Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1404 ggr
Pladask
1

Namn efter kända kvinnor

Hej!

Jag sitter och klurar på namn till de kommande familjemedlemmarna. Skulle vilja ha tips på namn som kända kvinnor haft, gärna damer med lite "power". Syftar inte på typ Britney eller Kesha, utan typ Astrid efter Astrid Lindgren osv. Tar gärna emot tips på gamla namn också om det blir svårt att komma på, typ Hedvig, Rut osv.

Tack på förhand.

Sploutt
0

Dagmar! Och då tänker jag på Dagmar Friman i fröken Frimans krig :D asbra serie om du inte sett den.

lizzplace
0

Greta Garbo :)

Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette

ÖrjanLax
2

Matilda (Widegren)
Rosa (Parks)
Amelia (Earhart)
Indira (Gandhi), Indira är för övrigt mitt andranamn!
Selma (Lagerlöf)
Signe (Höjer)
Kerstin (Hesselgren)
Alva (Myrdal)
Inga (Thorsson)
Barbro (Alving)

Fjordell
1

Marie Curie :)

emeliebjormo
5

#3 Alva Myrdal är väl ändå ingen att hänga i julgranen?? Hon och hennes man som fick igång tvångssterilisering på människor i Sverige på -40talet typ… Dom som bl.a. var först med att skriva en bok om den rena rasen, att bara vissa typer av människor ska få barn. Makarna Myrdal var starten till att mellan 40-60.000 människor tvångssteriliserade. :) Annars är Alva förövrigt ett fint namn, men inte mer Myrdal som efternamn. ;)

Instagram (storyof.cinnamon). ✍️

ÖrjanLax
2

#5 Haha åh herregud jag vet inte, tog bara några fina namn som jag tänkte skulle passa till råttnamn från en lista plus några jag själv kom att tänka på :P Men det var ju då verkligen inget att hylla haha! Stod mest bara att hon fick Nobels fredspris, jag måste läsa mer noggrant nästa gång! Precis, Alva utan efternamn är fint! :D

(Fast en "känd kvinna med power" som TS letade efter kan man ju såklart påstå att hon var oavsett VAD hon nu kämpade för för skit, haha!)

[Thew]1
0

Astrid är fint till råttor tycker jag :D  Jag tänkte att en av mina framtida råttor skulle få heta Astrid, Problemet är att jag heter det själv 😛

Rodentfreak
0

hade hitsoria tema på minna kullar när jag födde upp hamstrar, då hade jag både en cleopatra och en hellen keller.

deeremf
0

#3 Första jag tänkte på var Amelia :P

Vad med Lamarr eller Hedy, snygg dam med hjärna. ;)

Ulrike Meinhof

Sitter och funderar på Braun eller Eva men hon var ju inte direkt powerful snarare envis som en åsna då hon inte tog Hitlers nej för ett svar och tiull slut gifte sig med honnom.

[babsaan]
0

Gabrielle är fint, jag valde dock att köpa mina till coco & chanel istället.

Men det är ju som sagt samma framgångsrika vackra kvinna, som är otroligt inspirerande.

Wamrat
1

Första kvinna jag tänker på är ju självklart Jeanne D'arc :)

Sen har vi ju givetvis Cleopatra, Rosa Parks, Charlotte Bronte, Ada Lovelace, Moder Theresa, Mary Wollstonecraft och Florence Nightingale.

Finns ju massvis. Men letar du efter disney och barnbokskaraktärer är ju Kajsa Kavat, Pippi, Madicken, Mulan, Nala, Sarabi, Mary Poppins och Merida kanske mer passande :)

###

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

Pladask
0

Tack allihopa för hjälpen! Har fått jättemycket inspiration :) Får se vad det blir sen när jag får se de små liven!