Ogosiga råttisar
Jag har två stycken små tjejer som är födda i maj. De är inte alls gosiga av sig utan när de är ute vill de bara springa runt och när man försöker klappa/gosa med dem springer de bara iväg. De är urgulliga och de har aldrig varit aggressiva eller så. Jag vill ju så gärna bara gosa massa med de små pluttarna… Tror ni att det kommer förändras eller är de bara sådana? Kan jag göra något?
EDIT: De är mina första råttor, fick dem i augusti ^^
xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se
Jag tror att de kanske är lite understimulerade?
Om de bara vill springa omkring och leka så fort de får changsen att komma ut är de kanske ute för sällan?
Du behöver nog leka med dem mer och ge dem bra leksaker som de kan klättra runt på, leka med och saker som gör att de måste tänka och klura! Råttor är ju väldigt intelligenta så de behöver mycket sådan stimulans!
Varje gång när de har fått leka av sig ordentligt kommer de vara lugnare och ha mer tid att kela eller lära känna dig och kunna bli mer tama och gosiga med ska du se!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Är dem otama i övrigt? Även fast dem är tama kanske det är otroligt spännande att springa runt på golvet och klättra på möbler vilket gör dig ointressant medan dom är ute? När dem är på stora ytor kommer även bytesdjuret fram i dem och du blir ju så mycket större än dom. Då är det inte så konstigt att dom springer iväg när det kommer en hand för att klappa. Mitt tips är att ha dem på mindre ytor där dem tvingas vara nära dig,typ i en säng. Unga honor är också väldigt aktiva och nyfikna på sin omgivning
Sådär är mina minsta också, bara massa spring i benen på dom!
Dom äldre är inte så gosiga av sig, men inte så ''springiga'' heller, utan det ska mest vandras runt o nosas överallt xd
Men dom små tror jag kan bli gosiga, men nu är dom ju så unga så förstår att dom vill leka o hålla på ^^
Tack för svaren! Jag har de ute ungefär 1-2h om dagen och då i sängen, köket eller i vardagsrummet :) De är tama och börjar klättra och pussa på min hand när jag tar in den i buren men så fort de kommer ut så är jag helt ointressant, haha. Kanske ska försöka ha dem ute mer? :)
xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se
Oftast så är det så när man har flickor. De har så mycket att att göra och så många ställen att våra på samtidigt (Anser dem alltså 😂)
Våra tjejer har börjat lugna sig lite nu och dem är ca 1,5 år. Men de tycker väldigt mycket om att mysa i buren när de sover eller i sitt lilla hus ute i vardagsrummet. De har aldrig varit nåra sånna som legat och myst i famnen och kommer nog aldrig bli heller tyvärr, vill man ha supermysråttor är nog hanar ett säkrare kort även om det såklart finns honor som tycker om att mysa också :)
Edit: Våra är ute minst 5 timmar varje dag och det har de varit sen de var små och det hade ingen inverkan på mysigheten hos våra iaf.
Vissa råttor tycker helt enkelt inte om att bli mysta med. Jag har ungefär 50/50 av denna "sort" De är hellre ute och utforskar medan de andra gärna håller sig vid mig.
Det finns inte så mycket an kan göra, det är ju individuellt, precis som vissa människor inte tycker om att bli kramade och liknande.
Men tiden Kan de bli mys-sjuka av sig men just med honor brukar majoriteten vara nyfikna upptäckare mer än mysråttor.
Det har absolut ingenting som helst med understimulans att göra utan vissa är helt enkelt bara så. Sedan finns de ju så klart de som kan ha understimulans som orsak men då brukar man oftast se det på andra sätt också exempelvis plast/gallergnag och andra stereotypa beteenden.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning