Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 546 ggr
märtahej
1

Smaka på finger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här inlägget handlar absolut inte om några aggressiva bett med blod! Bara lite smakande. Båda mina pojkar gillar mina naglar, och det har jag inga problem med. Men när en av råttorna brukar ta tänderna om mitt finger och smaka blir jag lite fundersam. Är det något man ska säga till om? Får de göra så? Jag vet ju att unga råttor kan vara lite hårdhänta ibland. Tacksam för svar! :)

Charlott_
1

Får göra så? Det är väl dina beslut som ägare!
mina kan göra så när jag tar in handen i buren så stoppar dem fingret in i munnen med då kommer dom på sig själva och släppet, inget man känner av asså. Men biter dina tag så kan du ju PSS:a åt dem! :)

Sååååå söt dumbo! 😍

HeavyL
1

Jag var också lite orolig för det i början. Provsmakningen fann jag sedan lite gullig. I början var dom lite hårdhänta och då puttade jag till dem lite i sidan. Nu har dom lärt sig att vara försiktiga. Tror inte det är något att oroa sig över!

[mitzylinnea]
1

Min dumbo smakar oxå på mig… Han blir snart 2 och jag har försökt få han att sluta sedan han var 7 veckor… Jag har provat att putta bort han, blåsa på han, spruta lite vatten på han, peta på han… Men nä! Än idag smakar han på mig, o ja har gett upp 😇 Men jag ser de inte som ett problem, bara han inte bits hårt så får han väl hålla på 😃❤️

Igivearatsass
1

Det bestämmer du helt själv. Jag brukar fingerbrottas med en av mina råttisar, hon lägger sig på rygg och håller tag med tänderna i fingret (inte alls hårt) o busar ,sedan släpper hon i väntan på att jag ska attackera magen igen o så fortsätter det haha . Men en dag började hon göra detta med mina fötter istället! det gillade jag inte så då får man ju visa att fötterna inte är ok och nu låter hon bli^^. Så det är ju helt upp till en själv vad som är ok, det ska vara på dina villkor hela tiden :)

melindaelize
1

Just naglarna brukar mina bita tag om. Det gillar inte jag, så jag brukar säga PPSSHHH högt och då slutar dom. :) Brukar vara värst när man målat dom dock, men det är förståeligt då det säkert luktar konstigt. ;) Mina brukar få lov att busa och ta tag, men vi brukar busa ganska hårt också och hand-brottas. Är upp till var och en ägare att bestämma tycker jag! :)

Felliiis
1

Jag brukar stoppa in fingret i buren ibland å då knör de ordentligt för att komma åt och smaka, haha. Tycker bara det är jättegulligt. Känns ju knappt :)

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se