Har ni några tips/råd om detta?
Hej!
Jo nu när jag bott hemma hos mamma så har mina råttor fått vara lösa i ett rum för sig själva (med buren öppen så de kan gå ut o in som de vill) men nu ska jag snart flytta hemifrån o kommer att bo i en lägenhet där det inte finns något extra rum för dem (plus att jag tror inte jag vågar ha dem lösa utan uppsikt ändå iaf de skulle gnaga på tapet/väggar/golv osv.)
men till saken, eftersom de är så vana att få springa omkring hejvilt i ett stort rum så blir det ju lite skillnad till att sitta fast i en bur o bara komma ut då o då på dagarna. så hur gör jag för att de inte ska få spunk? (eller bli deppiga?) för när jag kommer hem från jobb o annat så kommer jag ju självklart att ha dem ute så mkt jag kan när jag kan hålla ett öga på dem, men nu innan jag flyttar så antar jag att det är bäst att trappa ner på deras 'frihet' genom att stänga in dem någon timme i buren tex idag, sen imorgon så får de vara inne lite längre osv osv. och sen tillslut så öppnar jag bara buren när jag är själv är med och låter dem springa omkring någon/några timmar (beronde på hur mkt tid jag har) varje dag.
låter detta som en bra plan elr har ni några andra tips på hur jag ska göra?
jag har dem instängda i buren för första gången sen de var små just nu och de sitter o kollar på mig med valp ögon innanför gallret och jag känner mig så skuldmedveten :( haha jag är alldeles för blödig känner jag…
Oj, vad svårt :/ Finns det ingen möjlighet att råttsäkra en del av lägenheten du flyttar till?
jag kanske skulle kunna göra det bara det att lägenheten är så liten :/ sladdar o så är väl inga större problem att säkra men tapeterna är ju en annan femma…mina töser är riktiga små gnagare o de har rivit/gnagat av tapeten här hemma för att använda som bomaterial (suck haha) så det kanske inte så bra i en lägenhet som man hyr liksom…
Ah, nej, det låter ju inte så kul :/
Jag skulle bygga en liten hage runt själva buren.