^^
#3 Ja det är ju detta som jag tycker är så viktigt när man sysslar med avel. Jag tycker det är så synd att så många uppfödare inte kollar upp någonting eller när man försökt kontakta dessa inte ens svarar :S Har varit i många av fallen för mig och detta är ju väldigt tråkigt. Sen finns det uppfödare som faktiskt har hört av sig och är lätta att få tag på och det tycker jag är så viktigt och så bra! Som du sa - ett heltidsjobb :) Det är ju trots allt för tamråttans framtid. Vi vill ju ha långlivade friska tama råttisar<3 😊