Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 2293 ggr
Apootie
0

Era råttors päls!

Ja hur är era råttors päls? 😃

Är den mjuk eller sträv? (Är det hanar eller honor?)

Apootie
0

Varför jag gör denna tråd (som jag inte hittade någon annan stans) är för att mina råttor har så olika mjuk/sträv päls. 

En av mina två minsta har fortfarande ganska mjuk päls, och en av mina äldsta har sååååå mjuk och len päls! han har absolut finast päls av alla mina råttor även om de brukar bli lite "mjukare" när man har borstat dem. 😃

Zakaraa
0

Samtliga hanar över 3 månader har sträv päls oavsett om det är rex eller släta :) Men så har jag nu en bebisgrabb på 5veckor och hans päls är oerhört mysigt mjuk ❤️

Tjejernas päls varierar lite, de är varken sträva eller mjuka. De är mer åt mjukhållet absolut men ändå inte Mjuk, hehe. Svårt att förklara :P
Vissa av dem, släta, har otroligt mjuk och fin päls och de är i varierande åldrar. Yngsta är runt 9 månader och älska över två år :)

Det finns inget bättre än bebis rex-päls! ❤️ Man vill nästan ha en pälskudde av bebispäls att mysa ner sig med, en liten bebis skulle ju mosas om man gosade med dem för mycket 😇 (obs se meningen med glimten i ögat, jag stödjer inte pälshandeln)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Apootie
0

Mina äldsta hanar är 15 månader, den näst yngsta blir ett om 8 dagar och de minsta bröderna är ungefär 7 månader! 😃

Hur märker man om en råtta bara är ooootroligt mjuk och go i pälsen eller är exempelvis satin? För jag läste lite om satin ett tag för någon månad sen men jag tror bara min pojk har mjuk päls hehe. Hans bror har nog nästan den strävaste pälsen i flocken 😐

Men min mellanunga är som en fluffboll hehe, och har relativt mjuk päls. Bland de två minsta har den ena ganska sträv päls och den andra relativt mjuk päls, men ingen av dem har som min äldsta. 😂

Zakaraa
0

#3 Vad jag vet är satin extremt ovanligt i Sverige, så jag skulle vilja påstå att det beror på vart råttorna kommer ifrån. Men jag tvivlar på att det är satin då, vad jag vet, den pälsen ska vara lite längre och glansigare.

Vissa råttor Har väldigt mjuk päls så det är inte helt omöjligt att dina hel enkelt bara har mjuk fin päls :)

Apootie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Ja precis vad jag också läst, och dessa två äldsta är från djuraffär, så det är ju omöjligt att veta gener. Han har glansigare päls än flockmedlemmarna och den har alltid sett lite längre ut, men ligger så fint att man inte märker någon skillnad. Så jag tror bara han har tur och fått oerhört mjuk päls ❤️

Skickar med en bild när han var mindre!

Apootie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mest nytagna bilden på lilla Cosmo 😃 ❤️

Zakaraa
0

Hehe han var väldigt lik min grabb Theo :) Man ser även underläppen på min grabb ^^
Jag tycker han Ser ut som en normal slät i alla fall :) En skönhet är han ju i alla fall!

Apootie
0

#7 Jaså? Vad kul! 😃
Ja, men då är han nog garanterat det! Tack så mycket! det är synd att han är från djuraffär för han är genuint fin i psyket, har aldrig varit sjuk och han är riktigt fin. Men jag får njuta jag  🙂